جهان اسلامعمومی

نتایج یک نظرسنجی از مردم عربستان

آوای سنت : نتایج یک نظرسنجی که اخیرا انجام شد نشان می دهد که ۴۳ درصد از سعودی‌ها به اسلام میانه‌رو تمایل دارند،این نظرسنجی همچنین نشان داد که اکثریت مردم عربستان به چین و روسیه به‌عنوان گزینه‌ های جایگزین آمریکا نگاه می‌کنند.

براساس این نظرسنجی که توسط یک شرکت بازرگانی منطقه‌ای و به درخواست موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن طی ماه‌های مارس و آوریل ۲۰۲۳ انجام شد، ۴۳ درصد با این نظر موافق بودندکه باید کلام کسانی که سعی می کنند اسلام را به شیوه ای معتدل تر،بردبارتر و مدرن ترتفسیر کنند را شنید.

این درصد درحال حاضر تقریباً دو برابر تعداد شش سال پیش(نظرسنجی قبلی در سال ۲۰۱۷) است ،این نظرسنجی نشان داد که درصد حامیان اسلام معتدل در میان افراد زیر ۳۰ سال برابر با درصد افراد مسن است.

با وجود اینکه نیمی از مردم عربستان نگران فساد هستند،اما اعتراضات مردمی ندارند.نظرمردم این کشوردرمورد عدم تظاهرات ضد فساد درعربستان در سطح اکثریت پایدار است.از ماه مارس تا آوریل ۲۰۲۳، ۷۸ درصد از سعودی ها با این دیدگاه موافق بودند که بهتر است شاهد تظاهرات خیابانی گسترده علیه فساد نباشیم.

این نگاه در سایر کشورهای عربی نیز وجود دارد.این درصد نسبت به  نظرسنجی قبلی در سال ۲۰۲۰، زمانی که تنها ۴۸ درصد تا حدودی موافق بودند که بهتر است در حال حاضرشاهد هیچ تظاهرات خیابانی بزرگی نیستیم، اندکی افزایش یافته است.

با این حال، نزدیک به نیمی (۵۴ درصد)ازسعودی‌ها درنظرسنجی‌های قبلی که در اواخر سال ۲۰۲۲ انجام شدگزارش دادند که سران این کشورتلاش کمی برای کاهش فساد در اقتصاد و سیاست انجام می‌دهند،نتایج یک نظرسنجی که در نوامبر ۲۰۱۸ انجام شد نشان داد که اکثریت نسبتاً بزرگتری از سعودی ها(۶۳درصد) همین نظر را داشتند. این نشان دهنده یک تغییر مثبت اندک در نگرش عربستان نسبت به این موضوع است.

برتری چین بر آمریکا:

فقط ۱۷ درصد سعودی ها آمریکا را دوست می دانند،۳۲ درصد آنها کشور آمریکا را یک شریک امنیتی و ۳۳ درصد نیز آمریکا را شریک اقتصادی به حساب می آورند

مردم عربستان درباره چین دیدگاه های مثبت تری دارند،۱۷ درصد مردم عربستان چین را یک کشور دوست،۱۱ درصد چین را شریک امنتیتی و ۶۲ درصد نیز کشور چین را یک شریک اقتصادی می دانند

همچنین نتایج بسیار مثبتی که روسیه در این زمینه به دست آورده است قابل توجه است: ۲۰درصد مردم عربستان روسیه را یک کشور دوست،۳۴ درصد روسیه را یک شریک امنیتی و ۴۱ درصد مردم عربستان روسیه را یک شریک اقتصادی می دانند

روابط با روسیه:

بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، سعودی‌ها اهمیت روزافزون روابط عربستان و روسیه را نشان دادند. نظرسنجی انجام‌شده در اکتبر ۲۰۱۷ نشان داد که ۶۲ درصد سعودی‌ها روابط عربستان با مسکو را تا حدودی بی‌اهمیت می دانستند.با این حال، این درصدها اکنون تقریباً معکوس شده و کاهش یافته است، زیرا ۴۴ درصد از سعودی ها در نوامبر ۲۰۲۲ گفتند که روابط با روسیه مهم نیست و اکثریت سعودی ها (۵۳ درصد)گفتند که آنها روابط عربستان و روسیه را دارای اهمیت می دانند

نگرش سعودی ها نسبت به اهمیت و بی اهمیت بودن روابط با چین در سال ۲۰۱۷ به ترتیب برابر با ۴۶ درصد و ۵۰ درصد بود.اما پس از ۵ سال،آنها کمتر از روابط با پکن انتقاد می کنند و حدود ۶۰ درصد آنها روابط با پکن را دارای اهمیت می بینند.احساس فزاینده اهمیت روابط چین و عربستان-روسیه با این حس فزاینده که نمی توان به ایالات متحده به عنوان یک شریک تکیه کرد همزمان است.

در سال ۲۰۲۱، سعودی ها در مورد اینکه آیا عربستان سعودی می تواند این روزها روی ایالات متحده حساب کند یا باید بیشتر به روسیه و چین به عنوان شریک نگاه کند،به دوقسمت تقسیم شده اند. ۴۹ درصد معتقد بودند که می توان به ایالات متحده اعتماد کرد،در حالی که ۴۹ درصد آنها مخالف این دیدگاه بودند.پس از یک سال، اکثریت سعودی ها (۶۱ درصد) معتقدند که بهتر است کشورشان بیشتر به روسیه و چین به عنوان گزینه های جایگزین آمریکا نگاه کند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن