جهان اسلامعمومی

نخستین موزه میراث اسلامی در اوکراین + عکس

آوای سنت : امین قاسم، پزشک اوکراینی با جمع‌آوری نسخ قرآن، نسخ خطی و دیگر آثار بجا مانده از مسلمانان در کریمه و جنوب اوکراین به تأسیس موزه‌ای در شهر لویو در جنوب اوکراین اقدام کرده است.

به نقل از الجزیره، امین قاسم هدف خود از ساخت این موزه را برجسته ساختن ارزش‌های تمدن اسلامی و کمک مسلمانان به فرهنگ و خدمت به جامعه اوکراین توصیف می‌کند.

به گفته وی بازدیدکنندگان از موزه مرکز اسلامی به این باور می‌رسند که اسلام و تمدن آن در کریمه و جنوب اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ این کشور است. از این رو، وی معتقد است که تجربه «موزه در مرکز اسلامی» ایده‌ای پیشرو است که عرصه معرفی تمدن اسلامی در اروپا را غنی می‌کند.

این موزه شامل ۳ بخش است: بخش اول که شامل قرآن‌ها، کتاب‌ها، روزنامه‌ها و نسخه‌های خطی اسلامی است که به مسلمانان ساکن در سرزمین‌های اوکراین اختصاص دارد این آثار در شهر‌های باغچه سرا در کریمه، قازان در تاتارستان و تاشکند و استانبول کتابت شده و یا به چاپ رسیده است.

بخش دوم موزه حضور مسلمانان و نقش آنها در جامعه اوکراین را از طریق غرفه‌ای ویژه در مورد کار و فعالیت مسلمانان اوکراین به‌طور کلی و شهر لویو به‌طور خاص از طریق تصاویر، اسناد و صنایع‌دستی روشن می‌کند.

بخش سوم از موزه به لباس‌های محلی و صنایع‌دستی اقوام مسلمانی از قبیل تاتارهای کریمه، تاتارهای قازان، ازبک‌ها و آذربایجانی‌ها اختصاص یافته که در سرزمین‌های اوکراین زندگی می‌کنند.

به گفته قاسم، نسل جوان در اوکراین اطلاعات اندکی در مورد حضور تاریخی اسلام در سرزمین اوکراین و به‌ویژه نقشی دارد که مسلمانان در زمینه شکل‌گیری تمدن اوکراین خصوصاً در زمینه معماری شهرها، پل‌ها و قلعه داشته‌اند.

امین قاسم کار خود در این حوزه را از سال ۲۰۰۸ به عنوان مدیر مرکز اسلامی کریمه در شهر سیمفروپل آغاز و به مستندسازی میراث اسلامی تاتارهای کریمه و جنوب اوکراین اقدام کرد.

امین تصریح می‌کند پس از مدتی در جریان بازدیدهای میدانی با گنجینه بزرگی از نسخ خطی قدیمی و کتب تاریخی مواجه شد که در وضعیتی فرسوده و گاه در آستانه نابودی بود مواجه شد و از آن روز ایده تأسیس موزه میراث اسلامی در کریمه و گردآوری این میراث پراکنده و محافظت از آن به ذهن وی رسید. با این حال این کار اجرایی این موزه در سال ۲۰۱۵ و پس از ورود نیروهای روسیه به شبه‌ جزیره کریمه آغاز شد.

وی پس از مدتی در سال ۲۰۱۸ ناچار به ترک کریمه شد و به شهر لویو در غرب اوکراین رفت تا مدیریت مرکز اسلامی «محمد اسد» را برعهده بگیرد و در آنجا با انتقال تمام گنجینه گردآوری شده در طول اقامت خود به این مرکز و جمع‌آوری آثار دیگر توانست پس از دو سال نخستین و تنها موزه میراث اسلامی در اوکراین را تأسیس کند.

مرکز فرهنگی اسلامی «محمد اسد» در تابستان ۲۰۱۵ در شهر لویو تأسیس شد و بزرگترین مرکز اسلامی غرب اوکراین است و دارای انجمن مذهبی، انجمن زنان، انجمن اجتماعی و جوانان است. این مرکز همچنین شامل مسجد، کتابخانه، کلاس‌های درسی و موزه نیز است.

مرکز فرهنگی اسلامی محمد اسد، به نام محمد اسد (لئوپولد وایس) متفکر و سیاستمدار مشهور مسلمان دارد که در سال ۱۹۰۰ در شهر لویو متولد شد. این شهر در آن زمان بخشی از امپراتوری اتریش بود. محمد اسد یکی از تأثیرگذارترین مسلمانان اروپا و جهان در قرن بیستم محسوب می‌شود که به دلیل نقش محوری در تشکیل کشور پاکستان، تابعیت افتخاری این کشور را دریافت کرد.

نخستین موزه میراث اسلامی مسلمانان در اوکراین

نخستین موزه میراث اسلامی مسلمانان در اوکراین

نخستین موزه میراث اسلامی مسلمانان در اوکراین

نخستین موزه میراث اسلامی مسلمانان در اوکراین

نخستین موزه میراث اسلامی مسلمانان در اوکراین

نخستین موزه میراث اسلامی مسلمانان در اوکراین

نخستین موزه میراث اسلامی مسلمانان در اوکراین

انتهای پیام

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن