آسیاجهان اسلام

هشدار سازمان ملل درباره تبدیل روهینگیا به فلسطین جدید

آوای سنت : سازمان ملل هشدارداده است که موضوع آوارگان مسلمان روهینگیا دربنگلادش به دلیل طولانی شدن بحران وغفلت فزاینده آن می تواند ظرف ۱۰ سال آینده به یک فلسطین جدیدتبدیل شود.این را اولیویردی شوتر،گزارشگر ویژه فقر شدید و حقوق بشر در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی گاردین بیان کرد.

دی شوترگفت: نزدیک به یک میلیون نفر در کمپ های شلوغ دربازار کاکس زندگی می کنند و باید به آنها حق کاردرکشورمیزبان داده شود.دی شوتردربازدید اخیرخود از بازارکاکس گفت:شرایط کاملاً وحشتناک است و او به ندرت با مردمی درچنین حالت ناامیدی صحبت کرده است.

اکثرپناهندگانی که از سرکوب وحشیانه ارتش میانمار درسال ۲۰۱۷ فرارکردند،در پناهگاه‌های محقر وت نگ زندگی می‌کنندکه از جامعه محلی بنگلادش جدا شده‌اند.

این مقام سازمان ملل معتقد است که خشونت پنج سال پیش علیه روهینگیا خشم جامعه بین المللی را برانگیخت  ومنجر به طرح یک پرونده نسل کشی دردادگاه عالی سازمان ملل شد.

اما کمک‌کنندگان بین‌المللی اکنون به سبب ایجاد شدن بحران در مناطق دیگری از جهان به ‌طور فزاینده‌ درباره توجه به ساکنان این منطقه چند دسته شده اند. سازمان جهانی غذا اخیراً اعلام کرده است که به دلیل کمبود بودجه مجبور است کمک هزینه غذا برای پناهندگان روهینگیا را به تنها ۸ دلاردرماه برای هر نفرکاهش دهد.

با افزایش تورم قیمت مواد غذایی درماه های اخیر،این بدان معناست که درمقایسه با ابتدای سال،میزان کالری وکیفیت تغذیه پناهندگان به طورقابل توجهی بدترمی شود. دی شوتر گفت میزان سوءتغذیه به ویژه درکودکان به طور تصاعدی رشدخواهد کرد و کوتاه قدی ادامه خواهد داشت.امابدتر از همه این واقعیت است که این افراد کاملاً به حمایت های بشردوستانه وابسته هستند،آنها از کار منع شده اند.اوگفت:آنها کاملاً در چنین شرایط بدی گیرکرده اند.

به گفته این مقام سازمان ملل،مردم روزهای خود را در بیکاری کامل می گذرانند.در نتیجه خشونت درحال افزایش است.

تامین امنیت در اردوگاهها بسیار مشکل ساز است زیرا باندهای مسلح،قاچاق موادمخدر را درسراسرمرز میانمارکنترل می کنند و این موضوع منجر به درگیری مسلحانه بین باندها می شود.

اوگفت: با این اوصاف اوضاع بسیارناراحت کننده است و نباید وضعیت نابسامان خانواده ها را دست کم گرفت.

مردم همچنین با تهدید دائمی تغییرات شدید آب و هوایی روبرو هستند و این خطرزمانی بدتر می شود که قوانین میانمارآنها را ازساخت سازه های بتنی منع کرده وآنها مجبور به سکونت درچادرهای برزنتی هستند،دی شوترتوضیح داد: این کمپها در وضعیت بسیارآسیب پذیری قرار دارند.

دی شوترگفت:ترس دولت بنگلادش مبنی براینکه اجازه دادن به مردم برای کار باعث تشویق مردم روهینگیا به ماندن طولانی‌تر درکشورمی‌شود و این امر برخدمات عمومی اثر منفی گذاشته وموجب کاهش فرصت‌های شغلی برای دیگران می شود،یک نگرانی بی مورداست،

وی گفت: اگراین افراد بتوانند کار کنند می توانند مالیات بپردازند و کسب و کارهای کوچکی راه اندازی کنند که می تواند برای دیگران شغل ایجاد کند. او افزود: مردم حق امرارمعاش دارند.

دولت بنگلادش ازجامعه بین‌المللی به دلیل عدم اعمال فشار برحکومت نظامی میانمار برای اجازه دادن به روهینگیایی‌ها برای بازگشت سالم به سرزمین شان انتقاد کرد و به کمبود بودجه بین‌المللی برای حمایت از پناهجویان اشاره کرد.

در اوایل ماه جاری،یک هیئت روهینگیا به عنوان بخشی ازتلاش‌های طولانی مدت برای بازگرداندن مردم به کشورشان ازمیانمار دیدن کرد،اما پس ازکودتای نظامی میانماردر سال ۲۰۲۱،امیدها برای بازگشت کاهش یافته است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن