آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

کویت یک تجربه امیدوارکننده از دموکراسی عربی

آوای سنت : مردم کویت این حق را دارند که به این موضوع افتخار کنند که نظام دموکراتیک در حال رشد آنها در طول چند دهه یکی از بهترین دموکراسی های عربی است. و اینکه اقدام این مردم با وجود برخی کاستی ها، اشتباهات و عقب نشینی های موقت، یکی از بهترین شیوه های اعراب است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نتایج انتخابات اخیر و اصلاح اشتباهات گذشته و نشانه های بلوغ در جهت گیری های سیاسی و اجتماعی رأی دهندگان، ثابت کرد که اتهام ناعادلانه برخی ازمحافل غرب مبنی بر عدم صلاحیت اعراب در عمل به دموکراسی و پذیرش اصول فکری ناشی از آن یک اتهام نژادپرستانه و جعلی است.

در شرایطی که دموکراسی در برخی از کشورهای غربی رو به افول است و در زمانی که بسیاری از رای دهندگان در غرب تمایل دارند نیروهای پوپولیست دست راستی را انتخاب کنند که از خارجی ها متنفرند و خواستار بازگشت به قومیت گرایی هستند. رای دهندگان در کویت  به سمت خودآگاهی های عربی و دوری بیشتر از عوام فریبی و اندیشه های خالص گرایانه روی آوردند.

با این حال، باید منتظر رویه‌های حاصل از این تغییرات در صحنه انتخاباتی کویت در پارلمان آتی این کشور باشیم: میزان عمق و عینیت بخشی بحث‌ها، میزان جانبداری قوانین از فقرا، حاشیه نشینان و زنان، و میزان گشایش بیشتر دموکراتیک، میزان پایبندی به تعهدات ملی گرایانه و پان عربیسم. به ویژه با توجه به مسئله فلسطین و مناقشه عربی-صهیونیستی و میزان مشارکت کشور کویت در بازسازی شورای همکاری خلیج فارس، حل و فصل مناقشات پوچ آن که برای منافع همه مردم و روابط اجتماعی تاریخی آنها مضر است، و میزان استفاده از ثروت نفتی کویت برای راه اندازی پروژه های توسعه مولد، فناوری و دانش محور که به پیشرفت اقتصادی و تمدنی مورد نیاز اعراب کمک می کند.

این فهرست ممکن است طولانی، دشوار و پیچیده به نظر برسد، اما آنچه مهم است میزان تلاش، جدیت و هماهنگی میان جناح‌های مجلس و اعضای مبارز متعهد به مسائل کلان است و تحقق این فهرست نیاز به فراهم کردن شرایط دارد از جمله آنها، رابطه صمیمی مجلس و دولت و میزان تعهد آنها به الزامات دموکراسی از نظر انعطاف، راه حل های توافقی معقول است با این حساسیت که اولویت با تحقق عدالت است.

از جمله موضوعات برای فراهم شدن این فضا،و یکی از اولویتهای اصلی، میزان تبعیت رای دهندگان از اظهارات، مواضع و بحث های کسانی است که آنها را انتخاب کرده اند و آنها را در قبال هرگونه کوتاهی یا عقب نشینی از وعده های انتخاباتی قبلی خود پاسخگو می دانند.در این زمینه لازم است به افراد منتخب یادآور  شودکه رای دهندگان در انتخابات آینده افرادی را که وعده های خود را عملی نکنند مجازات خواهند کرد،این دموکراسی موفق نخواهد شد مگر اینکه رای دهنده به زندگی سیاسی عمومی، بحث های پارلمانی و ارتباط با افراد منتخب، فکر کند.

بسیاری از تلاش‌ها برای گذار به دموکراسی عربی به دلایل داخلی و خارجی با شکست مواجه شده‌اند و برخی دیگر نیز از پایبندی به مبارزه برای اجرای دموکراسی خسته شده‌اند. بنابراین، موفقیت آزمایش دموکراتیک کویت که بر موانع داخلی و توطئه های خارجی غلبه کرده است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این به منزله تاییدی است بر اینکه گذار به نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دموکراتیک عادلانه است، حتی اگر تدریجی و دشوار باشد. در سراسر جهان عرب، این به خواسته ای تبدیل شده است که می توان به آن دست یافت، مشروط بر اینکه مردم از پایبندی به آن و ازتلاش برای تحقق آن خسته نشوند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن