جهان اسلامعمومی

گزارش بلومبرگ از جشنهای کریسمس در عربستان

آوای سنت : آژانس خبری بلومبرگ جشن های کریسمس را در ریاض، پایتخت عربستان سعودی رصد کرد و گفت که این جشن ها برای اولین بار در تاریخ پادشاهی به شکل آشکار برگزارمی شوند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این خبرگزاری آمریکایی گفت که امسال شاهد یک تغییر عمده در عربستان سعودی در خصوص جشن کریسمس است.این خبرگزاری  افزود در حالی که اداره گمرک عربستان در سالهای گذشته درختان و تزئینات کریسمس را که  از خارج کشور سفارش داده شد مصادره کرده بود، امسال در چارچوب سیاست باز که اخیراً اتخاذ کرده است، برگزاری جشن و استفاده از تزئینات کریسمس را  مجاز دانست.

بر اساس این گزارش،هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در پایتخت عربستان سعودی آهنگ‌های عید را برای مشتریان خود پخش می‌کنند.

این خبرگزاری افزود خریداران می توانند به درخت های کریسمس به همراه کلاه بابانوئل (سانتا) و هدبندهای تزیین معروف کریسمس دسترسی داشته باشند. زیرا آنها دیگر در یک اتاق پشتی پنهان نمی شوند.رستوران های اینجا نیز در میان منوی شیرینی ها، اکنون کیک های کریسمس و کیک پانتونه ایتالیایی که معمولاً در شب سال نو تهیه می شود، ارائه می دهند.

به گفته این خبرگزاری، فروشگاه های مبلمان معروف نیز تاج گل ها و شمع های قرمز را به نمایش گذاشتند و برخی از هتل ها حیاط های داخلی را متناسب با جشن های کریسمس طراحی کردند که بخش بزرگی از آنها شامل درخت کریسمس بود.

این خبرگزاری آمریکایی می گوید واکنش‌های سعودی‌ها در این باره ،متفاوت و منعکس‌کننده اختلافات بر سر تغییرات اجتماعی در این کشور بود.

این خبرگزاری به نقل از یک زن سعودی به نام نورا که در کنار درخت کریسمس در ویترین مغازه راه می رفت، گفت از دیدن نماد جشن مسیحیان در ریاض بدش نمی آید،وی افزود: آنها به ما احترام می گذارند و ما به آنها احترام می گذاریم. بر اساس گزارش این خبرگزاری، دیگران از این پدیده استقبال چندانی نکردند، آنها می گویند خرید تزئینات کریسمس در اسلام ممنوع است.

به گفته این آژانس خبری آمریکایی، نظر این افراد تأثیر قابل توجهی بر فروش در معدود فروشگاه هایی که تزئینات کریسمس می فروشند، نداشته است.

یکی از مدیران فروشگاهی که تزیینات کریسمس را می فروشد به بلومبرگ گفت که برای اولین بار درختان کریسمس را به صورت عمومی به نمایش می گذارد، وی افزود که در سال های گذشته آنها را در اتاقی مخفی می کرد.

یکی از فروشنده‌ها گفت که درخت‌های کریسمس را در پشت مغازه‌اش گذاشته است، تا خیلی جلب توجه نکند،چند متر دورتر، یکی دیگر از مدیران فروشگاه گفت که خیلی نگران نیست و تزئینات کریسمس را به نمایش گذاشت زیرا معتقد بود فروشگاهش با زیور آلات، ستاره ها و کلاه های سال نو می درخشد.

بلومبرگ می گوید که علیرغم شایعات مبنی بر قانونی شدن مشروبات الکلی، اما همچنان در عربستان سعودی ممنوع است.

طی چند سال گذشته، عربستان سعودی تغییرات عمده اجتماعی و اصلاحات اقتصادی را با فرمان ولیعهد محمد بن سلمان انجام داده است. زنان مجاز به رانندگی اتومبیل و ورود به استادیوم های فوتبال شدند ، سینماها بازگشایی شد  و برگزاری کنسرت های زنده مجاز گردید،همچنین بر خلاف سیاست های قبلی که مغازه ها ورستوران ها باید در زمان اقامه نماز تعطیل می شدند اما اکنون و با تغییر سیاست های قبلی ،در زمان نماز از مشتریان خود پذیرایی می کنند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن