حقوق زنان در اسلام

ماموستا ثنایی: نگاه اعتدالی اسلام به جایگاه و حقوق زنان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب منع زنان از تحصیل و کار را نمونه بارزی از افراط دینی خواند.

به گزارش آوای سنت، ماموستا رشید ثنایی نگاه اعتدالی و پیروی از رهنمودهای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در خصوص رعایت مسائل شئونات را مانع از تندروی و کج فهمی دینی دانست و گفت: روزی اشخاصی به خدمت آن حضرت رسیده و گفتند که از آن پس روزگارشان را یکسره به نماز و عبادت خواهند گذراند.

یکی عهد کرد که هرگز ازدواج نمی کند تا به کار دنیا مشغول شود و دیگری وعده داد که تمام وقت به نماز مشغول خواهد بود.
دین چنین چیزی را از ما طلب نمی کند. وقتی صحبت از انبیاء به میان می آید اولین تصور این است که جمله ایشان از عابدترین و نزدیک ترین انسان ها به خدای متعال بودند. در عبادت ممتاز شده و توانستند خالق را آن گونه که است، بشناسند.

وی اظهار داشت: معمولا در شناخت جامع از زندگی و روش انبیاء وقت کافی در نظر نمی گیریم، اما بنابر مصلحت آموزشی زندگینامه بسیاری از چهره های تاثیر گذاری تاریخی را با جزئیات کامل می دانیم. مراد از سخن این نیست که نباید چهره های تاریخی بشناسیم، لیکن دلسوزترین انسان ها کسانی هستند که طریقه سعادت را به ما آموخته اند.

نبی در همکلامی با خالق حریص است و شخص نقطه مخالفش حرص مال و اندوخته دارد . حریص به مال دنیا همه تلاشش را بکار می بندد تا ثروت بیشتری را جمع کند، ولی نبی و جانشینان ایشان برای کار و عبادت وقت معینی را در نظر می گیرند. پس اگر همه چیز در عبادت بگذرد، مفهوم زندگی از دست می رود و در سوی مقابل شخصی که تمام وقت در پی تحصیل مال بدود، از پاداش آخرت بی نصیب می ماند.

ماموستا ثنایی، با گریزی به تاریخ پیامبران افزود: انبیاء و ازواج مطهرات هر یک در بخشی از تامین معیشت نقش داشتند. زنان با کارهای خانه و مردان خدا در بیرون دنبال کسب معیشت رفته و تا شامگاه در فعالیت بسر می بردند. آنچه که مومنین و مومنات را از سایر مردم متمایز می سازد، دینداری و صداقت شان در امر دنیا و عبادت است. جمله ایشان سخن کذب به زبان نمی آوردند. مال دیگران نمی خوردند.

خشم و عصبانیت را از خود دور می کردند. در حد توان به افراد نیازمند یاری می رساندند و ضمن اشتغال به امور روزانه، کار دعوت را نیز انجام می دادند. امروز اجتماع مسلمانان عبادت را قبول دارند، اما متاسفانه بخشی با تند روی و گروهی با برداشت های اشتباه مسئله دین را به چالش می کشند.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب منع زنان از تحصیل و کار را نمونه بارزی از افراط دینی خواند و یادآور شد: اجبار کردن بانوان برای ماندن در خانه و استفاده از پوششی که با حال امروز نامتناسب است بر جهل و بیسوادی این قشر دامن می زند. اینکه بی دلیل زنان را وادار به تحمل شرایطی کنیم که از تحصیل و کسب و کار باز بمانند در اسلام تعریف نشده است.

در برخی کشورهای ساحلی که تحت قوانین اسلامی اداره می شوند ساحل دریا مانند محیط داخل خانه فرض شده و مردم قانون حجاب و پوشش بدن را رعایت نمی کنند. سخت گیری بیش از حد و ساده انگاری شبیه به آتشی است که تر و خشک را با هم می سوزاند.

ماموستا ثنایی تاکید کرد: مطالعه شرح زندگی انبیاء و امهات المومنین در کتب دینی به فراوانی نگارش شده اند. آنها نیز روی همین زمین و در طبیعت جغرافیایی مربوط به خود زندگی می کردند. در نیازها شبیه به ما بودند و در دینداریمداری و دینداری محبوب الله شدند. بی حجابی و حجاب نامتعارف هر دو آسیب رسان هستند. مانعی ندارد اگر جنس لباس را از کالای مرغوب انتخاب کنیم. مانعی ندارد که جنس یک پارچه نازک باشد، زیرا می توان از آن پارچه در داخل منزل استفاده کرد.

مهم این است که از هر وسیله در مکان مناسب بهره ببریم. اگر زینتی است و اگر تمایل به آرایش داریم آن را برای محرم خود انجام دهیم. بهترین لباس های راحتی را در نزد محرم به تن کنیم. در هر حالی که هستیم نماز و یاد الله را به بعد نگذاریم. بدون شک انبیاء کاری را خارج از قوه عقلانی و جسمانی خود انجام نداده اند و سعی ما نیز این باشد که مانند آنها عمل نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن