مجلس و نمایندگان

بحران بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان به خاطر نبود امکانات آموزشی

آوای سنت : نماینده مردم ایرانشهر در مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت حوزه آموزشی جنوب استان سیستان و بلوچستان که ماحصل آن افزایش آمار بازماندگان از تحصیل است به تشریح دلایل بروز این وضعیت پرداخت.

عبدالناصر درخشان، در انتشار خبری مبنی بر اینکه استان سیستان و بلوچستان یکی از ۳ استانی است که از نظر آمار بازماندگان از تحصیل در صدر لیست استان‌هایی قرار گرفته‌اند که با این معضل مواجه هستند، گفت: متاسفانه در جنوب استان نه تنها با مشکل افزایش آمار بازماندگان از تحصیل مواجه هستیم بلکه در برخی مناطق تنها تعداد محدود مدرسه‌ای که وجود دارد نیز تنها تا مقطع ابتدایی یا راهنمایی به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، راسک، بمپور، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس، با اشاره به دلایل افزایش آمار بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: فاصله بسیار زیاد بین شهرها و روستاهای این استان به ویژه در جنوب استان باعث شده است که خانواده‌ها مانع از تحصیل فرزندانشان به خصوص برای دختران شوند چرا که باید مسافت زیادی را تا روستاهای دارای مدرسه طی کنند آن هم در شرایطی که جاده‌های این منطقه ناایمن بوده و تاکنون شاهد بروز حوادث ترافیکی متعددی برای دانش‌آموزان بوده‌ایم که متاسفانه تعدادی از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

وی تصریح کرد: رفع این مشکل در گروی احداث مدارس متناسب با نیاز هر روستا است اما متاسفانه مسئولان مربوطه در این زمینه همکاری لازم را ندارند و ما ناچار به استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز هستیم اما این هم روندی زمان‌بر است. از سوی دیگر یا باید مدارس شبانه‌روزی در روستاهایی که از ظرفیت مدرسه برخوردار هستند، داشته باشیم که نیاز به تردد دانش‌آموزان نباشد یا برای این مدارس سرویس ایاب و ذهاب جهت جابجایی دانش‌آموزان پیش‌بینی شود.

درخشان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از معضل‌های بسیار مهم حوزه آموزش این استان در بحث عدالت آموزشی است که یا کمرنگ و یا به طور کامل بی‌رنگ شده است کما اینکه در زمینه تامین نیروی معلم که یکی از نیازهای بسیار مهم این منطقه است به بومی‌گزینی توجه نشده است آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد غیر بومی از سهمیه این استان برای ورود به آموزش و پرورش استفاده کرده و بعد از مدتی برای خدمت در استان مورد نظر خود انتقالی می‌گیرند، از سوی دیگر معلمان نهضتی و حق‌التدریسی فعال در این منطقه هم تعیین‌تکلیف نشده‌اند و این در حالی است که هر سال شاهد روند کاهشی اختصاص سهمیه جذب فرهنگیان به جنوب این استان هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: این عوامل باعث شده است که بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان رتبه اول بازماندگان از تحصیل را داشته باشد در حالی که این وضعیت در شان مردم مظلوم این منطقه نیست که حتی از دریافت خدمات آموزشی هم محروم باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون می‌‎طلبد که مسئولان مربوطه در خصوص احداث مدارس متناسب با نیاز این منطقه، بومی‌گزینی در جذب نیروی معلم و افزایش سهمیه جذب فرهنگیان در جنوب این استان اقدام عاجل انجام دهند./خانه ملت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن