مجلس و نمایندگان

توسعه مناسبات اقتصادی کردستان ایران و عراق

 تجربیات پژوهشگران کردستان در ثبت جهانی هورامان اقلیم به کارگیری شود

آوای سنت : رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و شماری از نمایندگان کرد با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، بر تقویت ارتباط و همکاری‌های دیپلماتیک میان دو طرف تاکید کرد.

محسن فتحی در این دیدار با اشاره اشتراکات تاریخی و فرهنگی ساکنان دو سوی مرز، تاکید کرد: این اشتراکات باید در زندگی مردم تاثیر داشته باشد و بر این اساس ضرورت دارد روابط بیش از گذشته تقویت شود.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با اشاره به تقویت زیر ساخت‌های اقتصادی در کردستان ایران خواستار اقدام متقابل برای تسهیل در مناسبات اقتصادی میان ایران و عراق در مرزهای مشترک با اقیلم کردستان شد.

وی گفت: امروز شاهد هستیم که راه آهن تهران تا سنندج احداث شده و در آینده نزدیک تا مریوان ادامه پیدا خواهد کرد. از سویی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تصویب شده و با احداث جاده‌ سنندج_مریوان نیز تحول اساسی پیدا کرده و اگر اقدام مشابه در اقلیم کردستان صورت گیرد، مبادلات تجاری ایران و اقلیم را به ارقام قابل قبول می‌رساند.

وی گفت: بازارچه‌های مرزی و اشتراکات تاریخی سببی و قومی و تمایل مردمان دو سوی مرز، باید به سرمایه‌گذاری، رفاه و افزایش سطح تبادلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منجر شود.

فتحی همچنین با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در ایران و نیز وجود جغرافیای مشترک هورامان در آن سوی مرز، گفت: امیدواریم روزی منطقه هورامان اقلیم نیز در قالب همین پرونده به ثبت جهانی برسد.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان ابراز امیدواری کرد که مسئولان و مردم کردستان ایران و عراق از این تحولات برای تقویت گردشگری و افزایش سفرها استفاده کنند.

به گفته فتحی، در کردستان ایران تمامی امکانات برای پذیرش مسافران کردستان عراق وجود دارد و زبان و فرهنگ مشترک نیز فاکتوری است که می‌تواند کردستان ایران به مقصد گردشگران اقلیم تقویت کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اشاره به وجود امکانات لازم بهداشتی و درمانی و تجربیات موفق کردستان ایران در زمینه درمان، ابراز امیدواری کرد که با معرفی این امکانات و تجربیات، شهروندان اقلیم، به جای سفر به کشورهای خارجی، با هزینه کمتر درمان خود را در کردستان ایران دنبال کنند که از نظر زمان و هزینه به صرفه و مناسب‌تر است.

فتحی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود بر ضرورت امضای تفاهمنامه میان وزارت کار ایران و اقلیم برای پیگیری مسائل کارگران ایران در کردستان عراق از جمله موضوع بیمه و حوادث ناشی از کار تاکید کرد و گفت: با تقویت روابط اقتصادی میان دو طرف، اشتغالزایی و سرمایه گذاری افزایش و پدیده کولبری کاهش پیدا می کند.

بارزانی با هدف شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن