مجلس و نمایندگان

ضرورت دولت برای توسعه صنایع بسته بندی در مناطق مرزی

آوای سنت: نماینده اهل سنت مهاباد، یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را عدم صادرات محصولات کشاورزی مازاد تولید خواند.

به گزارش آوای سنت جلال محمودزاده با اشاره به اینکه آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده سیب کشور است، گفت: با این حال کشاورزان هر ساله با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس قانون باید دولت مشوق های صادراتی را به صادرکنندگان پرداخت کند، اما متاسفانه دولت هرسال یارانه صادرات را پرداخت نمی کند و طی سال گذشته نیز نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان از یارانه صادراتی از سوی دولت پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب شده بود که به ازای واردات میوه های کمیاب ازجمله موز، انبه و میوه های گرمسیری دیگر، صادر کنندگان سیب صادر کنند، افزود: متاسفانه با وجود تاثیر مثبت این مصوبه در صادرات سیب استان، این مصوبه امسال هنوز از سوی دولت ابلاغ نشده است که به جد پیگیر رفع این مشکل هستیم.

جلال‌زاده اظهار داشت: یکی از دلایل مقاومت دولت برای عدم ابلاغ مصوبه تهاتر سیب به ازای واردات موز و…، کاهش درآمدهای دولت به ازای معافیت تعرفه گمرکی است.

نماینده مهاباد ضمن اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات حوزه کشاورزی استان نبود سورت و بسته بندی استاندارد است، یاد آور شد: آذربایجان غربی با وجود محصولات با کیفیت به دلیل عدم سورت و بسته بندی استاندارد با مشکلات متعددی روبرو است، به طوری که سالانه حجم زیادی از میوه‌های استان به صورت فله ای از کشور خارج شده و توسط کشورهای همسایه و عربی بسته‌بندی و با برند همان کشورها به فروش می رسد.

محمود زاده با انتقاد از منافع کشورهای همجوار از ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان، متذکر شد: اگر چه خاک، آب، سرمایه انسانی و مادی در کشور معطل تولید است، اما محصولات کشاورزی استان بدلیل نداشتن بسته بندی مطابق استانداردهای روز، در مسیر انتقال و صادرات فاسد و هدر می روند و یا با خروج فله ای به کشورهای دیگر منفعت می رسانند.

این نماینده اهل سنت مجلس تاکید کرد: لازم است در حوزه سورت و بسته‌بندی ورود جدی داشته باشیم که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ارائه تسهیلات کم بهره از سوی دولت به متقاضیان است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن