مجلس و نمایندگان

ضرورت همکاری کشورهای ساحلی خزر برای تعیبن مرزهای مشترک

آوای سنت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تعمیق همکاری میان کشورهای حاشیه خزر را باعث ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه خواند.

به گزارش آوای سنت، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به میزبانی روسیه برای برگزاری نشست پنج کشور دریای خزر، گفت: کشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه های زیست محیطی، استفاده از منابع بستر و زیربستر دریا و غیره می توانند همکاری های مشترکی انجام دهند. در دوران گذشته که شوروی و ایران در خزر هم مرز بودند قراردادهای مودت و همکاری انعقاد می شد تا از طریق دوستی میان همسایگان به اهداف خوبی دست پیدا کنند.

جهان آبادی با بیان این مطلب که برگزاری نشست پنج کشور دریای خزر می تواند به رفع برخی سوءتفاهم ها کمک شایانی کند، اظهار داشت: در این میان زمینه های همکاری های مشترک جدید نیز می تواند پیش بینی شود که این امر نیز به همگرایی بیشتر میان این کشورها می انجامد. لذا کشورهای همسایه خزر می توانند از طریق بستر گردشگری، تجاری، اقتصادی و غیره به منافع مشترک دست یابند. به عبارتی ایجاد منافع مشترک می تواند محور تعاملات کشورهایی مانند ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص خاطر نشان ساخت: بدون شک تعمیق همکاری میان کشورهای حاشیه خزر می تواند به تامین صلح و ثبات منطقه نیز کمک شایانی کند. از این رو برگزاری نشست یاد شده دارای اهمیت دوچندان می باشد.

جهان آبادی در بخش بعدی سخنانش، اجماع منطقه‌ای و بین‌الملی برای حل معضلات کشور افغانستان را یک ضروریت دانست و افزود: به نظر می‌رسد که در مورد افغانستان به یک اجماعی در منطقه دست یافتیم، اما تا زمانی که دولت فراگیر تشکیل نشود و طالبان تکلیف روابط خود را با کشورهای همسایه افغانستان تعیین نکند، به رسمیت شناخته نخواهند شد.

برگزاری روابط غیر رسمی با طالبان و مبادلات اقتصادی با افغانستان در حال انجام است تا مردم این کشور تحت فشار قرار نگیرند. جمهوری اسلامی ایران نیز همین سیاست را دنبال می‌کند و رفت و آمدهایی به افغانستان صورت می‌گیرد، اما ما هنوز منتظر سامان یافتن وضعیت داخلی افغانستان هستیم.

نماینده مردم تربت ‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس یازدهم همچنین عنوان کرد: در اجلاس اخیر سمرقند و سایر نشست هایی که در این مدت در سطح وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار شد هم بر تشکیل دولت فراگیر از بین همه اقوام افغان تاکید شده است. طرفین همچنین بر اهمیت مقابله با تلاش‌ها به منظور سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز مردم افغانستان تأکید و اعلام کردند که توزیع و استفاده کمک‌های بشردوستانه باید در چارچوب خدمت به منافع مردم عادی افغانستان باشد.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: کشورهای همسایه هم به طور غیر رسمی پذیرفتند که چاره‌ای جز پذیرش طالبان ندارند، اما طالبان باید کمک کند تا نگرانی کشورهای منطقه رفع شود، زیرا سوء سابقه این گروه در منطقه سبب شده تا در رفت و آمدها نگرانی هایی شکل بگیرد.

با وجود این نگرانی‌ ها، طرفین در نشست ازبکستان بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور اطمینان از امنیت و ثبات در افغانستان تاکید کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن