مقالات و یادداشت ها

عیدی ناهنگام دولت در هفته وحدت

سهمیه بندی بر اساس استدلالی ناقص

آوای سنت : در شب گذشته انتشار اخباری در زمینه افزایش قیمت بنزین کام مردم را در آخرین روز از هفته وحدت تلخ کرد .

بنابر اعلام مقامات دولتی از این تاریخ به بعد سهمیه بنزین هر خودرو به ۶۰ لیتر در ماه تقلیل خواهد یافت و افرادی که نیاز بیشتری به استفاده از بنزین دارند ،باید این فراورده حیاتی را با پرداخت سه هزار تومان در هر لیتر دریافت نمایند(به عبارتی سه برابر نرخ گذشته)

رئیس جمهور و سایر مقامات دولتی اعلام کرده اند که این اقدام به علت پایین بودن قیمت سوخت در کشورمان به نسبت کشورهای همسایه و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام شده است.

مشکل مقامات دولتی در زمینه مقایسه شرایط اقتصادی جامعه ایران با کشورهای همسایه این است که همواره از پایین بودن نرخ خدمات و هزینه زندگی در کشور در مقایسه با کشور های همسایه سخن گفته و بر این اساس تلاش می کنند که به اذهان این برداشت را القاء نمایند که باید شاکر و قدردان این شرایط باشیم.

این شیوه بیان تنها نصف واقعیت است .

بخش دیگر این واقعیت این است که درست است که قیمت بنزین و خدماتی مثل آب ،برق و گاز به نسبت کشورهایی مثل ترکیه در ایران پایین تر است ،اما این بعد واقعیت را هم در نظر داشته باشیم که متوسط درآمد مردم ترکیه چندین برابر مردم ماست.به عبارت ساده تر مردم سایر کشورها در آمدهای ماهیانه بسیار بیشتری نسبت به مردم ما دارند .به همین نسبت نیز پول بیشتری برای خدمات می پردازند.

یکی از واقعیات تلخ در سال های گذشته در اقتصاد ما تجربه ناموفق دولت ها در کنترل قیمت ها بوده است. این واقعیت در دو سال گذشته نمود بارزتری داشته است.در دو سال اخیر مردم ایران شرایط بسیار سخت اقتصادی را تحمل کرده اند .در این شرایط انتظار حداقلی جامعه، حفظ ثبات اقتصادی بوده است .

برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند،اقدام دولت در زمینه انتخاب مقطع کنونی برای افزایش قیمت بنزین یک خطای راهبردی است.این اقدام در شرایطی که کمر اقشار آسیب پذیر زیر فشارهای اقتصای خم شده است و با عنایت به تلاش آمریکا بری ایجاد نارضایتی های اجتماعی در جامعه،یک تصمیم پر هزینه خواهد بود.

همه کارشناسان اقتصادی از ابعاد مخرب و فراگیر افزایش قیمت سوخت بر نرخ سایر خدمات در جامعه مطلع هستند.در این شرایط اختصاص مبالغ محدود مالی به خانوارها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.غالبا دولت چند برابر مبلغی که به مردم داده است با توسل به روشهای مختلف از جیب مردم خالی کرده است.بر اساس این شرایط باید منتظر تکانه های اقتصادی این اقدام در هفته ها و ماه های آینده باشیم.

داوود سجادپور -سنندج

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن