گفتگو و مصاحبه

دنیای اسلام بدترین دوران تاریخی خود را سپری می کند

مولانا فاروقی: وحدت باید در حوزه عمل پیاده گردد

آوای سنت: مولانا غلام حیدر فاروقی امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه الصدیق بیرجند استان خراسان جنوبی می باشد. این چهره دینی جزو علمای شاخص اهل سنت کشور است و از این رو کمتر کسی را می توان یافت که با نام و چهره ایشان آشنا نباشد.

درایامی که شاهد برگزاری مراسم های هفته وحدت در نقاط مختلف کشور می باشیم، گفتگویی با مولانا فاروقی ترتیب دادیم که مشروح آن از نظر گرامیتان می گذرد.

آوای سنت: در ایامی که برگزاری جشن های هفته وحدت را در اکثر کشورهای اسلامی شاهد هستیم،تحلیل جنابعالی از وضعیت امروز جهان اسلام چه می باشد؟

مولانا فاروقی: همانگونه که می دانید امروز امت اسلامی سخت ترین و دشوارترین دوران حیاتش را سپری می کند. کشتارهای بیرحمانه مسلمانان در سراسر جهان و اختلاف و تفرقه در بین امت اسلامی، مصایبی هستند که امت اسلامی به آنها گرفتار آمده و با آن  دست و پنجه نرم می کنند. مسلمانان با وجود داشتن بهترین دین و کاملترین کتاب آسمانی و با داشتن منابع قوی و مناطق سوق الجیشی و گذشته درخشانی که داشتند و با جمعیت بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون در جهان، متاسفانه دربرابر تجاوزهای استکبار جهانی و عوامل آن عاجز و ناتوان بوده و اراده دفاع ازخود و سرزمین شان را ندارند.

آوای سنت: شما هدف قدرت های بزرگ در رابطه با دنیای اسلام را چه می دانید؟

مولانا فاروقی: استکبارجهانی وهم پیمانانش هرگاه که اراده می کنند یکی از ممالک اسلامی را به اشغال خود در آورده و درآنجا پایگاه نظامی احداث می نمایند. قصد آنها از انجام این کارها نظارت بر ملل مسلمان و غارت منابع و ثروت های آنها است. این موضوع برای ما امت اسلامی یک درد بسیار بزرگ به حساب می آید؟ چرا باید وضعیت مسلمانان تا این حد اسفبار باشد؟ ما اگر دوران صدر اسلام را با وضعیت کنونی مقایسه کنیم باید به حال خود اشک بریزیم.

آوای سنت: جنابعالی تفاوت صدر اسلام با وضعیت کنونی مسلمانان را چگونه می بینید؟

مولانا فاروقی: مسلمان در دوران گذشته ابهت خاصی داشته و وقتی به جایی می رفتند، محترم شمرده می شدند. این عظمت در زمانی بود که هیچ دولت خارجی جرات جسارت به جان و مال و ناموس مسلمین را نداشت. اگر مسلمانی اسیر دشمن می شد، قوای اسلام آماده لشکر کشی به آن مناطق می شدند و تا فرد مورد نظر را آزاد نمی کردند،آرام نمی نشستند. اما امزوزه مسلمانان در فلسطین و زندان های رژیم صهیونیستی به شهادت می رسند. تعداد دیگری از امت اسلامی در سراسر جهان زیر شکنجه شهید می شوند.اما کاری از دست مسلمانان بر نمی آید!

آوای سنت: شما به عنوان یک عالم آگاه اهل سنت، علت این ضعف و ناتوانی را در چه می دانید؟

مولانا فاروقی: قرآن کریم درآیات مختلف خود به امت اسلامی وعده نصرت و پیروزی داده و می فرماید؛ اندوهگین نباشید و سست نشوید.زیرا تا زمانی که مومن واقعی باشید پیروز و سربلند خواهید بود. خدای متعال فرمایش می کند،هیچ قومی تغییر نمی کند، مگر آنکه خودشان در اعمال و کردارشان تغییر به وجود آورند. بنابراین تا مادامی که رفتار و گفتار امت اسلامی برابر با موازین و دستورات اسلامی نباشد از وضعیت فعلی خلاصی نخواهند یافت. مصائب و مشکلات جوامع اسلامی ریشه در اعمال و کردار خود آنها دارد.

بدون شک زمانی فرا می رسد که همه ملت های کفر برای نابودی مسلمانان متحد می شوند. آنها روز به روز قویتر خواهند شد و علت آن جای گرفتن محبت دنیا در قلب امت الهی است. امروز نمازها بخاطر محبت دنیا ترک شده است. برادرکشی افزایش پیدا کرده و تا دلمان می خواهد،دروغ می گوییم.خیانت و اختلاس زیاد شده و همچنین حب دنیا مهمترین دلیل ضعف مسلمان درعصر حاضرمی باشد.

اکنون هفته وحدت است و جلسات و کنفرانس های متعددی در زمینه اتحاد و انسجام اسلامی تشکیل می شوند. این اقدامات حرکتی به سوی وحدت هستند. البته برای وحدت واقعی نیاز به راهکارهای عملی هم داریم. تا مادامی که راهکارهای عملی نداشته باشیم وحدتی که قرآن تاکید نموده است تحقق پیدا نخواهد کرد.

آوای سنت: از نگاه شما راهکارهای عملی شدن وحدت و انسجام امت اسلامی چه هستند؟

مولانا فاروقی: یکی از راهکارهای عملی این است که نزاع و اختلاف را کناربگذاریم. دولتمردان کشورهای اسلامی وظیفه دارند با کسانی که مخل وحدت هستند،برخورد قاطعانه انجام دهند.این افراد عوامل دشمن هستند. ایجاد اختلاف حربه ای است که از دیرباز دشمن برعلیه امت اسلامی بکار می بندد. دشمن در بین امت اسلامی جیره خورانی دارد که سیاست ایجاد تفرقه در سرزمین های اسلامی را دنبال می کنند.

یکی دیگر راهکارهای وحدت این است که به عقاید خود پایبند بوده و در نقاط اشتراکی، موافق هم باشیم. اختلافات را تحمل کرده و سعه صدر و مدارا داشته باشیم. به مقدسات یکدیگر توهین نورزیم. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید، آنچه را که برای خود می پسندی برای دیگرام هم بپسند.

این کمترین درجه محبت است و بالاترین درجه محبت ایثار و فداکاری نسبن به همنوع می باشد. وقتی از مقوله هایی مانند ایثار، ازخودگذشتگی، رحم، شفقت و خیلی دیگر از خصوصیات نبی مکرم را مثال می زنیم آنها را باید  در زندگی خود نیز پیاده کنیم. عمل به کتاب خدا باعث از بین رفتن عداوت و کینه می شود. یکی از شرایط اخوت اسلامی این است که همه ازحقوق مساوی و برابر برخوردار باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن