مقالات و یادداشت ها

چرا علما مورد هدف هستند؟

مطلبی به قلم سوات یاشاسین

آوای سنت: رحلت پیامبر(ص) بزرگترین مصیبتی است که بشر تجربه کرده است. زیرا پس از آن, نازل شدن وحی به پایان رسید. ارتباط مستقیم مردم با خدای متعال قطع شد و شاید یکی از دلایلی که (رحلت پیامبر) از بزرگترین مصیبت ها در دنیاست, همین باشد. لکن   خداوند نتعال بعد از قطع شدن وحی هم به حال خود رها نکرده است. ما این را از احادیثی که از زبان پیامبر (ع) بیان شده است می دانیم: “پیامبران درهم و دینار به ارث نمی‌گذارند بلکه علم به ارث می‌گذارند.”

“علما وارثان پیامبران هستند.”

از زمان پیامبر(ص) تا به امروز, این علما بودند که همواره دین را بر شانه های خود حمل کردند و باعث انتقال آن از نسلی به نسل دیگر شدند. آنگونه که حتی پاسخ مسائل جدید و ویژه امروز را هم می توانیم در راه حل های علمای سلف بیابیم. با این حال, علما که برای ما همانند نوری در دنیای تاریکی هستند, در عین حال به همان اندازه برای دشمنان اسلام ,عامل افزایش دشمنی آنها (با اسلام) هستند.

به همین دلیل دشمنان اسلام, علیه علما , بدون این که ارزشی قائل شوند در وضعیت جنگی سخت قرار موضع گیری کردند. تبلیغات منفی ای که چند روز گذشته بر علیه محمد متولی الشعراوی , بزرگترین مفسر معاصر آغاز گردید از جمله رویدادهایی بود که این موضع دشمنان اسلام را خاطرنشان کرد. محمد متولی الشعراوی که یکی از بزرگترین مفسران عصر حاضر می باشد از معدود کسانی است که توانسته است علی رغم نابینا بودن, قرآن را از ابتدا تا انتها بصورت کلامی تفسیر نماید.

محمد متولی الشعراوی

شاید یکی از مهمترین ویژگی های او این باشد که ؛ ضمن تفسیر و تبیین قرآن ، می تواند کسانی را که سطح فکری ساده ای دارند در نظر بگیرد و در عین حال  متخصصان و تحصیلکرده ها را نیز مورد خطاب قرار دهد. اگر توئیت یک به اصطلاح هنرمند مصری ، علیه الشعراوی ، به چنین حمله گسترده ای مبدل نشده بود ، شاید هرگز به وجود یک تبلیغات منفی سیستماتیک در رابطه با علما پی برده نمی شد. با این حال ، انشعاب موضوع و تبدیل آن به آلتی برای حمله به بسیاری از علما ، به وضوح نشان می دهد که ما با یک وضعیت برنامه ریزی شده روبرو هستیم.

احمد الریسونی

ماه قبل ،  عالم مراکشی احمد الریسونی ، که پس از یوسف القرضاوی به عنوان رئیس “اتحادیه جهانی علمای مسلمان” انتخاب شد ، به طریقی دیگر مورد حجمه تبلیغاتی قرار گرفت. وی نیز به دلیل دستگیری شخصی با همین نام خانوادگی که گفته می شود از خویشان او بوده و به اتهام زنا دستگیر شده ، الریسونی نیزاز این حجمه تبلیغاتی بی رحمانه بی نصیب نماند. (اشاره به خبری در مورد یک روزنامه نگار مراکشی به نام هاجر ریسونی ۲۸ ساله که به جرم رابطه نامشروع و سقط جنین به یک سال حبس محکوم شد).

در همان روزها ، اسامه بشیر ، نایب رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز به اتهام اختلاس  مورد حمله قرار گرفت.

اگرچه متأسفانه برخی از علما به دلیل مسائل فرعی شخصا یکدیگر را مورد اتهام و حملات قرار می دهند ، اما عناصر کمپین بین المللی نیز در اینجا بیکار ننشسته اند.

با این حال ، به طور کلی ، ما مسلمانان باید در حفظ و دفاع از علمای خود هوشیار باشیم. زیرا این حمله علیه افراد نیست ، بلکه علیه علمی است که پس از قطع وحی, پیامبران بعنوان “میراث نجات دهنده” از خود برجای گذاشته اند .

به علمی که در این آخر الزمان علی رغم تمام تاریکی هایش ما را سرپا نگه می دارد…

منبع

انتهای مطلب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن