مقالات و یادداشت ها

کارشناس آمریکایی : تغییر موازنه جنگ اوکراین با پهپاد ایرانی

آوای سنت : سن اوزکارا ساهین،تحلیلگر امور امنیتی و دفاعی معتقد است که تکیه مسکو بر پهپادهای ایرانی مهاجرشش می تواند موازنه قدرت رابه نفع روسیه درمیدان نبرد علیه اوکراین تغییردهد.

سن درتحلیلی از بنیاد تحقیقاتی جیمزتاون آمریکایی(The Jamestown) که توسط الخلیج الجدید ترجمه شده است،افزود: درحالی که غرب همچنان درحال بررسی ارسال پهپادهای پیشرفته مانند Reaper و Predator برای حمایت از اوکراین است، مشارکت تهران و مسکو به سرعت درحال تبدیل شدن به تهدیدی است که می تواند به یک امرثابت درحیاط خلوت ناتو تبدیل شود.

او توضیح داد که هواپیمای مهاجر۶ دارای قابلیت حمله هوا به زمین است و ویژگی های پیچیده تری نسبت به هواپیمای کامیکازه (انتحاری) ایرانی دارد و می تواند به سرعت به یک دارایی کشنده دردست ارتش روسیه تبدیل شده و به طور قابل توجهی روند جنگ دراوکراین را به نفع روسیه تغییردهد.

وی افزود:مهاجر۶ یک پهپاد رزمی با برد متوسط ​​۱۲۰۰ مایل ومجهز به قابلیت های اطلاعاتی،نظارتی و شناسایی است.

او افزود: برخلاف هواپیمای شاهد۱۳۶ ایران که توسط نیروهای مسلح روسیه در اوکراین استفاده می شود، مهاجر-۶ می تواند پس ازهرحمله به پایگاه خود بازگردد وعملیات پایدارتر وانعطاف پذیرتری را ارائه دهد،این هواپیما ارزان و دارای کارایی بالاست.

براساس اطلاعات به دست آمده،هواپیماهای مهاجر۶ از دو مسیر تحویل روسیه داده می شوند،مسیر اول،مسیر هوایی است ومسیر دوم مسیر آبی است که از دریای خزر می‌گذرد.

او گفت سازمان های اطلاعاتی آمریکا می گویند ایران حدود ۷۰ پرواز محرمانه به مجتمع های نظامی در فرودگاه های روسیه انجام داده است.با تحریم چندین باره غرب علیه این خطوط هوایی،احیای مجدد این تاکتیک دراوکراین اثبات کننده حفره‌های سیاست فعلی غرب است.

به گزارش سن،دومین مسیربرای انتقال تسلیحات ایرانی ازجمله مهاجر۶ منطقه ای است که غرب درآن کنترل چندانی ندارد و آن دریای خزر است که به مرکز اصلی حمل و نقل کالاهای ایرانی تبدیل شده است.

سن معتقد است که استفاده روسیه ازهواپیمای مهاجر۶ فشارشدیدی را بر پدافند هوایی و ارتش اوکراین وارد خواهد کرد.وی افزود با این کارحمله مسکو به اهداف اوکراینی از جمله زیرساخت های این کشور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

با این حال، این تحول را نه تنها باید به عنوان موفقیت ایران خواند،بلکه باید به عنوان نشانه ای ازآسیب پذیری غرب درنقاط حساس ژئوپلیتیکی مورد مناقشه به حساب آورد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن