گفتگو و مصاحبه

باید دوست و دشمن خود را بشناسیم

آوای سنت: معاونت آموزشی مسجد جامع اهل سنت نورمشهد تقویت اخوت اسلامی را بهترین راه برای رسیدن به صلح پایدار خواند.

به گزارش خبرنگار سایت آوای سنت، مولوی یعفوب سامانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با تحلیل اوضاع نابسامان چندین ساله در افغانستان و برخی کشورها از جمله عراق و سوریه گفت: سه عامل حضور نیروهای خارجی در منطقه، عدم اتحاد و انسجام اسلامی در میان نیروها و بویژه در افغانستان و عمل نکردن به شعار “ما می توانیم ” باعث پیدایش مشکلات عدیده می باشد.

وی افزود: تا زمانی که اخوت و برادری در بین مسلمانان شکل نگیرد، برون رفت از مشکلات فعلی به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. حضور کشورهای خارجی در منطقه به بهانه تامین امنیت چه زمانی به وقوع می پیوندد؟ زمانی که ما درکنار برادران خود نباشیم و آنها را در کنارخود نپذیریم. این مسئله باعث ایجاد یک خلا بزرگ شده و خارجی ها با طرح موضوع ایجاد صلح و امنیت به گونه ای سیاست گزاری می کنند که همه چیز به نفعشان تمام شود.

مولوی سامانی تاکید کرد: وقتی برادرمسلمان پا پیش گذاشته و اخوت اسلامی را بپذیرد، می توانیم به یکدیگر اعتماد کرده و اطمینان قلبی را در دل امت اسلامی به تقویت برسانیم. صحابه رضی الله عنهم و اهل بیت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم با شعار ما می توانیم عمل کرده اند، اما وضعیت کنونی دنیای اسلام و اختلافات عمیق باعث شده است، ملل مسلمان از همدیگر فاصله بگیرند.

مولوی سامانی با بیان اینکه اخوت اسلامی تنها کلید برون رفت از مشکلات است اظهار داشت: اگر اخوت اسلامی به معنای حقیقی حاصل شود مطمئنا حضور نیروهای خارجی در منطقه کاهش پیدا کرده و زمانی فرا می رسد که کشورهای مسلمان، خود درباره مشکلات شان تصمیم گیری خواهند نمود. اخوت شرط اول بندگی و شرط اصلی زیست در جامعه اسلامی می باشد. نبی مکرم اسلام پس از هجرت به مدینه و در همان لحظه ورود به شهر دستور داد تا میان مهاجرین و انصار پیمان اخوت و برادری بسته شود. اگر این مسئله اهمیت لازم را نداشت، ایشان در اینباره دستور صادر نمی کرد.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: برقراری صلح ماحاصل اخوت و برادری است. در این صورت نیازی به کمک های خارجی نیز نخواهد بود. لذا این همه هجمه و جوسازی برعلیه امت اسلامی نقشه شوم کسانی است که نمی خواهند در سرزمین های اسلامی اتحاد، برادری و برابری شکل بگیرد، زیرا دراین صورت از منافعی که دارند محروم خواهند شد.

مولوی سامانی تسریح نمود: اخوت اسلامی به نفع دشمنان خارجی نیست و ازاین رو آنها به هر شکل و نوعی مانع تراشی کرده و با اسلام مخالفت می ورزند. دراین بین شیعه و سنی با با داشتن یک کتاب و یک پیامبر و سنت های مشترک بر اعتقادات راسخ و مشترک خود پایبند می باشند و ما باید با همین پایبندی با حربه های شیطانی دشمنان مقابله نماییم. اگرچنانچه از این رویکرد غافل شویم دنیای کفر در کشیدن نقشه های جدید با هدف ایجاد تفرقه بیشتر در میان مذاهب اسلامی تردید نخواهند کرد.

معاونت آموزشی مسجد جامع اهل سنت نورمشهد ادامه داد: مبانی اسلام، قرآن کریم و سنت های رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم هستند. قرآن کریم بر برادری میان مسلمانان تاکید دارد. علت پیدایش مشکلات، هدف قرار گرفتن اخوت اسلامی است. تمام درگیری هایی که امروزه شاهد هستیم به دلیل نبود وحدت و انسجام اسلامی می باشد. وقتی اتحاد نباشد، ایجاد زمینه های اختلاف و جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود. اخوت اسلامی برای این است که در سایه امن الهی آرامش داشته باشیم. پس اهتمام ورزیدن به اخوت اسلامی فرض عین برای تمامی ملل مسلمان بشمار می رود.

وی یاد آور شد: دخالت بیگانگان در سرزمین های اسلامی بزرگترین مشکل در سر راه صلح است. دولت های اروپایی و آمریکا صلح در خاورمیانه را مدیریت کرده و درباره آن تصمیم گیری می نمایند. در ادبیات صلح ابتدا باید دوست و دشمن خود را بشناسیم. باید ببینیم که آیا دوستی ها و دشمنی را بنابر دستورات قرآن کریم استخراج کرده ایم و یا اینکه کشورهای بیگانه مفهوم صبح را به ما تفهیم کرده اند. آنها به دنبال صلح نخواهند بود، مگر اینکه منافعشان تامین شود. اگر خود به حال برادران مسلمان در کشورهای درگیر دل نسوزانیم، کسی به جای ما دلسوزی آنها را نخواهد کرد.

مولوی سامانی همچنین گفت: مدیریت سیاست، اقتصاد و فرهنگ جامعه را باید جوانان متخصص کشورهای اسلامی به عهده بگیرند. آنها باید به هم اعتماد داشته باشند تا فردای بهتری برای کشورشان رقم بخورد. عدم اعتماد باعث شده تا خارجی ها تصمیم گیرنده اصلی امورات برخی ملل مسلمان باشند، لیکن هیچ نیازی نیست کسی از بیرون آمده و در امورکشورهای اسلامی دخالت کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن