گفتگو و مصاحبه

برخورد با تجمعات نباید به تعطیلی نماز های جمعه محدود شود

ماموستا ثنایی: روند عادی سازی شرایط در سرپل ذهاب نامناسب است

آوای سنت: ماموستا عبدالسلام ثنایی از جمله علمای جوان اهل سنت ساکن در سرپل ذهاب می باشد. وی در سال ۱۳۹۰ از حوزه علمیه روستای نگل واقع در استان کردستان از خدمت ماموستا محمود مدرس فارغ التحصیل گردید.

ماموستا ثنایی از جمله علمای فعال در زمینه برگزاری کلاس های اوقات فراغت برای علاقمندان جلسات احکام و حفظ قرآن کریم بشمار می رود. با ایشان در خصوص اقدامات بعمل آمده در پس از زلزله اخیر و تاثیرات بیماری کرونا در منطقه گفتگویی ترتیب دادیم که از نظر گرامی خوانندگان محترم می گذرد.

آوای سنت: جناب ماموستا همانطور که می دانید بیش از دو سال از زلزله شامگاه بیست و یکم آبان سال ۹۶ می گذرد. آیا بازسازی شهر سرپل ذهاب اتمام یافته است؟
ماموستا ثنایی: کارها و خدماتی انجام شده و شهر به تدریج به حالت عادی برگردد. در زمینه واگذاری تسهیلاتی که می بایست بسهولت به زلزله زدگان واگذار شود، انتقاداتی وارد است و از نماینده مجلس انتظار می رود تا رسیدگی لازم را به انجام برساند‌. هنوز هم بخشی از ساکنین بدلیل عدم دریافت تسهیلات کافی در داخل کانکس ها روزگار می گذرانند و انتظار می رود تا از این سرگردانی و بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.
امکانات بیمارستانی سرپل ذهاب بصورت حداقل می باشد و مردم ناچارند با کوچکترین بیماری به بیمارستان های شهرهای اطراف طی طریق کنند که این ایراد مهم هر چه زودتر باید برطرف گردد.
پارک ها و محیط های تفریحی سرپل ذهاب از زمان وقوع زلزله متاسفانه به حال خود رها شده اند و به وضعیت آنها توجه نمی شود. اقتصاد منطقه هر چه زودتر باید از وضعیت رکود فعلی خارج شود تا جوانان بتوانند از بیکاری و سرگردانی نجات یابند.

آوای سنت: با توجه به همجواری شهر سرپل ذهاب با مرز عراق، از زمان پیدایش ویروس بیماری کرونا چه تمهیداتی برای مقابله با آن اعمال شده است؟
ماموستا ثنایی: الان در سرپل ذهاب مغازه ها و اماکن خدماتی تعطیل هستند و بیشتر مردم در خانه ها بسر می برند. اشکال اساسی این است که برخی از ادارات که مراجعه کننده دارند، کماکان باز هستند و مسلما در جایی که رفت و آمد می شود، امکان انتقال بیماری به افراد بالا می رود‌. با این وجود اگر روزانه حتی یک نفر ویروس کرونا را بگیرد، به تنهایی می تواند اعضای خانواده و افراد نزدیک را مبتلا کند، پس محدودیت ها باید به حداکثر برسد.

آوای سنت: از نظر شما چرا این همه در مورد رعایت توصیه های بهداشتی تاکید می شود؟
ماموستا ثنایی: کرونا یک بیماری ناشناخته می باشد که تا امروز راه درمان آن کشف نشده است. از طرفی نزدیک به دو هفته زمان می برد تا علائم این بیماری دیده شود و شخص مبتلا در صورت تماس با افراد دیگر براحتی می تواند ویروس بیماری را به دیگران منتقل کند. بنابراین اگر توصیه های پزشکی رعایت نشوند، مدیریت مبارزه با بیماری از کنترل خارج شده و تعداد بیشماری از مردم را مبتلا خواهد کرد.

آوای سنت: گغته می شود در کشور عراق محدودیت ها بصورت شدیدتر اعمال می شود و مردم حتی به خیابان ها هم نمی روند. آیا این موضوع واقعیت دارد؟
ماموستا ثنایی: همین طور است که می گویید. در استان سلیمانیه که جزو کردستان عراق است و در دیگر استان ها طرح ماندن در خانه ها بخوبی اجرا می شود و حتی ادارات دولتی هم تعطیل هستند. پس تا زمانی که محدودیت ها برای همه نباشد و مردم همکاری لازم را نداشته باشند بیماری در کشور باقی خواهد ماند. در کشور ما حساسیت ها اوایل روی مراسم نماز جمعه بود، اما آیا تعطیلی نمازهای جمعه و حوزه های علمیه به تنهایی می تواند بیماری را از کشور خارج کند؟ تعدادی از مردم این ایام در مسافرت هستند و با این شرایط چگونه می توان بیماری را کنترل کرد!!

آوای سنت: تعطیلی نماز جمعه چه تاثیری روی روح و روان مردم گذاشته است؟
ماموستا ثنایی: طبیعی است که مردم برای نماز جمعه دلتنگ شوند و روزی نیست که در این باره جویا نشوند. با تعطیل شدن نماز جمعه احساس خلا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سنگینی به مردم دست داده است و با ماندن در خانه کم حوصله شده اند. آدم وقتی چیزی از دست بدهد به ارزش آن پی می برد. باید دعا کنیم که این روزها زودتر بگذرند و با بهبود شرایط، مردم با انرژی بهتری در صف نمازهای جمعه و مساجد حاضر شوند.

آوای سنت: توصیه شما در این باره به مردم چیست؟
ماموستا ثنایی: با توجه به اینکه نماز جمعه و جماعت از اهم مسائل برای ملت مسلمان است و تقرب به خداوند و آرامش روح و روان را باعث می شود، توصیه بر این است که مردم در جهت مقابله با بیماری کرونا تعطیلی عمومی را پذیرفته و بنا به فرمایشات شرع مقدس اسلام به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری، به توصیه‌ها عمل نمایند. تنها راه علاج، رعایت کلیه موارد بهداشتی می باشد تا ان شاالله برای همیشه بتوانیم از این مشکل رهایی پیدا کنیم. راهکاری که تجربه آن به درد نسل های آینده نیز خواهد خورد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. مثل اینکه اهل سنت دیوانه شده اند . ویروس که نماز جمعه نمیشناسد . لطفا کمی از عقلتان برای راه گشایی استفاده کنید. این اساس کار پیغمبر بوده است که از عقل برای راه گشایی استفاده کند
    آوای سنت: کاربر گرامی بهتر است نظرات تان را با ادب و احترام بیشتری بیان کنید.دیدگاه اهل سنت عقلانی ترین نگاه به مسائل است.منتهی اهل سنت بر این اعتقاد است که نباید با هر بهانه کوچکی از انجام فرایض دینی شانه خالی کنیم.اساس مذاهب اربعه اهل سنت بر عقلانیت بنا گذاشته شده است.
    در هفته های گذشته و باشیوع بیماری کرونا برگزاری نماز جمعه در غالب مناطق اهل سنت نشین به تشخیص علمای ما به تعویق افتاده است.بنابراین بهتر است با علم و اگاهی بیشتر در مورد دیدگاه ما بحث نمایید!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن