گفتگو و مصاحبه

برکات ماه مبارک رمضان در جامعه اسلامی

آوای سنت: نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان هرات، ربانی شدن و پرستش الله در طول همه ایام سال را از پیام های مهم رمضان خواند.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید توفیق منور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که ایام ماه مبارک رمضان برای مسلمین دارای پیام ها و اندرزهای ارزشمند اسلامی بود، گفت: احیای درس های رمضان جهت پیشرفت و ترقی ایمانی طریقه بندگان پاک، مومن و خداشناس می باشد. چنان که قرآن کریم شرط افزایش نعمت ها را در شکرگزاری حالق یکتا توصیه می دارد، زیرا هر عملی صالح از سوی بنده مومن و پرهیزکار صورت می گیرد با یک عکس العمل مثبت از سوی خدای سبحان مواجه شده و الله حاضر و ناظر بر تمام اعمال بندگانش می باشد، بدانیم خدایی که در رمضان با خلوص نیت، خالصانه و متواضعانه و با عمق وجود لمسش می کردیم در بعد از رمضان نیز با دیده محبت به اهل ایمان می نگرد.

مولانا منور، تقوا را اولین درس رمضان و سرمنشاء روزه داری ایام دانست و افزود: اجتناب از گناهان و میل بر طاعات نمونه بارزی از اثرات رمضان بود که به عینه مشاهده می شد. مومنین و خصوصا جوانان بلاد های مختلف اسلامی آن را به خوبی یاد گرفته و به این حقیقت مهم پی بردند که تنها با عبادت و اخلاق حسنه می توان خالق را به طرف خود جذب نمود.

واقعیت تقوا برای این منظور است که انسان میان خود و عذاب الهی حائلی قرار دهد تا مورد محافظت قرار گرفته و در آرامش و امنیت در جوار پاک الله متعال زندگی کند. اگر رمضان جوانان را به عابد تبدیل کرد، دلیل مسئله در ترس از خالق و جذب محبت وی بود، چون همگان دوست دارند تا حمایت دانای متعال را در تمامی شئون به همراه داشته باشند.

نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان هرات، پرهیز از غیبت، دروغ، تهمت و خویشتن داری از بیان سخنان لهو و لعب و بیهوده را از فضایل ماه ضیافت الله خواند و اظهار داشت: حکایت رمضان در حفاظت از چشم ها از نگاه نامحرم و رعایت عدالت و مساوات بود، اما قرآن زندگی رمضانی از ما نمی خواهد، بلکه هدف در ربانی شدن و پرستش الله در طول همه ماه های سال است. اگر در مصایب رخ داده ماه اخیر صبر و حوصله پیشه کرده ایم و اگر بابت اتفاقات نیک شکرگزار بوده ایم، می بایست این روش را در سایر ایام سال نیز بکار ببندیم، چون بنا به وعده قرآن، مزد انسان های صابر بدون حساب خواهد بود.

مولانا منور، خویشتنداری در برابر وسوسه های نفسانی و معصیت ها را از خصلت های مومنین پرهیزکار برشمرد و تاکید کرد: بدبخت ترین افراد کسانی هستند که طاعات را بر خود فرض نمی دانند. خوشبختی شامل نخواهد شد، مگر کسی که با پیروی از احکام دین و منش نورانی نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم خوشبختی را با باورهای جامع و کامل اسلامی بخواهد.

رسول برحق اسلام در اوصاف نیک و اخلاق تمجید شده است. هیچ مواقع و ایامی نبوده است که ایشان لبخند بر لب مبارک نداشته و شادی را به مردم هدیه نکند. برخی خیال می کنند عبادت به معنای عزلت اختیار کردن و نشستن در کنج مسجد با گریه و زاری است. اسلام هرگز چنین چیری را نمی پذیرد، پس برخورد نیک و شایسته با همسر، افراد خانواده و بستگان را تنها مختص به عید قطر و مناسبت های خوش ندانیم. اخوت، برادری و انسجام را در لحظه اذان سحر و افطار آموخته و روح و جسم را به اذن الله سپردیم. در موعد قیام خود را شتابان به مساجد رسانده و همراه با جماعت در برابر بزرگی الله سر تعظیم فرود آوردیم و چنین اخلاص و تقوا تنها در مکتب رسول الله قابل مشاهده می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن