گفتگو و مصاحبه

بلایای طبیعی درس عبرت برای رفتارهای انسان

آوای سنت: فعال اهل سنت کورد بلایای طبیعی را عبرتی برای بازنگری در اعمال و اندیشه ها دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالسلام ثنایی در گفتگو با خبرنگار ما بلایای طبیعی را زنگ خطری بر نسل امروز و فردا خواند و گفت: بدون شک زلزله های اخیر در سوریه و ترکیه آخرین اتفاقات از این دست نخواهند بود، اما درک واقعی حال و روز کسانی که در زمستان سرد امسال درد آوارگی چشیدند را کسانی بهتر می توانند بفهمند که آن را پیشتر تجربه کرده اند و به خوبی می دانند که چه به حال و روز زلزله زدگان آمده است. علی ایحال سیل و زلزله که یک مجموعه و یا چند مجموعه بزرگ را شامل می شود برای برخی امتحان و برای عده ای می تواند در حکم عذاب الهی باشد.

گرچه در داستان های قرآنی به مواردی از عذاب اشاره شده است، لیکن اگر قرار باشد هر رویدادی حکم عذاب را در بر بگیرد دیگر هیچ انسانی در روی زمین باقی نمی ماند. مصیبت ها و خرابی های ویرانگر سیل و زلزله را نمی توان با هیچ یک از اتفاقات طبیعی مقایسه کرد، ولی متاسفانه کمتر باعث عبرت بشر می شوند و می بینیم که زیاده طلبی قدرت ها چگونه ملت های ضعیف را به زیر کشیده و اثر ویرانی جنگ های گذشته در زندگی ها نمایان است.

ماموستا ثنایی با بیان این مطلب که باور از هم پاشیده شدن نظمی که به دلیل وقوع زلزله بسیار دشوار می باشد، افزود: در آن لحظه واقعا نمی توان فهمید که چه بر سر انسان و زمین آمده است. خانه ها بی آنکه قدرت مقاومت داشته باشند، فرو می ریزند و در آن لحظه نمی توان حدس زد که چه تعداد افراد زیر آوار گرفتار می شوند. در وقوع زلزله هر کس شتاب می کند تا خودش را به نحوی از مهلکه نجات دهد و شاید این تنها لحظه ای است که بتوان آن را با صحنه آخر زمان مقایسه کرد.

این فعال اهل سنت ساکن قصر شیرین یادآور شد: وقتی صحبت از عبرت به میان می رود در شرایط حال باید شکر خدای متعال را بر جایی آورد، زیرا بسیار شدیدتر از مشکلاتی که آنها را تجربه می کنیم در کشورهای همسایه اتفاق افتاده است. برای برون رفت از مشکلات باید به گذشته رجوع کنیم. جوانان امروز، اسلام را مربوط به گذشته نخوانند و آن را قسمتی از تاریخی که دیگر وجود ندارد، معنا نکنند. لباس هایشان را از آنچه که عرف مسلمان است به شکل الگوهای غربی در نیاورند. اسلام با تفریح و گشت و گذار مخالفت ندارد، بلکه چیزی که تاسف می آورد دیدن بسیاری از فرزندان مسلمان با البسه همرنگ غربی ها می باشد.

ماموستا ثنایی متذکر شد: اشرف مخلوقات بودن این نیست که به دلخواه عمل کنیم. شریف بودن قواعد و چارچوب های خاصی دارد که باید رعایت شوند. یک مصیبت از نوع زلزله تر و خشک را با هم می سوزاند. پس حرمت ها را قدر بدانیم. خاکی که در آن حانه خدا قرار دارد را پاکیزه نگه داشته و آلات خمر را به جوار آن نبریم. امر به معروف و نهی از منکر را دخالت در امور دیگران ندانیم. اگر چنین بود نبی مکرم اسلام و یاران ایشان مسیر دعوت را در پیش نمی گرفتند. وقتی کار دعوت نباشد بی تفاوتی در جامعه حاکم شده و این مغایر با مرام یک سرزمین اسلامی خواهد بود. بی تفاوتی احساس دلگرمی را از بین برده و در روابط سردی می آورد. لذا اعضای یک پیکر بودن را تنها در روزهای سختی معنا نکنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن