گفتگو و مصاحبه

تعیین مهریه سنگین عامل فروپاشی خانواده ها

آوای سنت: امام جمعه مسجد محمد رسول الله بالاده اسالم تعیین مهریه سنگین را عامل فروپاشی خانواده ها عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، افندی عبدالله راستگو در گفتگو با خبرنگار ما، احیای سنت های اسلامی در مبحث ازدواج را موجب کاهش بسیاری از هنجارها و آسیب های دامنگیر دانست و گفت: چشم و هم چشمی و نبود مشاوره در اکثر مواقع پیامدهای ویرانگری را به همراه داشته و علاقه به تجمل گرایی بر مشکلات کنونی می افزاید. امروز می بینیم که قناعت در زندگی ها کم رنگ شده و مال اندوزی حرف اول را می زند. به دلیل پیروی از سیاست افراط و تفریط، آرامش میان رخت بر بسته و بنیان خانواده ها رو به سردی گرائیده است.

دغدغه اصلی جوانان در مقوله ازدواج به برگزاری مراسم در تالارهای مجلل با صرف هزینه های هنگفت بر می گردد. زوج های از بین اقلام لوکس ترین ها را انتخاب کرده و نمی دانند آن چیزی که به شروع یک زندگی جدید، معنا و مفهوم واقعی می بخشد، طریقه گذشتگان و تابع بودن به سنت ها می باشد.

افندی راستگو علاقه به تظاهر و جلوی چشم بودن را بدترین نوع تشکیل زندگی های جدید خواند و اظهار داشت: تعیین مهریه جزو حقوق یک زن می باشد، اما تعیین نرخ از روی سن تولد و یا سال خورشیدی نمی تواند بیانگر ارزش واقعی دختران ما باشد، چه بسا افراط و پافشاری در تعیین مهریه های سنگین، خود زمینه فروپاشی هر چه سریع تر کانون خانوادگی را فراهم می سازد.

امام جمعه مسجد محمد رسول الله بالاده اسالم در این خصوص افزود: رویه ایجاد به اصطلاع حاشیه امن مطمئن در تعیین مهریه، موید این حقیقت تلخ است که برخی خانواده ها، در حالی فرزند شان را مهیای رفتن به خانه بخت می کنند که از سوی دیگر آینده نگری کرده و مهریه سنگین تری را تحمیل می کنند تا احیانا اگر اختلافی در زندگی زن و مرد جوان پیش آمد قدرت تقابل بالا را داشته برخوردار باشند.

این افراط و زیاده خواهی، کمکی به شالوده زندگی نسل آینده نکرده و بلکه نظر ایشان را نسبت به مسائل بدبین می کند.آسیب دیگر انتخاب همسر با اولویت میزان تمکن مالی و جایگاه اجتماعی شخص است. بدین معنا که اگر شخص از یک تمکن مالی عالی برخوردار نباشد، نمی تواند گزینه مناسب برای اختیار همسر باشد، حال آنکه گذشتگان ما معیار یک ازدواج موفق را در خصوصیات اخلاقی فرد می دانستند.

افندی راستگو، میزان آمار طلاق را دلیلی کم اهمیتی سنت های ازدواج برشمرد و یادآور شد: مسلما نگاه سطحی فرزندان کم سن و سال به مقوله ازدواج ناشی از طرز تفکر نسل جوان امروز به فردایی است که هنوز آن را تجربه نکرده اند. مدیریت زمینه یک ازدواج موفق توسط بزرگان فامیل نقش مهمی در استحکام پایه های بنیان های نوپا خواهد داشت.

نیک می دانیم که نسل حال حاضر انتظاراتی دارد که به بخشی از آنها در حد معقول می توان جامه عمل پوشانید. تمکن مالی و داشتن درآمد مناسب می تواند تا حدود زیادی می تواند دغدغه های معیشتی را کاهش بخشد، اما فراموش نکنیم که اخلاق اسلامی در زندگی حرف اول را می زند. پدران ما با قناعت و صرفه جویی، زمینه زندگی در شرایط بهتر را برای فرزندان خود فراهم کرده اند.

کسی که دیندار است و تقوا پیشه می کند در همه امور و زمینه ها موفق خواهد بود، پس سنت های را مجددا به احیا برسانیم. فرزندان را به زندگی سالم تشویق کنیم. سعی و تلاش در کنار دینداری ضامن آرامش خانواده و جامعه است. مسئولین نیز باید زمینه های اشتغال را برای نیروهای آماده بکار مهیا سازند تا امر ازدواج به یک مقوله نگران کننده و دردسر ساز تبدیل نشود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. جزاکم الله خیر…کسانی که خود را مسلمان میدانند در مقوله ازدواج هم باید سعی کنند طبق توصیه های اسلام اقدام کنند دولت هم که اسمش اسلامی است باید در دادن وام بدون سود و بلاعوض و فراهم اوردن مسکن برای زوج های جوان اقدام کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن