گفتگو و مصاحبه

جای خالی آموزه های قرآنی در ازدواجهای امروزی

آوای سنت: امام مسجد جامع خواجه عطا بندرعباس، بررسی اهداف ازدواج پیش از تشکیل زندگی مشترک را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، شیخ مرتضی فرزین در گفتگو با خبرنگار ما، روش های بکار رفته در برخی از ازدواج های امروزی را نمایش جهالت مدرنیته خواند و گفت: اگر نگاهی به روش های برگزاری برخی ازدواج های امروزی داشته باشیم در میابیم که در آنها کمتر نشانی از سفارشاتی که قرآن کریم و نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تاکید می دارند، نمود پیدا کرده است و عبور از هنجار بسوی ناهنجاری، تفاوت ارزش و ضد ارزش را مشخص می کند. در جایی که می بینیم متاسفانه بنیان یک زندگی جدید که اهداف ارزشی در آن بکار نرفته اند، در آغازین روزهای پیوند از هم پاشیده و آسیب های شکست را متحمل می شوند.

برای تبیین یک ازدواج صحیح ابتدا باید اهداف آن را مطالعه کرده و جوانان ما باید بدانند که چرا تشکیل زندگی می دهند. آیا همه هدف از ازدواج در برآورده کردن نیازهای جسمانی و کنترل غرایض شهوانی است و یا هدف، زیست مسالمت آمیز همسران بر پایه تعالیم الهی می باشد که رسیدگی به همه امور را نیاز دوام و قوام زندگی مشترک می داند.

شیخ فرزین، استحکام بخشی به پایه های زندگی مشترک در ابعاد مختلف را قابل بررسی دانست و اظهار داشت: در گذشته تحمیل ازدواج بر زوجین یک آسیب مهم تلقی می شده است، اما امروز ظاهر قضیه می گوید که طرفین بر این امر مقدس رضایت داشته و به تفاهم کامل رسیده اند. در عین حال برخی از فرزندان ما نمی دانند که اصول زندگی مشترک با آن چه که در دوران آشنایی تصور می کردند، تفاوت دارد.

برای مرحله شناخت طرفین از یکدیگر نیز تعاریف بسیاری بکار رفته است و اگر تحمیلی نباشد در حد اعتدال به معنی آن نیست که الزاما باید به ازدواج ختم شود. اگر در یک وصلت خیر قرار نگرفته باشد، ایرادی ندارد که بیش از انجام به طور مسالمت آمیز فسخ گردد. آگاهی از منش طرف مقابل و پیش بینی حوادث آینده به نفع هر دو طرف است و چنانچه منظور از آشنایی، صرفا برای تفریح و گشت و گذار بوده باشد، فرصت آن غنیمت شمرده نشده است.

امام مسجد جامع خواحه عطا بندرعباس، کم اثر شدن نقش والدین و بزرگان فامیل در ازدواج ها را در عطای آزادی های نامتعارف به فرزندان توصیف کرد و ادامه داد: ازدواج و تصمیم برای تشکیل زندگی مشترک چیزی بسیار فراتر از آشنایی در فضای مجازی و محیط های جمعی مانند دانشگاه می باشد. اگر فرزند ما تصمیم خود برای ازدواج را به دلیل ترس از مخالفت خانواده پنهان کرده و حد و مرزها را رعایت نکند تضمینی در بقای آن زندگی وجود نخواهد داشت، زیرا می دانیم که در این نوع وصلت ها احساس بر عقل غلبه کرده و به همه جوانب امور پرداخته نمی شود.

شیخ فرزین نقش مادر خانواده در کنترل حالات رفتاری فرزندان را حائز اهمیت برشمرد و متذکر شد: مشایعت با فرزندان در تصمیماتی که روی سرنوشت آینده آنها تاثیر می گذارد بدون مشورت با بزرگان خانواده منجر به اشتباهات بعدی می شود.

معیشت سخت شده است و توقعات باید بر اساس اقتصاد خانواده تنظیم شود. زندگی خصوصی دیگران و نحوه درآمدشان ربطی به ما ندارد، پس امکانات آنها را با داشته های خود مقایسه نکنیم. بهترین زندگی آن است که سالم و از هیاهو به دور باشد. بیشتر داشتن خوشبختی نمی آورد و کمتر داشتن هم دلیل بر خوشبختی نیست. خوشبخت واقعی در هر وضعیتی که باشد باید بندگی الله را کرده و طوری زندگی کند که خلق از وجودش در آسایش باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن