گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

حجاب مایه عزتمندی انسان است

گفتگوی اختصاصی افندی یوسفی با آوای سنت

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای دیگه سوار شهرستان تالش پایبندی حجاب را باعث عزتمندی انسان برشمرد و به جوانان درخصوص استفاده از مدلهای لباس غربی هشدار داد.

به گزارش آوای سنت افندی محمد یوسفی در بحث حجاب اسلامی و شرایط آن و همچنین نگاه غرب به مسئله پوشش اسلامی گفت: اگر بخواهیم سابقه وجودی حجاب را بررسی کنیم، باید ریشه های آن را در فطرت و آفرینش انسان جستجو کرد، چرا که حجاب همراه خلقت بشر در سرشت، طبیعت و نهاد وجود وی قرار داده شده است‌ و قطعا می خواهد تا خود را از گزند و آسیب و آفت عوامل بیرونی مصون و محفوظ نگه دارد.

هر چند در اسلام برای پوشش زن و مرد حدود و چارچوب هایی تعیین شده است، اما سابقه پوشش بشر به پیش از اسلام برمی گردد. انسان در همان ابتدای خلقت،کوشش داشت تا حجاب خود را کامل کند و در نبود آن احساس شرم و حیا می کرد. فرهنگ برهنگی، فرهنگی برخواسته از شیطان است و این امر سبب غضب خدای متعال و محروم شدن از رحمت او می گردد. البته بشر در همان ابتدای خلقت دارای پوشش بود و تایید این مطلب ورود حضرت آدم و حوا به بهشت با پوشش حجاب است که قرآن کریم نیز به آن اشاره می کند.

وی در این باره افزود: شیطان به خوبی می داند که درجه انتهای ذلیل ساختن انسانها در برهنه کردن شان است و بالاتر از این مسئله چیزی وجود ندارد که موجب رضایتش شود. اصولا برای انسان بهترین نعمت پس از ایمان، لباس و پوشاکی است که اندامش را بپوشاند،چرا که در غیر این صورت تفاوتی با حیوان نخواهد داشت.

پس لباس وسیله طبیعی برای پوشاندن عورت بشمار می رود که همه انسانها بدون در نظر گرفتن دین و آئین به آن پایبند بوده اند. در تمدن عصر حاضر بینش انسان به طور حیرت آوری نسبت به حجاب و پوشش تغییر کرده است. کفار امروزی برهنگی را یک ارزش تلقی می کنند و در خانه و بازار به وضع شرم آوری برهنه و عریان می گردند‌. در این میدان زنان گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند. متاسفانه مقدمات فکری آنان در این مورد چنین اقتضا می کند که انسان باید به مبدا خویش برگردد. این اقتضا همان برهنگی شبیه به حیوانات است، حال آنکه این فعل بیانگر چیزی جز حماقت و نادانی نبوده و نیست.

افندی یوسفی با بیان اینکه در ادوار مختلف زندگی انسان بر زمین خاکی، برهنگی هرگز فعل پسندیده‌ای بشمار نرفته و انسان به آن به چشم یک ارزش اخلاقی و انسانی نگاه نکرده است، اظهار داشت: انسان در گام اول انسان را برهنه کرد تا گناه را به زندگی او وارد کند. امروز نیز شاطین با بهانه پیشرفت تمدن و فرهنگ، چشم و هم چشمی، مد و برهنگی را به جوامع آوردند. تدبیری که شیطان به منظور گمراه کردن انسان بکار برد، این بود که با گرفتن شرف و عزت و ارزشهای طلایی، او را به بهانه پیشرفت برهنه و نیمه برهنه کرده و در معابر و مناظر عمومی در معرض نمایش گذاشته است.

امام جمعه اهل سنت روستای دیگه سرا هدف از پوشاندن عورت را ترس از خدای متعال خواند و یادآور شد: انسان نباید لباسی بر تن کند که اندام هایش از زیر آن مشخص باشند. همچنین لباسی نپوشد که مایه فخر و غرور باشد. متاسفانه بسیاری از جوانان امروزی به مدل پوشش خود افتخار کرده و دچار غرور کاذب می‌شوند. زنان لباس مردانه و مردان لباس زنان را نپوشند که اینکار در نزد باریتعالی مغبوض و ناپسند است. در انتخاب لباس از ملتهای دیگر تقلید نورزیم. این عمل نوعی بی اعتنایی به پوشش اصیل بومی و اسلامی بشمار می رود.

اگر نگاهی به وضعیت جوامع غربی داشته باشیم، به طور آشکار می بینیم که در نتیجه سیاست های دراز مدت و تبلیغات هدفمند، حجاب در میانشان مفهومی نا آشنا دارد و آنها طوری تربیت شده اند که پوشش را مانع بزرگی برای پیشرفت خود تلقی می کنند. آنها مسلمین را به دلیل رعایت حجاب، عقب مانده و بی تمدن معرفی می کنند. غافل از اینکه حجاب نه تنها در هیچ فرهنگ و تمدن سالم بشری امری گمراه کننده و ویرانگر نیست،بلکه در پیشرفت فضائل افراد می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

افندی یوسفی خاطر نشان ساخت: مردم کشورهایی که حجاب را رعایت می کنند، بیش از سایر کشورها از آسیب های اجتماعی مصون هستند، اما در غرب کسانی که با پوشش نامناسب به بیرون از خانه می روند نسبت به سایرین کمتر امنیت دارند. دلیل این ادعا ترفند شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای است که برای تبلیغات بازرگانی فیلم های سینمایی و غیره به کار می گیرند و زنان و مردان با وضع نامناسب در این گونه صحنه ها حضور می یابند.

بدن عریان زنان همانند ابزاری در خدمت تبلیغات و برنامه های مبتذل و فساد انگیز قرار می گیرد و جالب اینکه هیچ سازمان تحت عنوان حمایت از حقوق بشر به این مسائل اعتراض نمی کند. در این حال اگر در غرب بحث حجاب مطرح شود آن را نقض حقوق بشر معنا می کنند، اگر انسان عقل را قاضی اعمالش قرار دهد، به این نتیجه خواهد رسید که حجاب نه تنها پوشش بدی نیست، بلکه به شخصیت انسان عزت و کرامت می بخشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن