گفتگو و مصاحبه

دانایی نیاز جوانان امروز است

آوای سنت: یک عالم فرهنگی اهل سنت توجه به مهارت های زندگی نسل جوان را باعث کاهش تقاضا برای کار در بخش های اداری خواند.

به گزارش آوای سنت حافظ غیاث الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما، دانایی و توانایی را دو عامل تاثیر گذار در موفقیت بشر دانست و گفت: خدای متعال بندگانش را با ظرفیت ها و استعدادهای متفاوت آفریده است و آنچه که به چرخه طبیعی زندگی بشر معنا می بخشد مهارت هایی است که هر شخص بسته به محیطی که در آن زندگی می کند یاد گرفته و با هدف تامین معیشت خانواده بکار می گیرد. انسان ها ذاتا علاقه زیادی به کسب مهارت های فردی و اجتماعی درباره فنون مورد علاقه دارند. استمرار در تمرین باعث می شود تا افراد بر اثر تمرین با زوایایی که نیاز به تکرار دارند بهتر آشنا شده و به تجارب ارزشمندی دست پیدا کنند.

وی افزود: در سابق اولویت در کسب تجربه بود و امکانات یادگیری علوم دانشگاهی و مراکز فنی و حرفه ای محدود به شهرهای بزرگ می شدند. به دلیل نبود وسایل رفت و آمد، افراد در سریع ترین زمان تنها می توانستند چند کیلومتر به دورتر رفته و یک روز کاری را با حداقل ها پشت سر می گذاشتند.

با پیدایش ماشین آلات، تاثیر علم در حرکت های رو به جلو شکل ملموس تری پیدا کرد. کودکانی که در نیم قرن گذشته حتی از ضروری ترین امکانات مانند آب شرب سالم و برق محروم بودند ظرف مدت کوتاهی به آنها دسترسی پیدا کرده و دستگاه های پیشرفته زودتر و فراتر از انتظار در دسترس عموم قرار گرفت.

حافظ زمانی پیدایش امکانات را مرهون تلاش های بعمل آمده از سوی دانشمندان ملل روی زمین و علی الخصوص دانشمندان طب اسلامی دانست و اظهار داشت: خدای متعال برای هر شخص رزق معینی را تعریف کرده است. کسانی که مهارت کافی در کارشان پیدا می کنند بسته به میزان خدماتی که به جامعه ارائه می دهند مزد دریافت کرده و آتیه مناسبی را برای خود و فرزندان شان تدارک می بینند. از یاد نبریم که همه مشاغل درآمد یکسانی ندارند و مقدار درآمد را تنها می توان بر حسب میزان عرضه و تقاضا محاسبه کرد. کار حلال از نگاه دین نوعی عبادت است. از این رو والدین و اولیای مدارس می بایست استعدادهای پنهان دانش آموزان را جدی گرفته و شرایط یادگیری عملی را برایشان فراهم نمایند.

این عالم فرهنگی اهل سنت یادآور شد: اگر همه افراد جامعه در حرفه مربوطه به مرحله ای از مهارت و تجربه برسند می توانند با احداث کارگاه های کوچک محیط فعالیت سالمی را هم برای خود تدارک ببینند. همچنین بانوان نیز قادر خواهند بود دوره های مهارتی در زمینه های مورد علاقه گذرانده و اهداف شان را به فعل برسانند. در این صورت میل به کار در بخش های اداری کاهش یافته و دریچه امنیتی مطمئنی روی فعالان صنایع کوچک و بزرگ گشوده خواهد شد. تجارب نشان می دهند که مدیران برتر صنایع تولیدی کار را در ابتدا با حجم ناچیزی استارت زده و مسیر ترقی را پله پله پیموده اند.

حافظ زمانی مسئله حائز اهمیت در کسب مهارت های زندگی را مشروط به حمایت مسئولین از کارآفرینان جوان خواند و تاکید کرد: اثبات شده است که جوانان از هر لحاظ انگیزه کافی جهت فعالیت در محیط های کارگاهی را دارند، اما نبود اطمینان از آینده تمایل ایشان به کار در ارگان های اداری را بیشتر کرده است. حال آنکه ادارات حقوق معینی را به اجرا می گذارند که کفاف همه امور را نمی کند. رونق صنایع کارگاهی این امکان را به جوانان می دهد که چرخه تولیدات شان را افزایش بخشیده و ضمنا تعدادی از متقاضیان کار را به مجموعه تحت مدیریت خود بیفزایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن