گفتگو و مصاحبه

درسهای کرونا برای زندگی جدید

دوران پسا کرونا و تقویت ایمان بندگان

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع شیخ علی نقشبندی آستارا دوران پسا کرونا را فرصتی مغتنم برای خودسازی دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالحمید مومنی در گفتگو با خبرنگار ما دوران بیماری کرونا را از جهات مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار داد و گفت: کمتر نقطه‌ای از کشور و معدود کشورهایی را می توان یافت که عده‌ای از مردم قربانی این ویروس کشنده نشده باشند. برخی از مردم در گذشته بیماری هایی مانند طاعون و وبا را تجربه کرده اند که آنها نیز کشنده بودند. اما تبعات متفی کرونا تنها انسان ها را درگیر نکرد، بلکه همه ابعاد زندگی را دگرگون ساخت، لذا از آن به‌عنوان یک بیماری منحوس یاد می شود.

وی با بیان اینکه کرونا برابری انسانها را ثابت کرد، افزود: ما در یک دوره گذرا و فراموش نشدنی به سر می بریم‌. از شخصی که غنی بود تا فرد فقیر و از مرد ثروتمند تا انسان تهیدست، از عالم وارسته تا تاجر برجسته به این بیماری گرفتار شده و ظرف مدت چندین روز، دنیا را ترک کردند. پس کرونا به ما فهماند که همه انسان ها در نهایت به یک سرنوشت مشترک دچار می شوند و تفاوت واقعی را باید در سرای باقی دید.

ماموستا مومنی اطهار داشت:صرف نظر از بیماری کرونا، دنیا محل آزمایش است و نباید فکر کرد که با ریشه کن شدن این ویروس، همه چیز ایده آل خواهد شد. کرونا را نمی توان دید، ولی مرگ و میرهای طبیعی ادامه خواهد داشت. برخی از بلایا هستند که نه شروع و نه پایان آن به چشم دیده نمی شوند و انسان فرصت جبران گذشته را از دست می دهد. از این رو باید شکرگذار باشیم، چرا که خدای متعال کرونا را آفرید و مدتی بشر را با آن درگیر کرد تا اندکی با خود و اعمال گذشته و حال فکر کنیم.

  امام جمعه اهل‌سنت آستارا اسلام را الماسی درخشان در میان ادیان الهی توصیف کرد و عنوان نمود: هیچ یک از ادیان گذشته به اندازه اسلام برای انسان سودمند نبودند. در عین حال یاد گرفتن و اجرای فرامین اسلامی برای همه ساده است. انسان از زمان تولد خود دشواری های زیادی را پشت سر می گذارد و با سختی های فراوانی دست و پنجه نرم می کند تا بلکه بتواند در روزهای پیری اندوخته ای مطمئن داشته باشد‌. لیکن اجرای فرامین اسلامی و آنچه که خدای متعال در موردشان تاکید کرده است، نه تنها دشوار نیستند، بلکه روح انسان را جلا می بخشند.

این عالم اهل سنت متذکر شد: سختی روزگار و سختی معیشت نباید باعث قطع صله رحم، فراموشی حال همسایه، دستگیری از مردم مستضعف و …‌بشود. این اعمال عامه پسند امروز کم رنگ و ضعیف شده اند.‌ پریشانی بر ما غلبه کرده و برای انجام هر کاری تعجیل می کنیم. نمازها را به صورت پاره وقت می خوانیم و هر روز بیش از روز گذشته می دویم تا شاید به آرامش برسیم، غافل از اینکه آرامش واقعی را می توان با عمل به کتاب خدا و سنت نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم یافت.

ماموستا مومنی علم بشر ذره ای از علوم بی نهایت پروردگار یکتا دانست و ادامه داد: گمان نکنیم که قرار است بشر واکسن ویروس کرونا را بسازد‌. اکر خدای متعال بشر را به علم ساخت آن مسلح نکرده بود، کرونا ریشه کن نمی شد. نکته بسیار جالبی که این روزها بسیار می توان دید دست به دعای انسانها مومن و مسلمان است. امام در مسجد،پزشکان در بیمارستان،کارگران در محیط کار، فروشندگان در محل خود و هر فردی از هر صنفی دست به دعا بلند کرده و از خداوند می خواهد تا کرونا را از سر جامعه رفع و دفع کند.

امام جمعه اهل سنت آستارا همچنین گفت: به خواست رب متعال دوره عافیت و آرامش دوباره بر سرزمین ما حاکم خواهد شد، مسئله مهم این است که نواقص را در خود برطرف کرده و اشتباهات گذشته را تکرار نگیریم. ما آفریده شدیم تا چه در خوشحالی و غم، نماز و طاعت باریتعالی را بر جای آوریم. اگر بنا بر این باشد که در هنگام خوشحالی از عبادت غافل مانده و به وقت غم، افسردگی و پریشانی را بهانه کنیم، از خود سازی دور مانده و دچار خودسوزی خواهیم شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن