گفتگو و مصاحبه

درس عبرت ویروس کرونا برای آینده بشریت

کرونا ضعف علم انسان را در عصر کنونی اثبات کرد

آوای سنت:امام جمعه اهل سنت سنگان با اشاره به تبعات منفی بیماری کرونا، پیام آن را برای آینده بشریت دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا حبیب الله طاهری در گفتگوی انجام شده با خبرنگار ما، کرونا را یک بیماری جدید و همه گیر از نوع ناشناخته و کشنده خواند و گفت: بشر هرگز فکر نمی کرد که بیست سال بعد از شروع قرن بیست و یکم با ویروسی مواجه شود که همه ابعاد و زوایای آن برای دانشمندان پنهان و مجهول باشد. کسی به درستی نمی داند که منشا این بیماری در کجا قرار دارد و چه عاملی باعث پیدایش آن شده است.

وی در خصوص پیامدهای بحران عالم گیر کرونا اظهار داشت: کرونا به همان میزان که انسان را به خود گرفتار کرده و کشنده است، از سوی دیگر دامنه فتنه و فساد را در زمین به میزان قابل توجهی کاهش داده و باعث شد تا از تجمع انسان ها در بازارهای بیرونی که بسیاری از فتنه ها و گناهان در آنجا متمرکز است، از ترافیک جاده ای برای کسانی که آن را محلی برای تفریحات خطرناک می دانند، تجمعاتی که در آنها غیبت صورت می گیرد و همچنین از میزان جنگ های بیهوده و خانمانسوز کم شود.

مولانا طاهری کرونا را دوره ای گذرا و فرصتی برای اندیشه  به اعمال و رفتار خود توصیف کرد و عنوان نمود: مجموعه عمر انسان شامل دوره کودکی، سال های جوانی، دوران میانسالی و سپس پیری را در بر می گیرد. عمری که توقفی برای آن وجود ندارد و خواه ناخواه در گذر است، لیکن اعمال تا لحظه موت انسان همراه است و اشخاص هر چه سن شان بالاتر می رود، بیشتر به یاد گذشته و خاطرات دوران سال های از دست رفته میافتند.

امام جمعه اهل سنت سنگان با اشاره به اینکه هر اتفاقی پیامدهایی را با خود به دنبال دارد، افزود: پیام کرونا شامل همه کسانی که حیات دارند، اعم از دیندار و غیر دیندار می شود. پیامی برای بازنگری درباره گذشته است. بازنگری دوره ای که ریختن خون انسان روی زمین راحت شده است. دورانی که برخی انسان ها خدا را فراموش کرده و با سایر مخلوقات روی زمین چنان می کنند که حتی در کتاب ها نیز نوشته نشده است. معدودی افراد قابل شمار به اندازه ای مال و اندوخته دارند که به هر میزان خرج کنند، بازهم  تمام نمی شود و تعداد زیادی از شمار همین انسان به عنوان اشرف مخلوقات در سرزمین های فقیر به جرعه ای آبی و لقمه ای نان محتاج هستند. در عین حال مدعیان حقوق بشر در بلاد به اصطلاح پیشرفته قوانینی را مصوب کرده و دم از آزادی و عدالت می زنند.

مولانا طاهری متذکر شد: کرونا ساخته دست بشر نیست، زیرا این علم آفرینش موجودات، چه آنان که برای ما سودمند هستند و چه جانداران موذی و چه ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا، همگی تنها و تنها در قدرت خالق یکتا وجود دارد. بلایا و حوادث همیشه بوده و هستند و اقوامی همچون هود و عاد هم  به نتیجه اعمال شان که دوری از خدای متعال بود، گرفتار آمدند. لیکن آنچه که سرزمین مومن واقعی را از بلایا و خطرات ایمن و محفوظ نگه می دارد، به برکت دینی است که نبی مکرم اسلام از جانب خدواند متعال برای ما به ارمغان آورده است.

این عالم اهل سنت کرونا را درس عبرت برای کسانی دانست که با ساخت و فروش سلاح های کشتار جمعی سعی در اشغال سرزمین های دیگران و خصوصا ممالک اسلامی دارند و خاطرنشان ساخت: همانگونه که خداوند متعال در زمان های گذشته بیت المقدس را از خطر نابود شدن نجات داد و همانطور که کعبه مقدس را از گزند ابرهه ایمن کرد، امروز سرزمین های مقدس اسلامی را نیز حفاظت خواهد نمود به شرط آنکه از اصل خداشناسی غفلت نکنیم.

تا چندی پیش خواسته همه ما این بود که باریتعالی آرامش را در سرزمین های اسلامی حفظ کرده و از یورش دشمنان در امان نگه بدارد، ولی امروز می بینیم که یک ویروس بسیار کوچک از همه دشمنانی که ما آنها را می شناسیم، کشنده تر و خطرناک تر شده است. این دشمن به چشم دیده نمی شود و مهم تر آنکه به همه مکان ها هم قابلیت نفوذ پذیری دارد.

مولانا طاهری خاطرنشان ساخت: دنیا محلی برای سازه است. سازه ای که عملکرد انسان نوع و اندازه آن را تعیین می کند. این سازه می تواند آباد باشد و شکوفایی را به ارمغان آورد و یا زندگی را دچار مختل کند. به هنگام ساختن سازه ایراداتی به چشم می خورد که می بایست آنها را برطرف کرد. اعمال نیز به همین گونه است. اگر اشکال در اعمال برطرف شوند، به خوشبختی و راحتی خواهیم رسید و اگر بخواهیم در جهل و غرور باقی بمانیم از رحمت الهی به دور خواهیم ماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن