گفتگو و مصاحبه

در مبارزه با کرونا باید همزمان به اسباب مادی و معنوی توجه کنیم

دکتر جلالی زاده: دعا کردن در امور مختلف نباید به خرافه گرایی منتج گردد

آوای سنت: فعال اهل سنت دانشگاهی کورد بر فراهم کردن نیازها در مبارزه با بیماری کرونا تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت دکتر جلال جلالی زاده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تاثیرات بیماری کرونا بر نوع نگاه و رفتار انسان ها در جوامع اسلامی گفت: همچنانکه کرونا موجب شد تا بسیاری از خرافات ها افشا و برملا شده و از سوی دیگر سنت های الهی و قوانین علت و معلول تثبیت و حقانیت آموزه های توحیدی ببشتر تایید گردد، در بازگشت به آستان خداوند بزرگ و استفاده از ابزار دعا و توسل به عبادات و اعمال صالحه نیز نباید به افراطی‌گری رو آورد.

وی افزود: بنده لازم می دانم در راستای تبیین نقش معنوی دعا در هنگام ناملایمات و دشواری ها و فریادرسی خالق موجودات، به برخی از آداب دعا اشاره ای داشته باشم. قبل از هر چیز باید بدانیم که در چه زمان و مکان و یا در چه حالتی دعا می کنیم. به فرموده مولانا سوراخ ‌دعا را گم ‌نکنیم، چون هرکس حالت خاص خودش را دارد. نبی مکرم هم برای هر یک از صحابه متناسب با نیاز، خواست و قابلیت هایشان دعا می کرد. برای یکی طلب علم، برای دیگری طلب محبوبیت و برای یکی دیگر طلب مال می نمود.

دکتر جلالی زاده با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم سلم هرگز در زندگی تنها بر دعا بسنده نکردند، اظهار داشت: ایشان در امور مختلف خانوادگی، فردی و اجتماعی به گونه ای خاص عمل می نمود و زندگی روزانه شان نیز بیانگر این واقعیت است. دعاهایی که در قرآن و سنت شریف ذکر شده اند همگی بر این نکته دلالت دارند که دعا سلاح مومن و مغز عبادت است و میزان اخلاص و بندگی انسان را نشان می دهد. این وقتی است که شخص در سخت ترین از همه عوامل ناامید شده و به خالق یکتا پناه می برد.

این فعال اهل سنت کرد ادامه داد: اگر نگاهی به دعاهای قرآن کریم داشته باشیم در میابیم که پیامبران هیچ دعایی را بدون فراهم‌ کردن مقدمات و یا ایجاد زمینه بر زبان نیاورده اند، زیرا رها کردن سبب و تنها به ورد زبانی اکتفا کردن، خلاف رفتار انسان موحد به ‌حساب می آید.

نماینده سابق سنندج و میاندره در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: در دعاهای قرآن کریم می بینیم که شخص ابتدا اعلام ایمان کرده و سپس طلب بخشش می نماید و یا در آغاز لوازم بخشش را فراهم‌ می کند و پس از آن درخواست پیروزی بر کافران و ملحق شدن به نیکان‌ را مطرح می سازد.

دکتر جلالی زاده تاکید کرد: در مبارزه و مقابله با کرونا ابتدا لازم است همه امکانات و لوازم بهداشتی را فراهم کرده و سپس به دعا متوسل شویم. فوت برخی از پزشکان و پرستاران ثابت کرد که مرگ و زندگی تنها در دست خدای متعال قرار دارد.
توجه به اسباب مادی و معنوی همزمان از افتخارات دین اسلام است که در ذات خود عیبی ندارد و هر عیبی که هست از ما و خرافه پرستی نشات می پذیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن