گفتگو و مصاحبه

راهکارهای تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه باخرز ایجاد فرهنگ مطالعه را وابسته به راهکارهای تشویقی از سوی والدین و مسئولین امر عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالواحد خوافی در گفتگو با خبرنگار ما مطالعه کتب اسلامی را از اساس اصلی و بنیادی شناخت دین دانست و گفت: پیدایش تلگرام و فضای مجازی و همچنین تنوع در شبکه های تلویزیونی و همچنین ماهواره باعث شده است تا نسل امروز کمتر میانه ای با مطالعه داشته و حتی کتاب های درسی شان را نیز آن طور که باید و شاید مرور نمی کنند. متاسفانه کتابخوانی و مطالعات دینی و علمی جای خود را به فضای مجازی و بازی های کامپیوتری داده اند و بنابراین نسل آینده نیز از این موهبت محروم خواهند ماند.

گرچه مطالعه کتب تنها در شرایط آرامش روحی و جسمی ممکن می شود، اما بنظر می رسد نسل جوان گذشته و امروز چنان محو جذابیت های فضای مجازی شده اند که براحتی نمی توان آنها را به سمت مطالعه سوق داد.

مولوی خوافی دغدغه مندی و پریشان احوالی را از دلایل کاهش علاقه به مطالعه کتب در مخاطبان خواند و افزود: خواندن کتاب و مجلات مفید مسلتزم داشتن روحیه آرام و حوصله کافی است. کتاب گویا ترین زبانی می باشد که با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند. زمانی که شخص کتابی را در دست می گیرد با شخصیت ها و حوادث آن ارتباط برقرار می کند. یکی از نیازهای اقشار مسلمان آگاهی از زندگی بزرگان دین خصوصا نبی گرامی اسلام، اهل بیت و یاران ایشان است، ولی می بینیم که برخی از جوانان حتی با زمان زندگی ایشان آشنایی کافی نداشته و تمیز دادن نسبت بزرگان با یکدیگر برایشان دشوار می باشد.

مدرس حوزه علمیه باخرز با اشاره به افزایش قیمت کتاب در نمایشگاه امسال بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: افزایش قیمت ها روی کیفیت برگزاری نمایشگاه تاثیر مستقیم می گذارد و میل به خرید را کم می کند. میانگین مطالعه روزانه کتاب در کشور بسیار پایین است و با این وضعیت نمی توان از جوانان انتظار گرایش به سمت کتاب خوانی را داشت. کتاب چیزی نیست که بتوان آن را از زندگی حذف کرد. فرهنگ مطالعه و عادت به خواندن باید از خانواده ها و از سوی والدین به فرزندان منتقل شود.

مولوی خوافی یادآور شد: نمایشگاه های کتاب در پایتخت کشور و استان ها نباید به خاطر گرانی اجناس کم رونق برگزار شود. در نمایشگاه امسال کتاب در تهران برخی از ناشرین حاضر نبودند و تکرار این اتفاق روی کیفیت نمایشگاه تاثیر معکوس برجای می گذارد. اگر می خواهیم جوانان از وابستگی های شان به فضای مجازی کم کنند، می بایست امکانات کافی در اختیار آنها گذاشته شود. وقتی در یک خانه به کتاب اهمیت داده شود کودکان نیز الگو برداری کرده و به خواندن و نوشتن علاقمند می شوند. کتاب خوانی را با شعار نمی توان نهادینه کرد.

لازم است تا مسئولین آموزشی و نهادهای وابسته، علاقه به خواندن را در ذهن دانش آموزان پرورش دهند. علاقه به قرآن را از طریق کتاب خوانی به فرزند خود انتقال دهیم. والدین می توانند در این باره راهکارهای تشویقی را بکار ببندند. کتاب گنجینه ای است که اگر به آن اهمیت فردی و اجتماعی داده نشود ناخواسته دفن خواهد شد، پس تا دیر نشده خود را به مطالعه عادت دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن