گفتگو و مصاحبه

شعبان بهترین فرصت برای بخشش گناهان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آستارا، نیمه شعبان را بهترین فرصت برای بخشایش گناهان عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالحمید مومنی در گفتگو با خبرنگار ما، شعبان را بر گرفته از شرف، بزرگی، پاکی و برگرفته از نور و الفت باریتعالی دانست و گفت: شعبان هدیه ای از جانب پروردگار بی همتا به امت مسلمان است که باید از آن بهره کامل را ببریم. همچنین به فرستادن درود شریف در طول این ماه و رمضان بسیار تاکید می شود.

مومنین بدانند که فرستادن درود به روح پاک نبی مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم و خاندان مطهرش فضائل فراوانی به همراه دارد از جمله اینکه پیامبر ما فرستنده درود و صلوات را با نام و نسب می شناسد. برخی از اقشار جوان، انبیاء را مربوط به زمان خود می دانند که همچون سایر مردم چند صباحی را زندگی کرده و ترک دنیا کرده اند. از این رو نیز مسائل را آن چنان که باید درک نمی کنند. فراموش نکنیم که انبیاء متفاوت از انسان های عادی هستند و اجساد مطهرشان هرگز پوسیده شده و از بین نمی رود.

تعدادی دیگر گمان می کنند که رسالت عظما در همان حج الوداع پایان یافته و به دلیل کامل شدن دین وظیفه ای بر عهده ندارند که این پندار باعث بی تفاوتی مسلمانان نسبت به دین خواهد شد. در این حال می بینیم دشمنی یهود و نصاری از بدو ظهور اسلام و تا به امروز بی وقفه ادامه دارد.

ماموستا مومنی روزه گرفتن در پانزدهم شعبان را جزو سنت های آن حضرت در این ماه پر خیر و برکت خواند و افزود: از نیمه شعبان به بعد روزه گرفتن مکروه عنوان شده است. گروهی از مردم در نیمه دوم ماه شعبان اقدام به روزه داری کرده و به سبب پیدایش ضعف جسمانی و احیانا تشدید بیماری از روزه ماه رمضان غفلت می ورزند و به همین علت روزه داری در نیمه دوم شعبان جزو مکروهات به حساب می آید. البته روزه گرفتن در ایامی از طول شعبان برای کسانی که توانایی آن را داشته و دچار ضعف جسمانی نمی شوند، مانعی ندارد.

امام جمعه اهل سنت آستارا در انتقادی متذکر شد: متاسفانه یعضا می بینیم که عده ای بیماری های داخلی را بهانه قرار داده و در ماه رمضان را روزه نمی گیرند که مبادرت به این عمل از بزرگترین گناهان بوده و این عده مستوجب کیفر الهی خواهند شد. این گروه خصوصا بدانند که رمضان، ماه مهمانی و معامله مستقیم با باریتعالی است و اگر بخواهند دست به مکر و حیله بزنند الله متعال از درون آنها آگاه است و اعمال شان در نامه آخرت ثبت خواهد شد.

ماموستا مومنی در روایتی از حضرت عایشه سلام الله علیها یادآور شد: نبی خدا در هیچ ماه از سال قمری مانند شعبان روزه نمی گرفت. بعلاوه در شب نیمه شعبان دعاهای امت مورد قبول درگاه احدیت واقع می شود. در این شب رسول خدا چنان به دعا و راز و نیاز مشغول می شد که گویی روح ایشان از دنیا کنده شده است. صفات خدای متعال قابل شمردن نیستند و نیمه شعبان مناسب ترین فرصت برای طلب بخشش از گناهانی است که در طول سال مرتکب شده ایم. عده زیادی از اولیاء الله در این شب ویژه برای بخشیده شدن گناهان امت دست به دعا بلند می کنند و لذا باید نیمه شعبان را آنطور که در وصف آن آمده است گرامی بداریم.

این عالم اهل سنت، کینه ورزی و قطع صله رحم را از عادات ناپسند پاره ای از مردم برشمرد و متذکر شد: طبق وعده باریتعالی، کسانی که نسبت به همنوع خود کینه به دل گرفته و دائما دیگران را تخریب می کنند در شمار بخشیده شدگان شب نیمه شعبان قرار نمی گیرند. یکی دیگر از عادات ما امت مسلمان این است که قرآن را فقط برای شادی روح اموات می خوانیم حال آنکه انسان در حال حیات نیز به برکات قرآن نیاز دارد. به قرائت سه بار سوره یاسین در این شب تاکید شده است تا ضمن شادی روح درگذشتگان سبب طول عمر با عزت، سلامتی مومنین و دفع بلا شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن