گفتگو و مصاحبه

شیخ دریایی:ناآگاهی جوانان نسبت به وظایف شان یکی از عوامل اصلی بروز طلاق

آوای سنت: استاد مدرسه دینی سلطان العلما قشم، ناآگاهی جوانان نسبت وظایف شان در زندگی مشترک را عامل بسیاری از طلاق های امروزی دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالله دریایی در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح مباحث اختلافی منجر به طلاق در خانواده ها، انتخاب آگاهانه را رمز برخورداری از یک زندگی موفق مشترک دانست و گفت: امروزه بعضا نزاع های شدیدی را در میان خانواده های مناطق مسلمان نشین شاهد هستیم و گلایه مندی های زیادی درباره عدم رعایت حقوق برابر از سوی برخی همسران مطرح می گردد.

در راهروی دادگاه ها همیشه می توان بانوانی را مشاهده کرد که برای جدایی از زندگی مشترک به تکاپو افتاده و از تجربیات تلخ خود سخن به میان می کشند. کسانی که تمام طول زندگی مشترک را سراسر در خوشبختی تصور کرده و اکنون که کاخ آرزوهای شان را از هم پاشیده می بینند، تصمیم به جدایی گرفته و به زعم خود می خواهند هر چه زودتر از این زندگی جهنمی خلاص شوند. بر این اساس بکار بردن واژه طلاق و درخواست جهت جدایی از نظر آنها به موضوعی بسیار معمولی تبدیل شده است.

شیخ دریایی یکی از بزرگترین علل ایجاد تنش در زندگی های مشترک را در ناآگاهی نسل جوان نسبت به مسائل مختلف و عدم توانمندی و روحیه بالا در تصمیم گیری های به موقع و درست دانست و افزود: نتایج تحقیقات نشان می دهند که اکثرا موارد منجر به طلاق در خانواده ها به دلیل کم اطلاعی زوجین از حقوق و وظایف یکدیگر اتفاق می افتند. بخشی از نسل جوان جامعه با وجود رسیدن به سن ازدواج از مسئولیت ها کم اطلاع بوده و بخوبی از عهده وظایف شان برنمی آیند، لذا مرد بعنوان سرپرست خانواده همه چیز را در کسب درآمد، تامین معیشت و رفاه خانواده خلاصه کرده و زن نیز مدیریت امور داخل خانه را اصلی ترین وظیفه برای خود می داند.

استاد مدرسه دینی سلطان العلما قشم، یکی دیگر از معضلات جوامع مسلمان را الگو برداری جوانان از زندگی های درون فیلم های ماهواره ای خواند و متذکر شد: ابتدا و انتهای آنچه که غربی ها در تولیدات شان به نمایش می گذارند سراسر آکنده از پردازش های رمانتیک و عاشقانه می باشد که صرفا جنبه سرگرم کننده داشته و هیچ محتوای با ارزشی در درون شان یافت نمی شود. مخاطبان این نوع فیلم ها باید بدانند که زندگی واقعی با چیزهایی که در ماجراهای ساختگی فیلم های ماهواره ای می بینند کاملا فرق دارد. یک زندگی واقعی زمانی به تکامل می رسد که طرفین مسئولیت ها را پذیرفته و با ناملایمت های گذری کنار بیایند. سختی و راحتی در همه اجتماعات وجود دارد، پس باید آگاهی لازم را به نسل آینده منتقل نماییم تا با نگاه واقع بینانه تری به زندگی مشترک فکر کنند.

شیخ دریایی با تاکید بر این مسئله که ازدواج جزو دین است، یادآور شد: فرزند شایسته محصول یک زندگی سالم است که سرانجام باید تحویل جامعه شود. ازدواج موفق، ایجاد دوستی عاقلانه و اخلاق حسنه از عناصر پیوندهای موفق بشمار می رود. در گذشته اولویت های زندگی متاهلی بر همین منوال پیش می رفت و طلاق ها انگشت شمار اتفاق می افتادند. با همسر خود طوری که عقل و دین می پسندد رفتار کرده و مقام او را به حد یک کارگزار تعریف نکنیم. مسلما گذشت های مهربانانه چارچوب یک زیست مسالمت آمیز را تشکیل می دهد.

رخداد پاره ای از اشتباهات در زندگی گریز ناپذیر می باشند، پس اگر هر یک از زوجین در صدد نشان دادن غرور و خودخواهی برآیند، کانون خانواده دچار تنش گردیده و میل به جدایی قوت پیدا می کند. به تعبیر قرآن کریم، زن و شوهر در گرما و سرمای زندگی همچون لباس برای یکدیگر هستند که برای صاحبش زینت به حساب آمده و در تنگناها از تن و جسم وی محافظت می کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن