گفتگو و مصاحبه

ضرورت آموزش فرزندان برای ورود در فضای مجازی

گفتگوی اختصاصی ماموستا مرادی با آوای سنت

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت عنبران نمین خواستار مدیریت رفتارهای فرزندان از سوی والدین در فضای مجازی شد.

به گزارش آوای سنت ماموستا سید یاور مرادی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما با مهم خواندن نحوه تربیت فرزندان و آموزش آنها به شیوه استفاده از فضای مجازی گفت: امروز در دنیا به دلیل فاصله ای که روز به روز نسبت به زمان نور و زمان هدایت ایجاد می شود، وسوسه ها و طنازها بر روی زندگی ها اثرگذار شده اند. به همین خاطر نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، زمانی خواهد رسید که ایمان شبیه جسم داغی خواهد شد که به سختی می توان از آن محافظت نمود.

وی افزود: اولین موضوعی که امروز به ذهن هر انسانی می رسد و بزرگترین تهدیداتی که در یک خانواده و اجتماع اسلامی نمود پیدا می کند، وجود وسوسه های نفسانی در فضای مجازی است. فضای مجازی قابلیت کشاندن انسان به اماکن مختلف و متعدد، در زمانهای دلخواه را دارد و می تواند مخاطب را به مسیرهای انحرافی بکشاند.همه ما می دانیم که گمراه شدن انسان ربطی به سن و سال ندارد و وسوسه های فضای مجازی می تواند هر شخصی را با هر سلیقه و فکر ازمسیر ایمانی دور نماید.

فضای مجازی را می توان به چاقوی دو لبه ای تشبیه کرد که اگر شخص در حین استفاده مواظبت نکند، به خودش آسیب جدی خواهد رساند.

ماموستا مرادی با بیان این مطلب که فضای مجازی در صورت استفاده به جا و به موقع محاسن بسیار زیادی را نیز برای کاربران دارد، افزود: امروز می بینیم که دانش آموزان و دانشجویان با این امکان می توانند به فضای وسیع علم و فناوری دسترسی پیدا کرده و بر میزان علوم و دانسته های خود به میزان قابل توجهی بیفزایند. این فضا از سوی دیگر می تواند به سوالات بیشماری که مخاطبین در ذهن دارند، پاسخ جامع و کامل ارائه دهد. لیکن وسوسه های نفسانی در همه حال با انسان هستند و امکان خطا و اشتباه در این فضا برای جوانانی که تازه به سن رسیده اند، بسیار زیاد است.

بنده از بزرگی شنیدیم که می گفت اگر انسان در استفاده از فضای مجازی دقت لازم به خرج ندهد، چه بسا عبادت هفتاد ساله اش بر باد خواهد رفت. لذا این فضا یک تهدید جدی برای مخاطبین به حساب می آید.

امام جمعه اهل سنت عنبران نمین اظهار داشت: بهره مندی مناسب و نشر مطالب مفید و سودمند در فضای مجازی باعث افزایش دانش کاربران مذهبی و علاقمندان به جلسات قرآنی و احکام اسلامی نیز می شود. به عنوان مثال اگر کاربری آموزه های دینی مانند ذکر، نیایش و صلوات را در گروه ها و کانال ها نشر دهد ،به شخص نشر دهنده ثواب خواهد رسید.‌ برخی از کاربران متاسفانه نشر دهنده مطالب و تصاویری هستند که مخاطب را به سوی وسوسه و گمراهی می کشانند. کاربران این گونه مطالب و کلیپ ها، بی گمان جزو گناه کاران هستند، چرا که تعدادی از جوانان را به اعمال ناپسند مشغول کرده و حریم ها شکسته می شوند.

ماموستا مرادی تاکید کرد: فضای مجازی امکان خوبی برای آموزش افراد یک خانواده است. سرپرست خانواده باید نحوه استفاده از این فناوری و تبعات مثبت و منفی آن را به فرزندانش آموزش دهد تا مرتکب اشتباهات جبران ناپذیر نشوند.

اگر این امکان به درستی مدیریت نشود، نتایج حاصله مخرب خواهند بود. یکی دیگر از وظایف مهم و اساسی خانواده ها این است که شب هنگام به فرزندان شان بی دلیل اجازه خروج از منزل را ندهند. خروج های بی موقع و طولانی مدت سبب می شود تا والدین نتوانند کنترل مناسب را روی مسائل فردی و اجتماعی فرزند خود داشته و تربیت شان غافل می مانند.احکام و شریعت دین مبین اسلام و احادیث نبوی برای آموزش و تربیت صحیح اولاد اهمیت زیادی قائل هستند. پدر و مادر الگوهای فرزندان شان هستند و باید مراقب رفتارخود در محیط خانه و جامعه باشند، چرا که کودکان رفتارها را الگو قرار داده و در آنها را بکار می بندد، پس والدین نباید تمام وقت در فضای مجازی مشغول باشند، چون بقیه اعضای خانواده هم به استفاده از آن گرایش پیدا می کنند.

این عالم اهل سنت آذری زبان عنوان نمود: در عصر فعلی ‌ به بسیاری از کارهای شخصی و غیره در فضای مجازی رسیدگی می شود. فرد مسلمان چه در این محیط  و یا در مکان حقیقی باید دین و تقوا را در نظر بگیرد. محیط مجازی دنیایی است که شخصیت دوم انسان در آن نمود پیدا می کند. اشخاصی هستند که در جامعه و در میان اجتماع خود را موجه، خوش اخلاق و مبادی آداب نشان می دهند، اما در فضای مجازی و به صورت ناشناس دست به رفتارهایی می زنند که از کرامت انسانی به دور است.‌

ماموستا مرادی همچنین گفت: مراقبت از مراودات فرزندان در فضای حقیقی و مجازی و مراقبت رفتاری از نکات مهم و ضروری در زندگی شمرده می شود. باید نسبت به دوستان و کسانی که فرزندان ما با آنها معاشرت دارند، دقت و توجه کافی بخرج دهیم.

هرمومنی که از صفات اسلامی فاصله گیرد، برگشت وی به گذشته و ترمیم آسیب هایی که ممکن است به روح و روانش وارد شود، سخت و دشوار خواهد بود. انسان باید مطابق با دستورات قرآن کریم از ناهنجاری های اجتماعی دوری کند. ترویج فرهنگ اسلامی را در خانواده و محیط ارتباط جمعی گسترش بخشیده و رعایت آداب هر کاری را مد نظر قرار دهیم. دین اسلام برای هر کاری به کار بستن آدابی را توصیه کرده است. اگر اهتمام ما به  رعایت آداب و موازین اسلامی باشد، خود به خود از منکرات، بدی ها و پلیدی ها فاصله می گیریم. بنابراین نسل آینده را طوری تربیت کنیم که حتی در پس از مردن ما نیز منشا اعمال خیر در جامعه باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن