گفتگو و مصاحبه

ضرورت استفاده از ظرفیت های مغفول بانوان

گفتگو با خانم عایشه اونق معاون فرماندار ترکمن

آوای سنت:بانوی فعال اهل سنت بر ضرورت استفاده متناسب از ظرفیت های مغفول بانوان در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت عایشه اونق معاون فرماندار شهرستان ترکمن در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ضرورت مشارکت و همراهی بیشتر بانوان در عرصه های اجتماعی، سطح علمی و دانشگاهی اقشار بانوان در پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار مثبت و امیدبخش ارزیابی کرد و گفت: در دهه شصت شمسی میل و اشتیاق بانوان ما برای تحصیل دردانشگاه ها رشد چشمگیری داشت و به نحوی که شاهد هستیم تعداد زیادی از دختران و زنان ایرانی همه ساله با راهیابی به دانشگاه های مهم دولتی، سهم مهمی از آمار دانشجویان را به خود اختصاص می دهند.

وی رشد علمی بانوان را مرهون تغییر نگاه خانواده ها و علاقه به ادامه تحصیل فرزندانشان در دانشگاه ها دانست و افزود: تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک رشته های مرتبط  نباید هدف نهایی خانواده ها در خصوص فرزندان شان باشد. امروز می بینیم که بخش قابل توجهی از بانوان پس از فراغت از تحصیلات دانشگاهی اقدام به تشکیل خانواده می کنند. در این بین مواردی از قبیل معیشت زندگی مشترک، مسائل زناشویی و بچه داری باعث می شود تا آنها به تدریج از حال و هوای درس و دانشگاه فاصله گرفته و پس از مدتی اهداف عالیه را به دست فراموشی می سپارند.

بی گمان در جوامع ما مرد وظیفه دارد تا کسب درآمد کرده و خواسته های خانواده را به بهترین نحو ممکن تامین کند. در سوی مقابل زن نیز وظیفه خطیر رسیدگی به امور خانه و رشد و تربیت فرزندان را به عهده دارد و تلاش می کند تا نسل سالم و موفقی را تحویل جامعه دهد، درعین حال بانوان تحصیل کرده ما نباید از ادامه مسیر دوران تحصیل شان غافل شده و زحمات دوران تحصیل را نادیده بگیرند.

عایشه اونق با بیان این مطلب که هیچ تفاوتی در کارایی بین و زن و مرد در عرصه های پیش رو وجود ندارد، ادامه داد: این مسئله از قرون گذشته نیز به اثبات رسیده و تجربه به ما می گوید زنان هم می توانند مانند مردان در مشاغل بیرونی ایفای نقش کرده و قابلیت هایشان را در جهت رشد و پیشرفت جامعه بکار بگیرند. آمارها نشان می دهند که ما هنوز از ایده آل های مد نظر دور هستیم و بانوان آن چنان که باید و شاید توانی هایی هایشان را جدی نمی گیرند. ما همچنان نیاز به تغییر نگاه و جدی گرفتن قابلیت های فردی و اجتماعی زنان خود داریم و با بانوان در شهرهای کوچک و مرزنشین نباید بر اساس اعتقادات و باورهای منسوخ برخورد صورت گیرد.

این بانوی کارشناس اهل سنت یادآور شد: جامعه ای که منحصرا بخواهد توسط مردان اداره و مدیریت شود، موفق نخواهد بود، کما اینکه می بینیم در برخی از کشورهای مسلمان، زنان هنوز از اختیارات وامتیازات اولیه یک شهروند معمولی برخوردار نبوده و حقوق آنها در امور بیرون از خانه نادیده گرفته می شود. نگاه ها در بحث توسعه باید فرامرزی باشد. شما می بینید کشورهایی که قابلیت های زنان را مهم دانسته و به آنها امکان کار در سطوح بالای مدیرتی را می دهند به پیشرفت های جهشی و جالب توجهی در صنعت و خودکفایی دست پیدا کرده اند. مسئله این است که ما کمافی السابق دین را مانعی بر سر راه بهره مندی از پتانسیل های بانوان در عرصه های تعیین کننده می دانیم، اما اسلام چارچوب های مشخصی را برای فعالیت های یک بانو در بیرون از خانه تعریف کرده است که آقایان نیز از آنها مبرا و مستثنی شمرده نمی شوند.

یکی از مهمترین بحث روز مسئولین در رده های مختلف دولتی معطوف به پایین آوردن آمار بیکاری در کشور است.دولتها راهکارهای زیادی را برای حل این مشکل اساسی به بررسی و اجرا گذاشته اند که متاسفانه به دلیل فقدان کیفیت در طرحها، آنچه که منظور و هدف مجریان بوده است محقق نشده و سرمایه گذاری ها بازدهی لازم را نداشته اند. به عنوان مثال صنعت قالیبافی محصولی پربازده و مشتری پسند می باشد که بانوان ازعهده این کار ظریف به خوبی برمیایند، لیکن متاسفانه این حرفه بنابر دلایلی کج دار و مریز دنبال می شود.

عایشه اونق متذکر شد: در حال حاضر تعداد بانوانی که بتوانند قالی های ریز بافت ببافند به رقم محدود و انگشت شمار رسیده است، لذا حتی اگر در آینده پنجره بهتری برای تولید و صادرات انواع فرش دستباف گشوده شود، با کمبود بافنده مواجه گردیده و مشتریان خود را در بازارهای جهانی از دست خواهیم داد. دولت باید از هم اکنون آینده نگری کرده و برای آینده فرش دستباف چاره اندیشی نماید. ما در بخش هایی بیکاری را به معنای واقعی آسیب شناسی نکرده ایم. در خصوص بانوان جوانی که قسمتی از محیط  خانه را تبدیل به کارگاه کرده و هنر خود را به مشتریان عرضه می دارند،آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد. هر یک از این هنرمندان صنایع دستی می توانند به شرط برخورداری از تسهیلات دولتی کارشان را وسعت بخشیده و ضمنا شماری را نیز در کار با خود همراه کنند، اما قوانین سختگیرانه جسارت کافی را از آنها گرفته است.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان ترکمن اظهار امیدواری کرد: حضور بانوان در مشارکت های اجتماعی مانند کاندیداتوری در یک دوره انتخابات محلی و فرا محلی هرچند که به حد مطلوب نرسیده است، اما باید به این عرصه تداوم بخشید. مسلما در پیش گرفتن بهترین راهکارها در این گونه میادین می تواند بانوان ما را به جایگاهی  درخورشان برساند. اعتماد به خلاقیت های ذاتی و فردی زنان کارآفرین و ایجاد فرصت برای آنها در کلان شهرها منجر به نتایج مثبت شده است. بسیار حیف است بانوان تحصیل کرده، در جایی که می توانند به کار گرفته شوند، از فعالیت بازمانده و ناچارا به حداقل ها بسنده نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن