گفتگو و مصاحبه

ضعف باورهای دینی عامل افزایش طلاق در جامعه

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت قره تپه خلاء روشنفکری دینی را از عوامل افزایش طلاق در جوامع اسلامی عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی خیرالله یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ما زندگی زناشویی را با اشاره به سوره های آل عمران و اعراف غریزه جنسی، عطیه الهی و امری طبیعی و فطری خواند و گفت: خدای متعال در خلقت انسان ابتدا مرد را آفرید و زن را در کنار او قرار داد تا مایه آسایش و آرامش وی باشد. بدین جهت گرایش زن و مرد به یکدیگر مبنای پیدایش نسل ها و ادامه حیات بشر در روی کره خاکی قرار گرفت تا انسان بتواند به تمایلات جنسی خود نه از روی تعدی و طغیان، بلکه بنابر اصول دین و سنت نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم پاسخ دهد. چه بسا قرآن کریم زناکاران را به مجازاتی سخت وعده داده است.

وی در اینباره افزود: باریتعالی در آفرینش سیمای بشر الزاماتی را در نظر گرفته است که تفکر به آنها به تنهایی یکی از معجزات الهی را به اثبات می رساند. در جایی که می بینیم در یک پهنه بسیار کوچک دو چشم، بینی، دهان و در درون دهان نیز اعضایی را قرار داد تا بتواند تکلم کرده و از نعمت ها در حد کفایت بخورد. آنگاه به او جوارح بخشید تا به تکامل برسد و در او دمید تا جان بگیرد و به حرکت و جنبش در آید. جفتی برایش در نظر گرفت تا از خود نسلی برجای بگذارد. لذا تفکر در چگونگی این خلقت به ما آدرس خدایی را می دهد که قدرتش فراتر از قدرت بشری و آسمان و زمین است.

مولوی یعقوبی ضعیف بودن اعتقادات دینی، اختلافات فرهنگی، نگاه ابزاری به مقوله ازدواج و خلاء روشنفکری اسلامی را از دلایل مشاجره های میان زن و شوهر در وصلت های امروزی دانست و افزود: مهمترین کتاب دانش آموزان در مدارس متاسفانه کمترین جایگاه و اهمیت را دارد و به این درس در حد سایر دروس پرداخته نمی شود. فرزند در خانه آداب رفتاری آموخته نمی آموزد. گوش کردن به هر نوع موسیقی را جایز می شماریم و به فرزند خود که به مرحله بلوغ رسیده است حق می دهیم تا متناسب با سنش آنگونه صلاح می داند، عمل کند، لیکن دریغ از چند لحظه شنیدن کلام قرآن که نبودش منشاء بسیاری از گرفتاری ها به حساب می آید.

امام جمعه اهل سنت قره تپه از توابع استان مازندران متذکر شد: نسل امروز که می توانست ارزشمندترین درس ها را از قرآن استخراج کند در سن ازدواج چیز زیادی از اهداف تشکیل یک بستر مستقل نمی داند. از دقت در انتخاب شریک زندگی صحبتی به میان نمی رود. فرصت آشنایی را با گشت و گذارهای بیهوده و رویا پردازی های آنچنانی به هدر می دهد. پس زمانی که زوجین با کیلومترها تفاوت نگاه زیر یک سقف می روند تعحبی ندارد که در همان ماه اول به اختلاف برسند.

مولوی یعقوبی تنها راه حل کاهش طلاق را در دینداری و نیاز به فهم دین و انتقال آن به فرزندان برشمرد و تاکید کرد: دینداری به این معنا نیست که خود را هر نوع کار و تفریح را محروم کنیم. دینداری اهمیت دادن به سلایق پیشینیان معنا نمی دهد، زیرا آنها هم با توجه به امکانات زمان خود زندگی کرده اند. در مقوله تربیتی، فرزند را طوری به حال خود نگذاریم که در هر کاری به تنهایی تصمیم بگیرد. جوانی را انتهای کمال فرض نکنیم. در کشورهای مسلمان آفریقا آموزش قرآن یک درس مهم، یک سنت دیرینه و یک تکلیف روزمره می باشد و به همین علت صحبت از طلاق در قبایل ایشان معنا ندارد. یک مسلمان کامل حجاب را مشکل نمی داند و پوشاندن خود را اجبار تلقی نمی کند.

این عالم اهل سنت یادآور شد: برخی با حجاب مشکل دارند، چون آن را نمی شناسند. فرزند به بهانه آزاد بودن خودمختار عمل می کند، زیرا مفهوم آزادی را نمی داند. در زمان ازدواج پر توقع است، چون از قناعت سر در نمی آورد. اگرچه شاید بتوان همه توقع دختر و پسر را در زمان ازدواج فراهم کرد، اما اگر در حد اعتدال دیندار بار نیاید بزودی از ناحیه همسر چوب همان افکاری را خواهند خورد که خود در زمان مجردی سخت برایش می جنگید و آن آزادی عمل با سلایق غربی است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن