گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

عملکرد برخی از داعیان دین باعث دین گریزی جوانان می شود

آخوند پاکزاد:دین با فطرت انسانی سازگار است

آوای سنت: یکی از فعالان اهل سنت مقیم تهران برخی رفتارهای ناپسند را عامل دین گریزی جوانان دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، قربان محمد آخوند پاکزاد در گفتگو با سایت ما، با بیان اینکه دین گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ غرب همواره  تهدیدی برای نسل جوان محسوب می شود گفت: این پدیده در سده های اخیر به ویژه در قرن بیستم،بخش عظیمی از جهان اسلام را فرا گرفته و حتی باعث به وجود آمدن مکاتب فلسفی الحادی و ایدئولوژی های دین ستیز یا دین گریز گردید.

وی در این باره افزود: اما چرا انسان که ذاتا مشتاق دین است و فطرت او با درون مایه های دین پیوند تکوینی دارد،به دین گریزی روی می آورد و چرا دین گریزی در نسل جوان با وجود تریبونها و امکانات زیاد، نمود بیشتری دارد،درپاسخ باید گفت:در دین الهی هیچ عنصر گریزاننده وجود ندارد.

اگر انسانها به دریافت معارف دینی و درک صحیح از دین حق نایل آیند،هرگز از دین نمی گریزند. افزون براین، عقل و عشق هر دو در متن دین جای دارند. دین، علاوه بر اینکه ذهن و خرد انسان را تغذیه می کند، به دل آدمی حیات،حرکت و نشاط می بخشد. بنابراین، علت دین گریزی را باید در خارج از قلمرو دین حق و آموزه های دینی جستجو کرد. بدون تردید، عوامل متعددی در بروز دین گریزی نقش دارند.

آخوند پاکزاد درباره علل دین گریزی در بین جوانان بیان نمود: گروه هایی از جوانان به علل گوناگون از دین و فرهنگ گریز پیدا کرده اند، به گونه ای که وقتی در بین برخی از آنها از دین و فرهنگ خودی سخن به میان می آید به صورت علنی بی میلی و بی علاقگی خود را به دین اظهار می کنند. البته باید اذعان کرد که این انکار و زدگی از دین به خاطر خود دین نیست، بلکه علل این مسئله بیشتر به رفتارهای دین داران و مدعیان دین برمی گردد.

وی  اظهار داشت: برخی دینداران مخصوصا کسانی که ادعای جانشینی انبیاء الهی می کنند، متأسفانه در رفتار و عملکرد خود مشکل دارند و رفتارهای غیر انسانی از آنها سر می زند، ناشی از دینداری نبوده و بلکه مانند همان بی دینانی که رفتار درست ندارند. این گروه از دینداران معمولا تسلیم هوا و هوس و خواسته های غیر انسانی گردیده و از عقل و فطرت خودشان بهره ای نمی گیرند.

در این شرایط نباید تصور کرد دین مداری باعث این رفتار نادرست آنها شده است. بلکه دین اسلام انسان را به سوی رفتار نیکو و عمل شایسته و دوری از رفتارهای نادرست و غیر انسانی دعوت نموده و حتی برای عملی شدن این دستورها مجازاتهای دنیوی و اخروی قرار داده است.

این عالم اهل سنت متذکر شد: اینکه یک عالم دینی از نظر رفتاری مشکل دارد، علت آن عمل نکردن به علم خود است. علمای دین و کسانی که ادعای جانشینی انبیاء الهی دارند درباره اخلاق و رفتار انسان ها نسخه می نویسند، ولی متأسفانه برای خود هیچ نسخه ای صادر نمی کنند. دستورات بسیار ارزشمندی برای اصلاح انسان های دیگر صادر می نمایند، اما خودشان به حرف هایی که می زنند عمل نمی کنند. پول پرستی و خواهشات نفسانی در جامعه وجود دارد و این مسئله  دین گریزی در میان جوانان می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن