گفتگو و مصاحبه

فعال بلوچ :راههای خشونت بار و مسلحانه در مطالبه گری جایگاهی ندارد

تمندانی : ناامنی مخل آسایش عمومی است

آوای سنت: فرهنگی و فعال اجتماعی اهل سنت بلوچ، حمله مسلحانه به مرزبانی سراوان را اقدامی بر علیه امنیت عمومی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، کریم بخش تمندانی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن مردود خواندن اقدام مسلحانه بر علیه مرزبانی منطقه سراوان و بشهادت رساندن جمعی دیگر از پرسنل نظامی در حملات مشابه، گفت: مسلما کسانی که با استفاده از سلاح های مرگبار و ایجاد رعب و وحشت عمومی باعث ترویج ناامنی می شوند از دایره مردم بیرون بوده و این قبیل جنایات غیر انسانی و شبیخون به افراد بیگناه در کلیه جوامع متمدن محکوم است.. حمله به نیروهای مرزبانی ثابت کرد که عده ای در جهت آسیب رساندن بر امنیت و آسایش منطقه بوده و ما می دانیم که مطالبه گری تنها می تواند در فضای گفتمان آزاد و با احترام به نظر مخالفان صورت بگیرد.

تمندانی با گریزی به تاریخ افزود: در گذشته نیز کم نبودند افرادی که با مطالبه گری مدنی به حقوقی که از کشور آنها گرفته شده بود، برسند. زمانی که هند تحت استعمار قرار داشت، گاندی به تنهایی توانست در مدتی هر چند زمانبر، نیروهای اشغالگر وادار به خروج کند. همه ابزار گاندی در این مطالبه گری چند ورق کاغذ، وسیله نوشتن و همچنین سخنرانی در مجالس بود و سرانجام به هدفی که داشت رسید. در شرایط بدتر از اوضاع و احوال گاندی می توانیم از نلسون ماندلا نام ببریم که مبارزاتش را از داخل زندان انجام می داد. نتیجه سال ها مطالبه گری ماندلا سقوط آپارتاید و برداشته شدن تبعیض نژادی میان سیاه و سفید را به همراه داشت.

این فرهنگی و فعال اجتماعی اهل سنت بلوچ، بکار گرفتن اسلحه به بهانه مطالبات را برآمده از اذهان کج فهم دانست و ادامه داد: همه افراد حق حیات دارند و با دست زدن به اقدامات تروریستی نمی توان خواسته ای را به کرسی نشاند. مشکلات زمانی قابلیت برطرف شدن پیدا می کنند که مردم مشکلات شان را با مسئولین و در راس آنها با قانون مداران در میان گذاشته و سرعت عمل بخواهند. همچنین مسئولین نیز از مردم انتظار همکاری در حفظ منابع خدادادی دارند.

در بحث مطالبات، هیچ دولتی به خود اجازه استفاده از نیروی نظامی را نمی دهد. بیاد داشته باشیم که یک مرزبان برای نگهبانی از مرزهای کشور به کار گرفته می شود و وظیفه مهمی را در حفظ امنیت محورهای حساس دارد. در نبود مرزبان امنیت یک منطقه به خطر میافتد و بنابراین اقدام بر علیه آن نیروها در واقع اقدام بر علیه امنیت مردم بوده است.

تمندانی با تاکید بر این مطلب که در بحث مطالبه گری نباید به مخاطب اسیب وارد کرد، یادآور شد: کوچکترین سطح یک نزاع می تواند درگیری دو نفر بر سر یک مسئله فیمابین باشد. امروز در زندان های کشور تعداد زیادی در نتیجه دست زدن به خشونت های لحظه ای گرفتار هستند. چه بسا یک عصبانیت آنی منجر به سال های گرفتاری در بند می شود. ریختن خون یک انسان بیگناه که در حین خدمت به شهادت می رسد به گواه تاریخ هرگز پایمال نخواهد شد.

افغانستان سالیان سال از کشمکش های داخلی رنج می برد، اما سرانجام دیدیم که طرفین در کشور قطر دور یک میز نشسته و توافق رسیدند که مطالبات شان را با استفاده از اسلحه به نتیجه نرسانند. اسلحه برای این است که در صورت حمله بیگانه به کشور به خاطر خاک و خانواده از خود گذشته و به دفاع ازمنرزها بپردازیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن