گفتگو و مصاحبه

قدس نماد وحدت و همدلی اسلامی است

مولانا فاروقی: دشمنان در صدد مخدوش کردن چهره اسلام هستند

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه الصدیق بیرجند در تحلیل ویژگی‌های دین مبین اسلام، روز قدس را نماد وحدت و همبستگی ملت های مسلمان برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولانا غلام حیدر فاروقی در گفتگو با خبرنگار ما به ویژگی های دین مبین اسلام با توجه به روایات و احادیث مستند پرداخت و گفت: مسلمان آینه مسلمان است و اگر عیبی در خواهر و برادر مسلمانش مشاهده کرد، باید آن را طوری به وی تذکر دهد که به آبرو و حیثیتش آسیبی وارد نشود.

وی افزود: مومن برادر مومن است، لذا باید جلو ضرر و زیان مسلمان را گرفته و در غیاب مسلمان حافظ جان و مالش باشد. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم فرمایش می دارد، برای هیچ مسلمانی جایز نیست که حتی با یک نگاه کوچک مورد آزار و اذیت هم کیشان و برادران دینی خود قرار گیرد.

مولانا فاروقی با بیان اینکه دستورات جامع و کامل اسلام در هیچ یک از ادیان الهی دیده نشده است، در ترجمه حدیث نبوی اظهار داشت: به شخصی مسلمان واقعی گفته می‌شود که دیگر مسلمانان از دست و زبانش در امان باشند.
اسلام دینی است که توهین و دشنام را حتی به معبودهای کفار هم جائز نمی داند. بر این اساس فرد مسلمان حق ندارد به مقدسات غیرمسلمانان توهین و اهانت ورزد. خاتم النبیین ارشاد می فرماید، به مردگان چه خوب یا بد دشنام ندهید، چون آنها به جزا و پاداش اعمال خود رسیده اند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند در ادامه بیان نمود: دشنام دادن به مردگان هیچ ضرری به آنها نمی رساند، جز ضرر برای خود شخص، که مرتکب گناه و معصیت می شود. از این رو اسلام دین اخلاقیات است و همه ما باید از اخلاق، رفتار و کردار پیامبر به دستورات خداوند پی ببریم.
ایشان هیچ گاه دشنام نمی داد. حرف زشتی بر زبان جاری نمی کرد. اگر کسی به ایشان بدی می کرد، آنرا با بدی پاسخ نمی گفت. هرگز داد و فریاد نمی زد و بیشتر صفات بارز آن حصرت گذشت و جوانمردی بود.

مولانا فاروقی تلاش دشمنان اسلام را کمرنگ کردن ویژگی‌های دین الهی خواند و تاکید کرد: متاسفانه دشمنان اسلام این ویژگی های اسلام را مد نظر قرار نمی دهند، بلکه تهمت هایی را به اسلام وارد می کنند که همه انها برای دین گریزی و اسلام هراسی است تا بتوانند از پیشرفت و گسترش اسلام در اقصی نقاط جلوگیری کنند.

این عالم اهل سنت قدس شریف را پناهگاه ملت ستمدیده و نماد وحدت و همبستگی ملت های مسلمان توصیف کرد و ادامه داد: مسجدالاقصی یکی از سه مکانی است که بر نماز خواندن در آن توصیه شده است و این مکان مقدس هر چه سریعتر باید یه صاحبان اصلی آن بازگردانده شود. همه کشورهای اسلامی و نهادهایی که در راه اسلام و قرآن تلاش می کنند، نسبت به وضعیت امروز قدس شریف مسوولیت دارند و بی تفاوتی به زورگویی دشمنان و همکاری با آنها دامنه تجاوزها به سرزمین های اسلامی را وسعت می بخشد.

مدیرحوزه علمیه الصدیق بیرجند در بخش از بیانات خود عدالت را لازمه هر زمان و مکان دانست و تصریح ساخت: در رفتار و کردار خود باید رعایت حقوق دیگران را بکنیم.
پرهیز از غیبت، تهمت، سو ظن و ظلم نکردن مصداق عدالت و رعایت حقوق سایرین است. حکومت های اسلامی می بایست در واگذاری مسوولیت به اشخاص دقت کرده و افرادی را بکار بگمارند که شایستگی کافی داشته باشند.

مولانا فاروقی همچنین گفت: بنابر روایات اگر در جامعه ای عدالت از میان رفت، باید منتظر وقوع قیامت باشیم. بیت المال هر کشور سهم مردم آن کشور است و کسی حق ندارد بدون زحمت و تلاش، سهم بیشتری را برای خود قائل شود.

در دوران خلافت خلفای راشدین، عدالت رعایت می شد. محبوب ترین انسان ها در نزد باریتعالی کسانی هستند که برای جامعه مفید و سودمند واقع شوند.
اسلام بعنوان دین کامل هیچ عیب و ایرادی ندارد و اگر مسلمانان خلافی انجام می دهند، نباید آن را به پای اسلام نوشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن