زن و خانوادهگفتگو و مصاحبه

مشکلات جدایی زن و شوهر از نگاه شیخ بهجت

آوای سنت: استاد مدرسه دینی بندر لنگه، مدیریت آسیب های جدایی را بسیار سخت تر و دشوارتر از کنار آمدن با گرفتاری های معمول در زندگی دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالصدیق بهجت در گفتگو با خبرنگار ما، صله رحم و ارتباط با اقوام و بستگان را مهمترین نیاز خانواده های مسلمان برای دوام و قوام پایه زندگی های مشترک خواند و گفت: متاسفانه ورود ماشین و تکنولوژی به کانون خانواده های جوان و احساس نیاز کاذب به تشکیل مستقل باعث شده است تا بسیاری از کسانی که با کلی امید و آرزو به زیر یک سقف می روند، نتوانند از پس مشکلات اولیه برآیند. از سوی دیگر توقعات نابجا و دخالت های پیوسته برخی اطرافیان به ادامه دار شدن مشکلات دامن زده و پیش از آن که جوهر امضای زوجین جوان در سند ازدواج خشک شود، کار به جدایی می کشد.

شیخ بهجت، مدیریت آسیب های جدایی را بسیار سخت تر و دشوارتر از کنار آمدن با گرفتاری های معمول زندگی دانست و اظهار داشت: نبود تجربه و دور اندیشی در نسل جوان و عدم خویشتنداری، گرفتاری های روزمره را لاینحل کرده و چه بسا برخی نزاع های خیابانی منجر به وارد شدن صدمات جدی و یا حتی قتل می شوند و حسرتی را به بار می آورند که سال ها انسان را دست به گریبان می کند. درست است که از یک جوان نوپا نمی توان انتظار نرمش و برخورد معقول با مسائل مانند یک شخص با تجربه را داشت، اما یک فرزند زمانی می تواند به چارچوب ها و مسئولیت های زندگی جدید کنار بیاد که تحت نظارت و حمایت مستقیم خانواده قرار بگیرد. اگر بخواهیم در اول کار وی را به حال خود گذاشته و به جای حمایت در صدد دخالت برآییم، مطمئنا بار به کج رفته به منزل نخواهد رسید.

این استاد مدرسه و عالم دینی اهل سنت بندر لنگه با تاکید بر حفظ کانون گرم خانواده و انجام صله رحم با بستگان و افراد وابسته متذکر شد: متاسفانه وابستگی بیش از حد به سرگرمی های فضای مجازی کار را به جایی رسانده است که حتی در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی نیز از این فضا دور نمی شویم. دیدار بزرگان را بهانه قرار داده و به خانه ایشان می رویم، لیکن باز هم این فضای مجازی است که بر قلب ها حکمفرمانی می کند. شرط استفاده از وسایل پیشرفته این است که در مواقع ضروری بکار گرفته شود و یک انسان عاقل و یک مدیر و سرپرست باید شیوه بهتری را برای کنترل فعایت های اعضای خانواده در نظر بگیرد.

شیخ بهجت، بازگشت به روش و سنن گذشته را مناسب ترین راهکار برای کاهش فشار مشکلات از روی دوش سرپرستان جوان خانوارها عنوان کرد و افزود: ازدواج در سن مناسب همیشه جزو سفارش بزرگان دین بوده است. والدین باید فرزندان را پس از ازدواج تا مدتی در حدود خود مدیریت کنند تا به میزان کافی تجربه دست آورده و مشکلات را از سر بگذرانند. جوانان امروزی دلبسته به امکانات جوامع حال بزرگ می شوند و خصوصا هر چه بر میزان خواسته های شان اضافه شود، توقع بیشتری از آینده دارند، لذا اندک مشکلات را برنتابیده و در اولین واکنش بر علیه یکدیگر موضع خصمانه می گیرند.

واقعیت امر این است که نسل جوان گذشته نرمش بیشتری نسبت به حال داشتند، اما این جوانان چارچوب یک زندگی موفق را عمدتا در تفریح، سرگرمی و خوش گذرانی دیده و امکاناتی می خواهند که با معیشت کنونی جامعه مطابقت نمی کند.

شیخ بهجت خاطر نشان نمود: برخی جوانان، استقلال را در آزادی و رهایی از قید و بند می بینند، حال آنکه زندگی آن چیزی نیست که در فضای فیلم های ماهواره ای به نمایش در می آیند. والدین می بایست به فرزندان خود پیش از آن که برای تشکیل یک کانون گرم مستقل اقدامی بعمل آورند، واقعیت های ریز و درشت دوران متاهلی را یادآور شوند. مسئولیت های سخت را به ایشان بشناسانند و اطمینان دهند که در هر شرایط راهنمای شان در آغاز مسیر جدید خواهند بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن