اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

اردوغان نماد اسلام نیست

ریشه های هجمه بر علیه فعالان دینی کورد

آوای سنت : در روزهای گذشته و با آغاز تهاجم غیرقانونی ترکیه به مناطق کورد نشین سوریه،برخی از فعالان کورد، از این فرصت به عنوان فرصت و بهانه ای برای حمله به گروه های فعال دینی کورد و در راس آنها اعضای جمعیت دعوت و اصلاح استفاده کردند.

در هفته های اخیر،استفاده از ادبیات و عباراتی سخیف به همراه تحلیل های احساسی از رویداد های منطقه،باعث ایجاد فضای رسانه ای نامناسبی بر علیه بخش قابل توجهی از فعالان کورد اهل سنت شده است .پایه مباحث انتقادی و در غالب موارد هتاکانه برخی از فعالان کورد این است که با توجه به ارتباط نزدیکی که اردوغان با اخوان المسلمین دارد و با عنایت به سابقه دوستی فعالان این گروه در داخل کشور با دولت آنکارا،  جماعت دعوت و اصلاح شریک اقدامات جنایتکارانه دولت آنکارا بر علیه کردها است.

بنظر می رسد این پایه تحلیلی بسیار ظالمانه و یک طرفه است. سابقه مباحث فکری و سیاسی گروه های فعال کورد در فضای مجازی تایید کننده این واقعیت است که در گذشته و قبل از اقدام نظامی اخیر اردوغان نیز برخی از گروه های فعال غیرمذهبی به بهانه های مختلف فعالان دینی و مذهبی را مورد هجمه قرار می دادند.بنابراین رویداد های اخیر صرفا بهانه ای برای تسویه حساب های قدیمی با فعالان دینی منطقه است .

مساله بسیار مهمی که در این مساله باید مورد توجه قرار گیرد این است که برخی از فعالان غیر مذهبی کورد، به اشتباه اردوغان را نماد اسلام و جنبش های اسلامی می دانند.در صورتی که واقعیت این گونه نیست.رجب طیب اردوغان هر چند سپاه کشورش را تحت عنوان سپاه محمد راهی جنگ با کورد های سوریه کرده است،اما این جنگ بین ارتش کشور ترکیه با برخی از گروه های کردی است که آنکارا مدعی است دست به اقدامات تروریستی و مسلحانه می زنند.بر این اساس این جنگ به هیچ وجه بین سپاه اسلام با گروه های غیر اسلامی نیست.

بنابراین به هیچ وجه این اقدام ترکیه مورد تایید فعالان مذهبی کورد در ایران و سایر مناطق نیست.

نظام سیاسی ترکیه مانند سایر نظام های سیاسی هم دارای نقاط مثبت و هم دارای نقاط منفی است.بنابراین نمی توان این ساختار سیاسی را یکسره خوب یا یکسره بد قلمداد کرد.

اقدام نظامی اخیر ترکیه بر علیه غیر نظامیان مظلوم کرد در سوریه یک اقدام غیر قابل قبول است .اما در ریشه شناسی این جریان باید به برخی از رویدادهای هشت سال اخیر در سوریه نیز نگاهی انداخت.باید بررسی کرد و دید چگونه گروه هایی که تا دیروز بدترین عبارت ها و نسبت ها را به بشار اسد می گفتند،امروز چگونه به دامان او پناه برده و شهرهای کرد نشین را یکی پس از دیگری تقدیم ارتش سوریه می کنند؟

باید بررسی کرد و دید چگونه گرو ههای مسلح کرد در سوریه در سال های گذشته بازیچه ایالات متحده امریکا شده و این کشور پس از استفاده از این گروه ها، آنها را به حال خود رها کرده است ؟

اگر به این سوالات فکر شود بخشی از دلایل گرفتار آمدن کورد های سوریه در شرایط کنونی درک خواهد شد.

احد احسان زاده کرمانشاه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن