مذاهب و خطبه ها

سوال و جواب دینی

آوای سنت : چرا خداوند تعالی مخلوقات را آفریده است؟

هدف آز آفرینش مخلوقات یکتا پرستی خداوند است.

خداوند می‌فرماید: ﴿وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِیَعۡبُدُونِ ۵۶﴾ [الذاریات: ۵۶].

ترجمه: «من جن و انسان‌ها را جز برای پرستش خود نیافریده‌ام».

 معنای عبادت یا پرستش چیست؟

عبادت اسم جامعی است که بر همه اقوال و اعمال ظاهری و باطنی که خداوند به آن راضی و خوشنود می‌شود اطلاق می‌گردد.

چگونه خداوند تعالی را عبادت کنیم؟

خداوند تعالی را باید مطابق اوامرش و اوامر پیامبرش عبادت کنیم. پیامبرص می‌فرمایند: «آنکه عملی را انجام دهد که شریعت ما آنرا تأیید نمی‌کند پس مردود است». صحیح مسلم.

عبادت با چه شروطی قبول می‌گردد؟

عبادت با دو شرط قبول می‌گردد: ۱:- اخلاص نیت در عبادت و دوری از ریا ۲:- موافقت آن باشریعت خداوند تعالی.

معنای اخلاص نیت چیست؟

معنای اخلاص نیت اینست که هدف مسلمان از گفتار و عمل چه ظاهری و یا باطنی رضامندی خداوند تعالی باشد چنانکه خداوند می‌فرماید:

﴿وَمَآ أُمِرُوٓاْ إِلَّا لِیَعۡبُدُواْ ٱللَّهَ مُخۡلِصِینَ لَهُ ٱلدِّینَ حُنَفَآءَ﴾ [البینه: ۵].

ترجمه: «و دستور داده نشده است به ایشان مگر آنکه مخلصانه و حقگرایانه خداوند را بپرستند».

دینی که خداوند به پیروی آن امر کرده است کدام است؟

دینی که خداوند به پیروی آن امر کرده است اسلام است.

چنانکه خداوند می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلدِّینَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلۡإِسۡلَٰمُ﴾ [آل‌عمران: ۱۹].

ترجمه «در حقیقت دین ((معتبر و پسندیده)) نزد خداوند دین اسلام است».

معنای اسلام چیست؟

اسلام یعنی تسلیم شدن به خداوند بی‌همتا و به اوامر و نواهی او گردن نهادن و دوری از شریک آوردن به الله است.

اسلام چند رکن (بنا) دارد؟

اسلام پنج رکن دارد که عبارت‌اند از:

  • گواهی دادن برکلمه‌ی شهادت «لا اله الا الله محمد رسول الله».
  • نماز خواندن.
  • زکات دادن.
  • روزه گرفتن ماه رمضان.
  • حج کردن خانه‌ی خداوند «اگر توان آنرا داشته باشد»

دلیل ارکان اسلام چیست؟

دلیل آن حدیث جبرئیل است هنگامی‌که از پیامبرص در باره‌ی مسایل دین پرسید. «… جبرئیل گفت: ای محمد! مرا از اسلام خبر ده. رسول الله (ص) فرمود: «اسلام اینست که شهادت دهی اینکه معبود بر حقی جز الله نیست و محمد فرستاده‌ی خداست و نماز برپا داری و زکات بدهی و رمضان را روزه بگیری و اگر توانایی داشتی به حج خانه‌ی خدا بروی…». نزد مسلم

معنای لا اله الا الله چیست؟

یعنی هیچ معبودی بر حق جز الله تعالی نیست، پس چنانکه در پادشاهی الله تعالی کسی شریک نیست همانطور در عبادت نیز کسی باوی شریک نمی‌باشد.

معنای محمد رسول الله چیست؟

معنای محمد رسول الله اینست که مسلمان به نبوت و رسالت او از اعماق قلب ایمان داشته باشد و درین گواهی قلب و زبانش باهم موافق باشد. و آنچه از اخبار گذشته و آینده را که آن حضرتص خبر داده است تصدیق نماید. اوامر وی را بر خود فرض بداند و از نواهی وی بپرهیزد. پیرو شریعت وی باشد و فیصله‌های او را باکمال رضائیت قبول کند. و بداند که طاعت پیامبرص طاعت خداوند تعالی است و نافرمانی او نافرمانی الله تعالی است زیرا آن‌حضرت از جانب او تعالی بسوی بندگانش فرستاده شده است.

 اگر شخصی یکی از ارکان پنجگانه‌ی اسلام را انکار کند، یا از بعضی این ارکان سرکشی کند، حکم چنین اشخاص از نظر شریعت چیست؟

این چنین اشخاص از دیدگاه شریعت اسلامی کافر شمرده شده در صف مستکبرین مانند ابلیس و فرعون قرار گرفته است و مانند کفار و طاغوت‌ها باوی تعامل صورت می‌گیرد.

مقام و منزلت نماز در اسلام را بیان نمائید.

نماز مقام و منزلت بزرگی را در بین سایر عبادات دارا می‌باشد، نماز مرز فاصل بین اسلام و کفر است از اینجاست که در ادای آن تشویق و ترغیب زیادی صورت گرفته است، و ترک کننده آن در معرض خطر قرار دارد.

نماز عبادتی است که در تمامی ادیان آسمانی گذشته وجود داشته است زیرا در تربیت و اصلاح نفس نقش مهمی دارد.

پیامبر ص می‌فرمایند: «اولین عملی که بنده در روز قیامت در مورد آن محاسبه می‌شود نماز اوست، اگر درست بود بدون شک کامیاب و رستگار گردید و اگر فاسد و نادرست شد همانا هلاک و زیانکار گردید…» نزد ترمذی.

حکم ترک‌کننده‌ی نماز فرض چیست؟

نماز ستون اسلام است و مرزی میان کفر و اسلام شمرده شده است، پیامبرص می‌فرمایند: «عهد و پیمانی که میان ما و آن‌ها (منافقین) است عبارت از نماز می‌باشد و کسی‌که آن را ترک نمود به تحقیق کافر شده است» نزد ترمذی

چنانکه روایت شده است که اصحاب و یاران محمدص ترک هیچ عملی را بجز نماز کفر نمی شمردند. نزد ترمذی

علما در مورد سرنوشت ترک کننده‌ی نماز اختلاف نظر دارند، لیکن اکثریت آنان بر این عقیده‌اند که اگر شخصی بدون عذر شرعی و از روی تنبلی نماز را از وقت تعین شده‌اش تأخیر کند مرتکب گناهی بزرگی شده است پس باید حاکم از او بخواهد که توبه کند و دوباره مرتکب این جرم بزرگ نشود، اگر توبه نکرد نظر به حکم قرآن کشته شود، خداوند می‌فرماید: ﴿فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّکَوٰهَ فَخَلُّواْ سَبِیلَهُمۡ﴾ [التوبه: ۵].

ترجمه: «پس اگر توبه کنند ـ منافقین ـ و برپا دارند نماز را و بدهند زکات را پس بگذارید راه ایشان را».

و اگر کسی نماز را از روی انکار ترک کند کافر بوده و مرتد گردیده و باید کشته شود.

آیا پدران و مادران مسؤلیت دارند تا فرزندان‌شان را به ادای نماز امر نمایند؟

بلی، والدین مسؤلیت بزرگی را درین مورد بدوش دارند و در نزد خداوند با آنان محاسبه خواهد شد، پیامبرص امتش را چنین توصیه می‌نمایند: «اولاد خود را در هفت سالگی به نماز امرنمائید و در ده سالگی آن‌ها را بخاطر ترک نماز بزنید و خوابگاه شان را جدا کنید». نزد ابوداود.

پس بر اولیای امور اطفال لازم است تا کودکان را اعم از پسر و دختر در هفت سالگی به نماز امر نمایند، و در ده سالگی او را توصیه کنند، و در صورت لزوم بخاطر تأدیب او را بزنند، تا طفل به ادای نماز عادت بگیرد و در نتیجه وقتی بالغ می‌شود و نماز بر او فرض می‌گردد با سهولت و با رغبت و کمال میل خود به ادای نماز روی می‌آورد.

ثروتمندی از دادن زکات امتناع می‌ورزد حکم چنین اشخاص از نظر شریعت اسلامی چیست؟

اگر ثروتمندی از دادن زکات امتناع ورزید بر حاکم لازم است تا از راه زور و فشار زکات را از آن‌ها بستاند و اگر نیروی جنگی داشتند باید با آن‌ها بجنگد تا زکات را بدهند.

«از ابوهریرهس روایت شده که چون رسول اللهص وفات یافتند و ابوبکر صدیقس خلیفه بود عده‌ی از مردم عرب به کفر گرویدند و از دادن زکات امتناع ورزیدند، ابوبکر صدیقس فرمود: سوگند به خدا با کسی می‌جنگم که میان نماز و زکات فرق می‌گزارد زیرا زکات حق مال است». بخشی از حدیث متفق علیه.

کسانی‌که از دادن زکات امتناع می‌ورزند در روز آخرت چه سزائی دارند؟

پیامبرص می‌فرمایند: «هیچ صاحب طلا و نقره‌ی نیست که حق آن (زکاتش) را از آن تأدیه نکند، مگر اینکه در روز قیامت برایش تخته‌هائی از آتش ساخته شده و در آتش جهنم داغ گردیده پهلو و پیشانی و پشتش بدان داغ کرده می‌شود روزی که به اندازه‌ی پنجاه هزار سال است تا در میان بندگان حکم صورت گرفته و او راهش را بسوی بهشت یا دوزخ ببیند…» نزد مسلم.

به همین ترتیب صاحبان اموال تجارت و مواشی و زمین‌دارانی که از کشت و زرع زمین‌های شان استفاده می‌کنند باید زکات و یا عشر آنرا بپردازند.

شریعت اسلامی در مورد ترک کنندگان روزه چه حکم می‌کند؟

کسانی‌که در گرفتن روزه تنبلی می‌کنند و به بهانه‌های دروغین می‌خواهند از عملی کردن این فریضه‌ی خداوندی شانه خالی کنند، حاکم یا نائب او مسؤلیت دارد چنین اشخاص را باز پرس کند و او را جزای سنگین بدهد تا عبرت و پند برای او و دیگران گردد.

لطفاً در باره‌ی فضیلت روزه گرفتن معلومات دهید؟

پیامبرص می‌فرمایند: «کسی که رمضان را از روی ایمان و اخلاص روزه گیرد گناهان گذشته‌اش آمرزیده می‌شود» متفق علیه

همچنانص فرمودند: «خداوند عزوجل می‌فرماید: «هر عملی فرزند آدم چند برابر می‌شود، نیکی به ده برابرش تا هفتصد برابرش، الله تعالی فرمود: مگر روزه که همانا از برای من است و من بدان پاداش می‌دهم، شهوت و طعام خود را به دستور من می‌گزارد و برای روزه دار دو شادی است یک شادی در وقت افطارش و یک شادی در وقت ملاقات با پروردگارش و سوگند که بوی دهن روزه دار در نزد خداوند متعال از بوی مشک بهتر است». نزد مسلم

منزلت حج در اسلام را بیان کنید؟

حج در تمام عمر مسلمان یکبار بروی فرض می‌گردد پس لازم است در ادای آن تأخیر و تنبلی نکند، خداوند می‌فرماید: ﴿وَلِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلۡبَیۡتِ مَنِ ٱسۡتَطَاعَ إِلَیۡهِ سَبِیلٗاۚ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ ٱلۡعَٰلَمِینَ﴾ [آل‌عمران: ۹۷].

ترجمه: «و حق خداست بر مردم که خانه‌ی او را حج کنند هر که توانایی رفتن به سوی آنرا دارد – از جهت اسباب راه – و هرکه کافر شود پس بی‌گمان خداوند از عالمیان بی‌نیاز است».

همچنان پیامبرص می‌فرمایند: «کسی که حج کند و فحش‌گویی نکرده و فسق ننماید، مانند روزی که مادرش او را زائیده بود (بیگناه) باز می‌گردد». متفق علیه

کدام حج مورد پذیرش خداوند است؟

حج با شروط ذیل مورد قبول قرار می‌گردد:

  • مالیکه با آن حج می‌کند باید حلال و پاک باشد.
  • خاص بخاطر رضای خداوند و دور از هرگونه ریا، شهرت و نیکنامی باشد.
  • گفتار و کردار بد را کنار گذاشته، از خصومات و مجادله با مسلمانان و اذیت آن‌ها اجتناب ورزد و بسوی زنان نگاه نکند.
  • از اعمال و سخنان بد گذشته توبه کند و حقوق مردم را دوباره به آن‌ها بسپارد و با کسانی‌که خصومت و دشمنی داشت معذرت خواسته آنان را راضی بسازد.
برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام من روزه قضا داشتم اما باطل شد کفاره سه روز روزه با ده فقر نان دادن را گرفتم اما روز سوم هم باطل شد باید شش روز روزه با بیست فقیر نان دادن را بگیرم یا کفاره دیگری دارد لطفآ سریع پاسخ دهید تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن