آفریقا

دست و پا زدن های غرب برای لیبی

آوای سنت (ترجمه): اردوغان و پوتین (روسای جمهوری ترکیه و روسیه) برای برقراری آتش بس در لیبی , فراخوان دادند. فایز سراج ، نخست وزیر و رئیس دولتی که کنترل غرب لیبی را برعهده دارد با ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده با نفوذ نیروهای شرق این کشور آن را پذیرفتند.

قرار بود توافق آتش بس در مسکو امضا شود. در مورد یک متن , توافق شده بود. وقتی نوبت امضا رسید خلیفه خفتر از امضای آن منصرف شد. ابتدا تا صبح فرصت فکر کردن خواست اما بعد مسکو را ترک کرد.

 

چرا ؟

دولت طرابلس , امارات متحده عربی را مقصر دانست. اما امارات , فقط چهره بازیگری  است که دیده می شود. بازیگران اصلی , آمریکا , فرانسه و عربستان سعودی هستند.

خلیفه خفتر , آتش بس را رد نکرده بود. برای دوستان خود فرصت فراهم کرد. روسیه اگرچه واکنش نشان داد اما نسبت به انجام توافق آتش بس بدبین نیست. دیپلماتها و جاسوسان آن همه در میدان حظور دارند. همکاری روسیه و ترکیه در هر زمینه ای ادامه دارد و غرب نیز از همین موضوع ناخرسند است.

آکار, وزیر دفاع ترکیه نیز در مسکو بود. در مورد دیدارها به ارائه اطلاعات پرداخت اما نخواست در این مورد , زیاد سخن بگوید.

در مورد ابتکار عمل روسیه و ترکیه سخن گفت و در مورد کشورهایی که از این موضوع ناخرسند شدند حرف زد. علی رغم اینکه کارها به خوبی پیش نرفتند اما او همچنان امیدوار است. به نظر او , حداکثر تا زمان برگزاری کنفرانس برلین , نتایج مورد انتظار حاصل خواهند شد.

 

نفت

لیبی , دریایی از نفت است. دارای باکیفیت ترین نفت جهان است. هم و غم غرب , لیبیایی ها هیستند. هرگز به این فکر نمی کنند که چند نفر از مردم لیبی مرده اند و چه تعداد زخمی شده اند . چشم آنها فقط به لوله های نفت لیبی دوخته شده است.

 

اوضاع جدید

پیش تر از این , در مواقع بروز بحران ها , آدرس دیدارها واشنگتن , نیویورک , لندن و بروکسل بود. هیات های طرفین به آنجا می رفتند و دیدار می کردند و نتیجه هم همانگونه ای می شد که آمریکا و اروپا می خواستند.

اما اکنون آدرس تغییر کرده است. اکنون دیگر , مسکو , آنکارا , استانبول , آستانه , سوچی و تهران و … محلی برای انجام دیدارها هستند.در مورد بحران لیبی هم , همینگونه شد. از لفظ ” آستانه ۲″ استفاده می شود. آمریکا کنار گذاشته شده است. این وضعیت فعلی است.

 

 

بعد از این…

ارتش خلیفه خفتر و آنهایی که از چاد و سودان و جاهای دیگر آمده اند چندان اهمیتی ندارند.

سربازان قذافی که در روسیه آموزش دیده اند و همچنین نظامیان شرکت خصوصی «واگنر» را اگر از لیبی خارج کنید بقیه چیزی نیستند.

بخصوص اگر روسیه واگنر را از لیبی خارج کند پول های عربستان و امارات هم فایده ای نخواهند داشت. اما فراموش نکنیم که درون نیروهای خلیفه خفتر , سلفی ها وجود دارند  که فرماندهی آنها در دست دیگری است. ممکن است در روزهای آینده , دست به اقدامات تحریک آمیز بزنند. باید موظب بود.

 

نتیجه تغییر نخواهد کرد

اگر آمریکا , فرانسه , عربستان سعودی , امارات و .. موفق به سرکوب دولت لیبی هم بشوند نتیجه تغییری نخواهد کرد.

خلیفه خفتر یک متهم است و گزینه های زیادی هم ندارد. دیر یا زود , با خفتر یا بدون او , مسئله لیبی حل خواهد شد.

 

منفعت اروپا

سازمان ملل دولت طرابلس را به رسمیت می شناسد. هم اکنون فقط دو سفارتخانه در طرابلس فعال هستند. سفارت ترکیه و سفارت ایتالیا.

ویران شدن لیبی , به کار اروپا هم نمی آید. بخصوص آلمان , نسبت به این امر بسیار توجه دارد . چون لیبی , کشوری است که جلوی موج مهاجران آفریقایی را می گیرد. اگر اوضاع در لیبی عادی نگردد , از چاد , سودان و … سیل مهاجران به سمت اروپا روان خواهد شد.

به همین دلیل , نباید تعجب کرد اگر کشورهایی همانند آلمان و ایتالیا , به محور ترکیه و روسیه نزدیکتر شوند و در طرف اینها قرار بگیرند.

 

منبع

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن