جهان اسلامعمومی

تمدن غرب با مبانی اسلام مشکل دارد

مولوی فقهی: مسلمانان باید نسبت به دسیسه ها هوشیار باشند

آوای سنت : مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی دین الهی و تمدن اسلامی را بهترین نعمت برای بشریت دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت ، مولوی بهزاد فقهی در یکی از سخنرانی های خود در تحلیل علل مشکلات امروز جوامع اسلامی گفت: نبرد حق و باطل و پیکار ما بین خوبی ها و بدی ها از بدو پیدایش کره خاکی در جریان بوده است. در هر زمان و در هر عصری که این کره خاکی انسان را در بطن خود تجربه نمود، شیطان را که مظهر صفات زشت و ناپسندیده می باشد، در کنارش دید. هر زمان که مظلومیت و محصور بودن به شکل هابیل ظهور یافت، حسادت، کینه توزی و عداوت نیز به شکل قابیل به میان آمد.

نبرد دائمی حق و باطل

وی افزود: در روزگارانی که زمین پیامبری ابراهیم خلیل الله را می دید، حکمرانی نمرود عدو الله را هم شاهد بود.  این نبرد و پیکار میان حق و باطل دائما وجود داشته و تا قیام قیامت در اشکال و انواع متفاوت باقی خواهد ماند. حضرت علی رضی الله عنه در این باره می فرماید: در خواب بودن ما دلیل خواب بودن دشمن نمی شود. اهریمن همیشه بیدار است و با تلاش و تکاپو برنامه ها و توطئه های جدیدی را پیاده می کند.

هوشیاری امت اسلامی

مولوی فقهی با بیان اینکه همه ما به عنوان اعضای امت اسلامی وظیفه داریم حس دشمن شناسی و روحیه دینی خود را در عصر حاضر و در زمان خود به تقویت برسانیم، ادامه داد: ما باید بدانیم که دشمن چه شیوه و روشی را بر علیه دنیای اسلام برنامه ریزی می کند تا آمادگی لازم را برای رودرویی با آن را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. شدت مخالفان دین الهی همواره به یک اندازه بوده است. مستکبران کنونی هم همان اهدافی را دنبال می کنند که از مشرکان صدر اسلام سراغ داریم.

مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی بیان نمود: گاهی اوقات دشمن به تنهایی باعث و بانی اتفاقات بد و ناگوار نمی شود و نمی توان برای هر رویداد بدی دشمن را مقصر دانست. همه مشکلات امروز دنیای اسلام بخاطر سیطره مادی اندیشه غربی اتفاق نمی افتند. همیشه این اهریمن نیست که بخواهد با سیاست تفرقه افکنانه اش ما را به ورطه نابودی بکشاند. دشمن اراده خود را درمسیر فریب دادن امت اسلامی قرار می‌دهد و پرسش این است که خود مسلمانان چرا باید تا این حد شکننده و ضربه پذیر باشند؟ چرا خیلی زود فریب کفار را خورده و دچار خطاها و اشتباهات جبران ناپذیر می شویم؟

تلاش برای نابودی ماهیت اسلام

این عالم اهل سنت نبرد دنیای اسلام با دشمنان را نبردی سخت و نفس گیر خواند و خاطرنشان ساخت: این گونه نبردها در ظاهر دیده نمی شوند، اما مانند موریانه عمل می کند و در  اندیشه نابودی امت الهی از  درون می باشد. شکل این پیکار می تواند ایدئولوژیک و یا به عبارت دیگر ستیز اندیشه ها باشد. در جنگ اندیشه ها، خاکریز و اسلحه وجود ندارد. دراین نبرد هدف کفار در واقع به استعمار کشیدن فکر مسلمانان است تا بدینوسیله بتواند بردگی فکری ایجاد نماید.

دشمنی تمدن غرب با اسلام

مولوی فقهی تاکید کرد: ما حامل پیام الهی برای بشریت هستیم. تمدن نوظهور غرب آمده است تا با ما به ستیز و دشمنی بپردازد. تمدن غرب تمدنی پویا، پر تلاش و ماجراجو است. باید بپذیریم که آنها آمده اند تا طبیعت بشری را به نفع خویش مصادره کنند. امروز بنیانگذاران تمدن غرب با سرعت سرسام آور حرکت می کنند. آنها  شهوت علمی دارند و می کوشند تا هر چه بیشتر اختراع و اکتشاف کنند، لیکن نمی دانند با این همه اندوخته‌ ای که بدست می آورند، قرار است به کجا برسند. لذا فقط به امروزشان فکر می کنند و برایشان مهم نیست که فردا چه اتفاقی می افتد. علمی که غرور می آورد انسان را به موجودی خطرناک تبدیل خواهد کرد.

مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی تصریح کرد: تمدن غربی خواه ناخواه به داخل مرزهای ممالک اسلامی سرایت کرده و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. ما به تمدن های پیشرفته نیاز داریم و اسلام هم  مخالفتی با تمدن و پیشرفت ندارد. در محوطه دانشگاه اوکلاهمای آمریکا تندیس عمر خیام چشم ها را به خود خیره می کند، چرا که دانشجویان آن سرزمین درگذشته از دانش این ریاضیدان مسلمان بهره فراوان برده اند. از علم دانشمندان دیگر اسلامی مانند ابن‌سینا تا قرن ها در اروپا و آمریکا استفاده شده است.

دانشمندان اسلامی در برهه از از زمان جزو طلایه داران علم و دانش بشمار می رفتند. بنابراین علم بطورخاص به هیچ فرهنگ، تمدن یا نژاد خاص تعلق ندارد.

در این حال استیلای فرهنگی کنونی که غربی ها به دست آورده اند، متاسفانه باعث ایجاد هجمه و سرخوردگی در برخی ممالک اسلامی شده است.

احیای تمدن اسلامی

وی همچنین افزود: غرب قصد دارد تا به مسلمانان این مسئله را القا کند که دیگر دوران رشد و شکوفایی را تجربه نخواهند کرد، ولی ما می دانیم که اگر بخواهیم می توانیم بدون وابستگی به آنها به دوران شکوه اسلامی برگردیم. فراگیری علوم مختلف دنیا اگر باعث ایجاد فاصله در میان پیروان امت اسلامی شود،زمینه شکست را رقم خواهد زد.

ما تا مادامی که در جهل و بیسوادی باشیم دشمن انگیزه نفوذ خواهد داشت. نظام آموزشی ما نباید وارداتی باشد. باید تلاش کنیم تا به استقلال علمی برسیم. تقلید از الگوهای اسلامی مانند اسکندر ذوالقرنین که از علمش برای مقابله با فساد و فتنه استفاده کرد می تواند به ما عزت و شکوه دوباره ببخشد‌.

حضرت سلیمان علیه السلام در سیاست، معماری و حکومت مداری شهره خاص و عام بود، کسی که می توانست با حیوانات حرف بزند از توانایی علمی اش برای نفع شخصی بهره نگرفت.

در جریان فتح مکه عده ای به فکر انتقام گرفتن از کفار قریش بودند، اما رسول گرامی فتح مکه را به روز عفو و بخشش تبدیل کرد. ایشان اسلام را منحصر به اعراب و مرکز خلافت اسلامی را منحصرا عربستان معرفی نکرد. از نگاه آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم، اسلام نعمتی برای تمام بشریت بود و اگر غیر از این بود سلمان فارسی رضی الله عنه را جزو اهل بیت خودش معرفی نمی کرد.

مولوی فقهی در پایان گفت: مسلمانان وقتی مدائن را فتح کردند به خاندان کسری فهماندند که حق حکومت منحصرا برای یک خانواده نیست و هر فردی که شایسته باشد می تواند حکمران مردم شود. این حق حاکمیت ارمغان دین الهی و رسول گرامی برای همه بشریت است.

اسلام هرگز مانند امپریالیسم غرب نمی خواهد دیگران را به زیر سلطه خودش بکشاند. در این امت همگان محترم هستند. در آمریکا که مرکز رشد و تمدن است،تبعیض نژادی هم بیداد می کند‌. غرب اگر به فکر دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان بود، هرگز بین یک زن محجبه و با زن غیر محجبه تفاوت قائل نمی شد. آنها اگر می خواستند از علم خود به نفع بشریت حرکت کنند، هیچ گاه در برابر کشتار مسلمانان در میانمار سکوت نمی کردند. غربی ها به طور مرتب ادعای مبارزه با تروریسم می کنند؛ اما با کانون همه شرارت ها و توطئه ها یعنی اسرائیل کاری ندارند.

سوم خرداد ۱۳۹۸ حوزه علمیه خیرآباد تایباد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن