آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

جاده ابریشم در توافق عربستان و ایران

یادداشتی از أحمد الجميعة

آوای سنت : رسانه‌هایی که به توافق ایران و عربستان تحت نظارت چین می‌پردازند، همچنان منحنی‌های متعددی را برای توضیح،تفسیر،تحلیل و پیش‌بینی آینده انجام می‌دهند،اما همه این نظرات موافق هستندکه این توافق اقدامی شگفت‌انگیز وجسورانه بود و برای امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه و مردم آن مهم است،به همین سبب باید از نقش چین به سبب اصلاح مسیر روابط قدردانی کرد.

در واقع،زمان بندی توافق اهمیت دیگری به نتایج آن داد،همانطورکه چین به عنوان حامی توافق به مفاد آن قابلیت اجرا وتعهد بیشتری داد.به طور خلاصه،چین با این اقدام خود از یک ضامن جدید در منطقه رونمایی کرد که نه تنها با دو هردو طرف مناقشه ارتباط دارد بلکه به ویژه پس از بحران اول ودوم خلیج فارس و پیامدهای سقوط بغداد در سال ۲۰۰۳منافعی با ثبات کل منطقه دارد.

چین به کشورهای خاورمیانه،وبه طور ویژه به عربستان سعودی و ایران به عنوان دو متحد مهم،نه تنها به عنوان تامین کنندگان نفت،بلکه به عنوان جاده ابریشم نگاه می کند که مقصد اقتصادی وفرهنگی چین برای منطقه وجهان بوده و خواهد ماند.

زمان این توافق مهم است زیرا این توافق در زمانی حاصل شد که تحولات جهان در عرصه های سیاسی،اقتصادی و نظامی درسطوح مختلف از جمله جنگ روسیه واوکراین و افول اقتصاد جهانی و تورم وتنش های سیاسی بین اردوگاه های شرق و غرب در شرایط دشواری قرار دارد.

درچنین شرایطی،زمان بندی همچنان مهم است زیرا چین درآن ظاهر می شودکه می تواند به موقع از منافع و متحدان خود در برابر این پیامدها محافظت کند و این امر،نشان دهنده اهمیت تعادل سیاسی در شکل دادن به جهان جدید است.و اطمینان از اینکه اقتصاد رکن این تعادل باقی خواهد ماند ونه چیز دیگری،چیزی که چین وعربستان سعودی به آن اعتقاد دارند و قطعا ایران نیزاخیرا به آن پی برده است.

از طرف دیگر،حمایت چین از این توافقنامه مزیت مهمی برای اجرای مفاد آن به این کشور می دهد،به ویژه اینکه نقش چین درحمایت ومیزبانی مذاکرات به دلیل اهمیت استراتژیک منطقه خاورمیانه وخطوط دریایی استراتژیک آن و اهمیت امنیت وثبات این منطقه برای اقتصاد جهانی است.

امروز این توافق صحنه ای برای تحولات مهم بعدی است که جهان شاهد آن خواهد بود.

این توافق همچنین فرصتی برای توسعه و همکاری های اقتصادی دوکشور و جستجوی زمینه های توسعه وارتقا بین عربستان وایران است و اقتصاد یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده استحکام وتداوم این توافق خواهد بود

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن