آسیا

طالبان – تصمیم ترامپ برای ادامه مذاکرات صلح

مطلبی از Diriliş Postası

آوای سنت: ترامپ, پس از جنگ خونینی که جان صدها هزار نفر را گرفت , در سفر به افغانستان اعلام کرد که مذاکرات صلح با طالبان از سر گرفته خواهد شد.

در حقیقت ، مبارزه ایالات متحده با طالبان برای درک رابطه این قدرت جهانی با مفهوم ترور , یک درس عبرت دهنده است.

بلافاصله پس از حملات یازده سپتامبر ، رئیس جمهور وقت ، جورج دبلیو بوش ، اظهار داشت که جنگ را آغاز کرده و اعضای طالبان که از تاریکی قرون وسطی هستند را نابود و از صحنه تاریخ محو خواهد کرد. بوش اعلام کرده بود که نه تنها کشورهای حامی طالبان را بلکه تمامی دولت هایی که در این جنگ در کنار آمریکا نباشند را بعنوان دشمن در نظر خواهد گرفت.

 

طالبان از بین نرفت اما در آمریکا سه رئیس جمهور بر سر قدرت آمدند و رفتند

پس از ۱۸ سال ، طالبان دوباره بخش اعظم قلمرو افغانستان را که ۵ سال بر آن حکومت کرده بدد را دوباره  تصاحب کردند . امروز حتی  نامی از بوش برده نمی شود. ملا عمر ، رهبر طالبان ، که بوش گفته بود سرش را له خواهد کرد ، در تمام مدت اشغال افغانستان , این کشور را ترک نکرد و جنگ را رهبری می کرد. اگر او در سال ۲۰۱۳ به دلیل هپاتیت C درنمی‌گذشت ، او می توانست امروز در با ترامپ بر سر میز مذاکره بنشیند.

در سال ۲۰۱۱ ، باراک اوباما اقدامی انجام داد تا جنگ را به طور کامل خاتمه دهد و تعداد سربازان در افغانستان را از ۳۰،۰۰۰ به ۱۳۰،۰۰۰ افزایش داد تا به طور کامل طالبان را نابود کند. اما طالبان , شکست نخورد که هیچ, حتی شهرهای تحت تصرف خود را چندین برابر کرد.

یکی از برجسته ترین رهبران طالبان  ، ملا عبدالغنی برادر ، که خود را تنها مرجع قانونی در افغانستان می داند ، در راس دفتر نمایندگی طالبان در قطر است که مذاکرات صلح را رهبری می کند.

 

مگر آنها تروریستهایی از تاریکی قرون وسطی نبودند؟

برای حذف افغانستان از نقشه , با آن که دو برابر کل بمب های استفاده شده در جنگ جهانی دوم در این جنگ مورد استفاده قرار گرفت اما طالبان در “لیست ترور” ایالات متحده قرار ندارند. همچنین ، طبق نظر سازمان ملل هم، طالبان یک گروه تروریستی نیست.

طالبان ،در دیدارهای خود با هیات های ایالات متحده و روسیه  “تعیین تقویم زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور” را به عنوان پیش شرط ذکر کرده است. طالبان در ازای آزادی اسیرانی که در دست دارد خواهان آزادی ۲۵ هزار نفری که زندانی هستند می باشد.

نیروهای امنیتی افغانستان ، که ایالات متحده آمریکا برای مقابله آنها با طالبان , سالانه ۴ میلیارد دلار برای آنها هزینه می کند ، تاکنون ۵۰،۰۰۰ نفر را در این درگیری از دست داده است. علاوه بر این ، بسیاری از آنها در هر فرصتی که بیایند به صفوف طالبان می‌پیوندند.

سه سوال:

۱- آیا باید یک اخترشناس باشید که ببینیم آنچه ایالات متحده از آن با عنوان “مبارزه با تروریسم” یاد می کند بی اساس است ، اما وقتی به نیرویی برخورد می کند ، کاملاً از بین می رود؟

۲- کسانی که به جای بحث در مورد موضوع اشغال, موضوع تصورات دینی طالبان را در تلویزیون ها و مطبوعات مورد بحث قرار دادند, در واقع به چه کسی خدمت کردند؟

۳- آیا هنوز کسی به وجود داستان پروژه های ۵۰ -۱۰۰ ساله ایالات متحده اعتقاد دارد؟

منبع

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن