آسیاجهان اسلام

ظهور تشکیلات مقاومت در اریحا

یادداشتی از عماد أبو الروس

آوای سنت : پس از حضور رزمندگان مقاومت دراردوگاه عقبه جبر و درگیری با نظامیان اشغالگرکه به مدت ۹ روز شهر را محاصره کردند،نگاهها به اریحا واقع در شرق کرانه باختری معطوف شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، در ماه‌های گذشته،شمال کرانه باختری،به‌ویژه جنین ونابلس،نظامیان اشغالگر را با چالش بزرگی مواجه کردزیرا نتوانستند به پدیده مقاومت‌های جدید در این مناطق پایان دهند.

اما اخیراً شهرهای دیگر از جمله أریحا،که برای سیستم امنیتی اسرائیل شهری آرام تلقی می شد،شاهد تیراندازی بود.

رزمندگان مقاومت یک هفته پیش درنزدیکی رستورانی دردو راهی الموغ تیراندازی کردند،با وجود اینکه عملیات به دلیل نقص فنی سلاح،بی نتیجه ماند. اما نظامیان اشغالگر با هدف جستجو برای عاملان حمله،استان اریحا را محاصره و در تمامی خروجی های آن ایست و بازرسی ایجاد کردند.

این اردوگاه شاهد وقوع درگیری های خشونت آمیز بود،مشابه آنچه در جریان تهاجم نظامیان اشغالگ ربه شهرهای نابلس و جنین اتفاق می افتد.همزمان،رسانه های عبری گزارش دادندکه نظامیان اسرائیلی هنگام تلاش برای دستگیری افراد تحت تعقیب با رزمندگان مقاومت درگیر شدند.

پس از عقب نشینی نظامیان اشغالگر و ناکامی آنها دردستگیری رزمندگان مقاومت، تشکیلات جدیدی به نام تیپ اردوگاه عقبه جبر وابسته به گردان های القسام شاخه نظامی حماس اعلام موجودیت کرد.فعالان در شبکه های اجتماعی تصاویر تعدادی از رزمندگان این اردوگاه را منتشر کردند.

این رزمندگان در اولین بیانیه خود آورده اند:ما قرارگاه عقبه جبر شاخه ای از گردان های القسام هستیم.

با خدای خود عهد می بندیم و آغاز کار مبارک جهادی خود را برای حفظ خون شهدای دلاور وادامه راه جهاد ومقاومت،اعلام می داریم.

نظامیان اشغالگرنیز دربیانیه ای اعلام کردند ۱۵ نفررا در ارتباط با تیراندازی در رستورانی درجنوب اریحا دستگیرکرده اند،چند روز پیش ویدئویی از یکی از رزمندگان نقابدار حماس که مسئولیت حمله به شهرک آلموغ در اریحا را برعهده گرفت منتشر شد.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت،عملیاتی که در اریحا انجام شد را کم نظیر و غیرعادی خواند وگفت: این شهر آرام‌ترین شهر درکرانه باختری به حساب می‌آید.

این روزنامه افزود:تصاویری که پس از انجام این عملیات منتشر شد،یادآور تصاویر جنین است.چندین سال است که چنین چیزی را ندیده ام.کانال ۱۲ عبری نیزگزارش داد:تعداد زیادی از جوانان فلسطینی وابستگی های سازمانی ندارند اما آماده انجام حملات علیه اهداف اسرائیل هستند.

رامی ابوزبیده کارشناس امور نظامی گفت:اعلام موجودیت گردان عقبه جبر در اریحا و درگیری شدید رزمندگان مقاومت با نیروهای اشغالگر را که اولین حضور در یک منطقه آرام است،ضربه‌ای به سیستم امنیتی اسرائیل می دانند.

وی تاکیدکرد: ناکامی اشغالگران در دستیابی به اهداف خود درعقبه جبر و ناتوانی در دستگیری رزمندگان مقاومت پس ازدرگیری،بیانگر آن است که کرانه باختری شاهد تشدیدکیفیت عمل مقاومت است وجغرافیای آن در حال گسترش است.

وی توضیح دادکه آغازعملیات مقاومت دراریحا نشان می‌دهدکه ما با پدیده جنگ چریکی و تاکتیک‌های جدید درسراسر جغرافیای کرانه باختری مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اشغالگران می دانند که گسترش مقاومت و ورود آن به مناطق جدید یک چالش امنیتی و واقعیتی پیچیده تر از هر زمان دیگری است و گسترش این پدیده این رژیم را مجبور به استقرار مجدد دراین مناطق خواهدکرد.

وی خاطرنشان کرد:اشغالگران این کار را قبلاً ازطریق حجم نیروهای مستقر درکرانه باختری آغاز کرده بودند که بزرگترین استقرار درسال‌های اخیر است.

استقرار این نیروها،فشار را بر این رژیم افزایش می‌دهد،زیرا باعث می‌شود مقاومت به جای تمرکز بر یک منطقه خاص،توانایی مقابله با آنها را در مناطق متعدد داشته باشد.

عماد ابوعواد،مدیرمرکزمطالعات بیت المقدس می گوید:نمادهای فلسطینی اخیراً بر خلاف سالهای انتفاضه اول،به شدت افزایش یافته است وجوانان فلسطینی باعملیات های انفرادی مکرر،شروع به تقلید از این پدیده کرده اند.

اشغالگران ازتعداد زیاد این گروهها رنج می برند،وی ادامه داد:این پدیده درحال گسترش وغلبه بر تدابیر امنیتی اشغالگران است.

خلدون البرغوثی،پژوهشگرمتخصص درامور اسرائیل معتقد است که قضاوت در مورد جهت گیری امور و تبدیل اریحا یا قرارگاه عقبه جبر به وضعیتی شبیه جنین و نابلس،زود است چون تازه آغاز راه است اما باید توجه داشت که آنچه مقامات اشغالگر و سرویس های امنیتی آن را درباره گسترش عملیات از شمال به مرکز و جنوب نگران کرده بود، عملاً رخ داده است وأریحا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن