عمومی

یک ژاپنی استاد هنرهای رزمی در صف مجاهدین افغانستان

حکایت کوشیرو تاناکای ژاپنی ، که به صفوف مجاهدین علیه نیروهای شوروی در افغانستان پیوست

آوای سنت: داستان کوشیرو تاناکا ، که در دهه ۱۹۸۰ از ژاپن به افغانستان سفر کرد تا به جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی بپیوندد.

حمله شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ هزاران مبارز خارجی را از سراسر جهان به افغانستان کشاند. عملکرد و فعالیت های مبارزان خارجی که به این کشور رفته اند ، موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. در میان مبارزان خارجی که در دهه ۱۹۸۰ به افغانستان رفتند ، کسانی بودند که در پی اهداف دینی نبودند و برخلاف سایر مبارزان خارجی ، حتی مسلمان هم نبودند. یکی از آنها استاد هنرهای رزمی  کوشیرو تاناکا از کشور ژاپن بود.

کوشیرو تاناکا

از ژاپن به افغانستان

تاناکا در سال ۱۹۴۰ در فوکووکا ، ژاپن متولد شد ، در سنین جوانی آموزش هنرهای رزمی را آغاز کرد.

تاناکا پس از یادگیری هنرهایی مانند جودو ، جوکندو ، شمشیر ، کاراته ، کونگ فو ، سبک خود را ایجاد کرد که بعداً Hiko Ryu Taijutsu نامیده شد.

در سال ۱۹۸۴ ، این رزمی کار ژاپنی تصمیم گرفت ژاپن را ترک کند و به افغانستان برود و در جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی مشارکت نماید.

کوشیرو تاناکا

تاناکا که هنگام عزیمت به افغانستان در زندگی تجربه نظامی نداشت ، خیلی زود آموزش نظامی دید و در عملیات میدانی و نبردهای مختلف شرکت کرد.

بیزاری وی از نیروهای شوروی یکی از دلایلی بود که وی را به طرف این جنگ کشاند. این واقعیت که اتحاد جماهیر شوروی تهدیدی برای ژاپن بود ، اما اینکه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم سیاست صلح آمیز در پیش گرفت و  بدون ارتش بود ، باعث شده بود تا راه افغانستان را در پیش بگیرد.

کوشیرو تاناکا

فعالیت های او در افغانستان

کوشیرو تاناکا به تعداد قابل توجهی از نیروهای مجاهدین در افغانستان کاراته و هنرهای رزمی را آموزش داد.

اگرچه دولت ژاپن چندین بار از حضور تاناکا در افغانستان اظهار ناخرسندی نمود ، اما تاناکا از تصمیم خود منصرف نشد. کوشیرو تاناکا دولت ژاپن را به عدم ایستادگی در مقابل اتحاد جماهیر شوروی و تلاش نکردن برای بازپس گیری جزایر کوریل متهم نمود.

کوشیرو تاناکا

او بارها به ژاپن رفت و برای گروه های مجاهدین که در افغانستان جنگ می کردند ، کمک های خود را جمع آوری کرد و به افغانستان بازگشت. حداقل شش بار بین دو کشور رفت و آمد کرد.

تاناکا ، که در جماعت اسلامی به رهبری برهان الدین ربانی فعال بود ،  از دولت کابل که طرفدار شوروی بود نیز تحت پیگرد بود.

اگرچه دولت چندین بار مدعی شد که تاناکا کشته شده است ، اما این ادعاها هیچگاه صحت نداشتند.

کوشیرو تاناکا

در اواخر جنگ، وقتی تاناکا کشور را ترک کرد ، حکایتی بسیار رنگارنگ از خود برجای گذاشت. سالها بعد ، در یک مستند ، این کلمات را به کار برد: “من همیشه دو نارنجک حمل می کردم.یکی برای به هوا فرستادن دشمنی که از طرف مقابلم می آید و یکی هم برای این که خودم را به هوا بفرستم”.

این استاد ژاپنی هنرهای رزمی در حال حاضر به اداره یک باشگاه در کشور خود مشغول می باشد.

منبع

انتهای مطلب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن