جهان اسلامشبه قاره

فروپاشی افغانستان و شکست تدریجی آمریکا

تحلیل یک روزنامه نگار آمریکایی درباره فریبکاری مقامات کاخ سفید

آوای سنت : نویسنده مقاله ای در واشنگتن پست سقوط سریع افغانستان را بخشی از شکست آهسته و طولانی مدت ایالات متحده آمریکا توصیف کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت در مقاله ای که آنراایشان ثارور، تحلیلگر روابط خارجی روزنامه نوشت،آمده است : این فروپاشی بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد. طالبان طی چند ماه پس از تابستان طوفانی، بخش اعظم افغانستان را درنوردید و مرکز استان را به سبب پژمردگی نیروهای دولتی،یکی پس از دیگری در شمال و در غرب کشوربه تصرف خود در آورد.

در این مقاله آمده است طالبان اکنون بسیار قویتر به نظر می رسد ،ایشان ثارور می گوید: با پیشروی سریع طالبان ،ارتش افغانستان که سالها آموزش و حمایت مالی قابل توجهی از ایالات متحده دریافت کرده بود،دردناک و ناامید به نظر می رسید.

نویسنده خاطرنشان کرد که سربازان دولت افغانستان تسلیم شده یا از مواضع خود عقب نشینی وفرار کرده اند و در برخی موارد دیده می شود که مبارزان طالبان با تجهیزات نظامی از جمله سلاحها و اتومبیل های آمریکایی در حال حرکت هستند.

بر اساس این مقاله ،دولت جو بایدن ،رئیس جمهور ایالات متحده،در تلاش است تا بازیگران مختلف منطقه ای(که دارای اختلاف نظر زیادی هستند)از همسایگان افغانستان گرفته تا اتحادیه اروپا،روسیه و چین را به منظور ایجاد جبهه دیپلماتیک متحد در مذاکرات جاری در قطر با طالبان با هم بسیج کند.

موفقیت طالبان همزمان با خروج آخرین گروهان باقی مانده نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور بود.با ظهور دوباره طالبان ، بایدن در جولای گذشته احتمال غلبه طالبان بر همه چیز را به تمسخر گرفت و امید خود را به حل و فصل سیاسی مسالمت آمیز بین طرفین درگیر در افغانستان بست.

بایدن اخیراً به خبرنگاران گفته بود ما بیش از یک تریلیون دلار در ۲۰ سال هزینه کرده ایم، زیرا بیش از ۳۰۰۰۰۰ سرباز افغان را آموزش داده ایم و آنها را به تجهیزات مدرن مجهز کرده ایم و رهبران افغانستان باید دور هم جمع شوند.

از نظر بایدن ،مخمصه افغانستان منبع تشدید بی قراری بود ، اما برای بسیاری از افغان ها، وضعیت در این کشور حتی ناامیدتر شده بود.

دولت های آمریکا یکی پس از دیگری متوجه شدند که از بین بردن طالبان آسان نخواهد بود و دولت افغانستان ضعیف است و فساد آن را فرا گرفته است، نویسنده مقاله واشنگتن پست معتقد است که مدیریت بدون استراتژی منسجم هنوز بهتر از اعتراف به شکست است.

ایشان ثارور به نقل از کریگ ویتلاک می گوید اسنادی به دست آورده است که نشان می دهد چگونه دولتهای رئیس جمهورهای سابق آمریکا جورج دبلیو بوش ، باراک اوباما و دونالد ترامپ حقیقت را برای دو دهه پنهان کردند.

ویتلوک گفت که سه رئیس جمهور کم کم در جنگی شکست می خوردند که روزی از حمایت گسترده آمریکایی ها برخوردار بود و رهبران سیاسی و نظامی تصمیم گرفتند اشتباهات خود را پنهان کرده و اجازه دهند جنگ از مسیر منحرف شود.کمتر از پنج سال پس از حمله ، مقامات دولت بوش در حال مقایسه بین جنگ های افغانستان و ویتنام بودند،در حالی که به نظر می رسید طالبان هنوز تهدیدی جدی است.

به گفته یکی از مقامات سابق دولت آمریکا ، تا پایان سال ۲۰۰۵ همه چیز اشتباه پیش می رفت.

ثارور در مقاله خود می گوید که همکارش ویتلوک یکبار نوشت که دولت بوش هشدارهای داخلی را پنهان کرد و تصویری فریبنده از جنگ را ترسیم کرد.

تقریباً ۱۰ سال بعد یعنی اواخر سال ۲۰۱۴ ، اوباما تلاش کرد تا پایان ماموریت نظامی آمریکا را  پس از سالها مبارزه درافغانستان ستایش کند ودر بیانیه ای اعلام کرد که طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا در حال نزدیک شدن به پایان است.

ایشان ثارور در بخش پایانی مقاله خود گفت که بر عهده بایدن است که بتواند بر چالش های این برهه از تاریخ آشفته افغانستان غلبه کند ، فاجعه ای که چند سال است شکل می گیرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن