جهان اسلامعمومی

مسلمانان سوئد و رشد اسلام ستیزی

آوای سنت : مسلمانان،بیشترین افراد در معرض نفرت و نژادپرستی در سوئد  هستند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، ابتسام حمود سوری با ناراحتی،آزار و اذیت هایی را به یاد می آورد که به خاطر حجابش(که هویت مسلمانی او را آشکار می کند)بارها در سوئد درمعرض آن قرارگرفته است.

حمود به الجزیره گفت:یک بار با فرزندم و خواهرم درحال پیاده روی  بودیم که یک زن سوئدی به ما نزدیک شد و ما را کتک زد تا اینکه روی زمین افتادیم.

او افزود:زن سوئدی به این امر راضی نشد،او با الفاظ ناپسند به دو خواهر و کودک توهین کرد.حمود گفت: این رفتار غیرانسانی است چرا که بدن من و فرزندم دچار کبودی شد و سخنان آن زن سوئدی آزاردهنده بود.وقتی آنها ادعا می کنند کشور حقوق کودکان هستند،چگونه این اتفاق می افتد؟

حمود درباره حادثه مشابه دیگری می گویدکه چگونه یک مرد سالخورده سوئدی دریک ایستگاه اتوبوس،کتف او را هل داد و با الفاظ رکیک و نژادپرستانه به او فحش داد.

حمود ۸ سال پیش به سوئد آمد و در جنوب شهر مالمو زندگی می‌کند،او می‌گوید:نمی‌دانم چرا سوئد این‌طور شده است.زندگی اینجا سخت شده از ما استقبال نمی‌کنند چون من محجبه هستم و نمی خواهم حجابم را بردارم.این حملات و آزار و اذیت ها سبب شدحمود و خانواده اش به ترک سوئد و اقامت در کشور دیگری که رنگ و دین آنها را می‌پذیرد،فکر کنند.اومی‌افزاید: اما این آسان نیست

نتایج انتخابات اخیر سوئد و افزایش قدرت احزاب راست،نگرانی مسلمانان را از سرنوشت خود در این کشور افزایش داد.در انتخابات پارلمانی که در ۱۱ سپتامبر برگزار شد،جناح مورد حمایت حزب راست افراطی (دموکرات‌های سوئد)پیروز شدند و باید دولت جدید این کشور را تشکیل دهند.

بسیاری بر این باورند که سوئد دیگر آنطور که درگذشته شناخته می شد،کشوری با کثرت گرایی، مهاجرت و حقوق بشر نیست و نتایج انتخابات نشان دهنده تغییرات گسترده است، زیرا دموکرات های جناح راست سوئدبه دومین حزب بزرگ مجلس این کشور تبدیل شدند.

با توجه به این موضوع، ناظران بر این باورند که پدیده نژادپرستی و نفرت، به یک بخش اساسی در زندگی مهاجران به ویژه مسلمانان تبدیل شده است.در گزارش شورای پیشگیری از وقوع جرم آمده است که ترس مسلمانان از نگرش منفی نسبت به اسلام  در سوئد افزایش یافت.

در این گزارش آمده است:مسلمانان با پوشش اسلامی،در اماکن عمومی مورد حملات مستقیم قرار می گیرند.بر اساس آمارهای منتشر شده، تعداد مسلمانان سوئد از ۱۵۰۰۰۰ نفر در پایان دهه هشتاد به بیش از ۸۰۰۰۰۰ نفر در سال های اخیر افزایش یافته است.

سایمون سورنفری،محقق و استاد مطالعات دینی در دانشگاه سودرتورن سوئد،در مصاحبه با الجزیره می گوید:رشد احزاب راست ناسیونالیست به ویژه دموکرات های سوئدکه سیاست ها و شرایط خود را در بسیاری ازمسائل بردولت فعلی تحمیل می کنند

یکی از اصلی ترین عواملی است که منجربه افزایش ترس مسلمانان سوئد شده است.وی افزود دموکرات‌های سوئد به‌ لفاظی‌های خود که مدت‌هاست سیاست مهاجرت و جامعه کثرت‌گرا را مورد انتقاد قرار داده‌اند،شناخته می‌شوند و سال‌ها خواستار بسته شدن درهای مهاجرت و اسلام‌زدایی سوئد شده‌اند.

سورنفری افزود:شگفت آور نیست که بسیاری از مردم نگران پیروزی دموکرات‌های سوئد و کنترل آنها بر مرکز قدرت درکشورهستندزیرا این حزب مدت‌هاست از سیاست مهاجرت انتقاد کرده و خصومت خود را با مسلمانان نشان داده اند.

اوگفت:سوئد هنوز چندین قانون درباره آزادی مذهبی دارد،او می افزاید:فضای اجتماعی تغییر کرده نه چارچوب قانونی که نحوه زندگی اقلیت ها در سوئد را تنظیم می کند.

دولت جدید، با حمایت جناح راست تندرو،بسته‌ای از پیشنهادات را مطرح کرد که می‌خواهددر روزهای آینده اجرا کند،از جمله آنها عدم اعطای اقامت دائم،کاهش سهمیه پناهندگان سوئدکه سازمان ملل این عدد را از ۶۴۰۰ نفر در طول سال به ۹۰۰ نفر کاهش داده است.

تشدید قوانین شهروندی و منوط کردن آنها با در دسترس بودن شغل و دانش زبان از دیگر برنامه هاست که قرار است اجرا شود،یکی دیگر از برنامه ها نیز قانون ناموس می باشد که مشخصاً مربوط به مسلمانان است،این قانون دخالت والدین یا خویشاوندان را در آزادی زن و مرد در انتخاب شریک زندگی، پوشش و مذهبشان منع می‌کند.

شیخ سعید عزام،رئیس شورای مفتیان سوئد می گوید:دولت جدید چندین پیشنهاد برای قوانین ارائه کرده که اکثریت آنها برمسلمانان ومهاجران سوئد تأثیر می گذارد،عزام در مصاحبه با الجزیره ازمسلمانان سوئد خواست تا حقوق قانونی خود را بشناسندزیرا ندانستن قوانین دراشتباهاتی که ما مرتکب می شویم باعث افزایش نفرت سوئدی ها از ما می شود.وی افزود: متأسفانه سوئد برای مسلمانان به مکان دشواری تبدیل شده است و ما باید تا حد امکان تلاش کنیم تاشرایط سخت تر نشود.

شیخ سعید عزام به عنوان نماینده شورای فتوای سوئدبا هدف تلاش برای پیشگیری از جرم وکاهش اسلام هراسی درسوئد در جلسات با سازمان های دولتی و نهادهای جامعه مدنی این کشور شرکت می کند.او می گوید سوئد قدردان این زحمات است اما متاسفانه صداهای نژادپرستانه درخیابان های این کشور می پیچند که به دنبال نفرت پراکنی در بین اقشار مختلف مردم جامعه هستند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن