جهان اسلامعمومی

مصاحبه کاردینال«میشل ایوسو» با روزنامه الاهرام مصر در باره گفتگوی ادیان

آوای سنت : کاردینال میشل ایوسو رییس شورای گفتگوی ادیان واتیکان در مصاحبه با روزنامه الاهرام گفت که الازهر و واتیکان پادزهر مقابله با تعصب و تندروی هستند.

موضوع گفتگوی ادیان از موضوعات پیچیده و بسیار حساس در این دوران است البته از سال های بسیار دور تاکنون سخن در این خصوص بسیار گفته شده و بدون وقفه اقداماتی انجام گرفته، برخی از این موضوع(گفتگوی ادیان) استقبال کرده و برخی دیگر با ترس و نگرانی به آن نگریسته اند اما در سال های اخیر ما شاهد ایجاد فضایی مناسب در عرصه گفتگوی ادیان هستیم و آن هم بخاطر وجود دو رهبر دینی اندیشمند و فهمیده اسلامی و مسیحی یعنی دکتر احمد طیب و پاپ فرنسیس می باشد که دیدگاه ها و نظرهای نزدیک به یکدیگر در این موضوع دارند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار الاهرام در باره تأثیر دیدارهای پاپ وشیخ الازهر بر موضوع گفتگوی ادیان گفت : دیدارها و گفتگوهای پاپ و شیخ الازهر تاکنون تأثیرات بسیار مثبتی در عرصه عملی داشته است تلاش این دو رهبر دینی بر آنست که فضای مودت و دوستی و صلح را نه تنها بین پیروان ادیان بلکه بین همه انسان های خوب در چهار گوشه جهان گسترش دهند. “سند برادری انسانی” که توسط این دو رهبر بزرگ امضاء شد نقطه عطفی در گفتگوی ادیان بشمار می آید و باید بندهای آن را بدون نگرانی اجراء کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در باره رابطه الازهر و واتیکان بیان داشت: رابطه واتیکان و الازهر را یک نمونه واقعی برای “سند برادری انسانی” می دانم این رابطه ی خوب همچون پادزهری برای مقابله با تندروی و تعصب است و می تواند ما را در مسیر صلح و آشتی و گفتگو قرار دهد البته ما احتیاج به تلاش بیشتری برای عبور از موانع و مشکلات در عرصه عمل داریم. کاردینال میشل ایوسو در باره بزرگترین چالش کنونی جهان بشریت اظهار داشت: به نظر من  بزرگترین چالش امروز جهان فقر ارزش های اخلاقی در جوامع است.
وی در پاسخ به این پرسش”آیا باز شدن در گفتگو بین پیروان ادیان می تواند کمکی به مقابله با اندیشه های افراطی کند؟” بیان داشت: مرحوم کاردینال جان لویس می گفت: «ادیان جزئی از حل مشکل هستند و نه علت ایجاد مشکل» من هم همین اعتقاد را دارم بنابر این پیروان ادیان می توانند نقش مهمی در حل مشکل داشته باشند شما در مصر نمونه خوبی برای همزیستی مسالمت آمیز دینی بین پیروان ادیان دارید منظورم “بیت العائله(خانه خانواده)” است که مثال خوبی برای همکاری در حل مشکل می باشد.-خانه خانواده در واقع ابتکاری بود که شیخ الازهر بعد از انفجار کلیسایی در اسکندریه در سال ۲۰۱۳م برای جمع کردن شخصیت های مسلمان و مسیحی مصری بخرج داد-

ایشان در پاسخ به پرسش موانع تحقق کامل گفتگوی ادیان و فرهنگ ها اظهار داشت: ایجاد فضای مناسب برای گفتگوی بین ادیان کار آسانی نیست موانعی وجود دارد که  باید با درایت آن موانع توسط رهبران دینی برطرف شود یعنی گاهی در یک دین اعتقادتی است که مانع از شروع گفتگو بین پیروان آن دین با پیروان دین دیگر می شود. همچنین گاهی مشاهده می شود که برخی از رهبران دینی، ارزشی برای گفتگوی ادیان قائل نیستند برخی آن را دلیلی بر ضعف و برخی دیگر آن را خیانت به عقیده می دانند ضمن اینکه برخی از این تعصبات که به ظاهر صورت دینی و مذهبی دارند با عوامل سیاسی و اقتصادی و نژادی ارتباط دارند. همین جا لازم است اشاره کنم اینکه برخی می گویند: “هدف سند برادری انسانی حذف ادیان و جمع کردن پیروان همه ادیان تحت پرچم یک دین جدید که نافع برای همه بشریت باشد” بطور کامل غلط است. ما معتقدیم ضمن اینکه باید هویت دینی پیروان هر دینی و معتقدات آنها کاملا حفظ شود شجاعت شناخت دیگران و احترام به اعتقاداتشان نیز باید بوجود آید.

ایشان عدم شناخت و فهم و درک درست از اعتقادات و آداب و سنن دیگر ادیان را دلیلی بر عدم احترام پیروان یک دین نسبت به دین دیگر برشمرد و آن را مانعی برای شروع گفتگو دانست و بیان داشت:  عده ای گمان میکنند گفتگوی ادیان یعنی دست برداشتن پیروان ادیان از اعتقادات و آداب و رسومشان، و این برداشت صحیح نیست.

وی در پایان گفت: برای رسیدن به یک تفاهم کلی و نجات بشریت باید به کرامت انسان بما هو  انسان اعتراف کنیم و در عین حال اختلاف دین و آئین را در جوامع به رسمیت بشناسیم و به آزادی احترام بگذاریم. دنیا باید به ارزش برادری انسانی واقف شود و به آن اهتمام بورزد. و باید رهبران دینی بشکل ویژه روح امید به زندگی و برادری و همبستگی را به  جوامع بدمند.
برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن