جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

وحدت در سایه الزامات و عبور از تنگ نظری

یادداشتی از احسان عثمانی

آوای سنت : هر ساله در ایام ماه مولود پیامبر اکرم صلی الله علیه و صحبه و سلم روزهایی بنام هفته وحدت گرامی داشته می شود.

بدون شک، شخصیت والای حضرت خاتم النبیین یکی از محورهای بنیادین انسجام و همدلی در جامعه اسلامی است.آن حضرت، برای تبلیغ آخرین دین الهی، مشقت های زیادی متحمل شد و برای ابلاغ پیام وحی از خود گذشتگی های زیادی انجام داد.

پیامبری که الله متعال او را رحمتی برای همه جهانیان قلمداد کرده و دین او را نجات بخش نوع بشر در عصر تلاطم افکار قرار داده است. بر اساس این جایگاه، انتخاب ایام ولادت فخر کائنات، محمد مصطفی صلی الله علیه و صحبه و سلم به عنوان هفته وحدت یک اقدام هوشمندانه است.اما در این زمینه برخی از الزامات مهم و قابل نوجه وجود دارد.

بنظر نگارنده این سطور ،با عنایت به مشکلات فزاینده امت اسلامی اصل حفظ وحدت و انسجام در جهان اسلام نباید به ایام خاصی محدود گردد. امروز جهان کفر با همه توان خود در صدد فتنه انگیزی در جامعه اسلامی است.

دشمنان دین ما به خوبی می دانند که اگر در بین امت اسلامی وحدت و انسجام برقرار گردد،هیچ نیرویی توان رویارویی با قدرت اسلام را نخواهد داشت. بر اساس همین اعتقاد،کمر به فتنه انگیزی بسته و تلاش می کنند با بزرگ نمایی اختلافات عقیدتی ،مرزی و قومیتی آرامش را از جامعه اسلامی دور نمایند.

بر اساس این شرایط ،حاکمان جامعه اسلامی باید با هوشیاری نسبت به این فتنه انگیزی ها عمل کرده و مراقب باشند تا در زمین دشمنان دین مان بازی نکنند. همه دلسوزان امت اسلامی به خوبی می دانند که در مقطع کنونی، حفظ انسجام در امت اسلامی از نان شب هم واجب تر است. اما برای رسیدن به این هدف متعالی همه حاکمان و دول اسلامی باید از منیت ها و تنگ نظریها عبور کرده در سطحی بالاتر منافع جهان اسلام را بر هر منفعت دیگری ارحج بدانند.

در حوزه مسائل داخلی کشور نیز با عنایت به تنوع و تکثر فراوان قومی و مذهبی در ایران،اتخاذ راهبردهای مناسب در زمینه حفظ انسجام ملی از ضروریات است.در چارچوب این ضروریات،باید نه در حرف بلکه در عمل به مقدسات و باورهای دینی و قومی ساکنان این سرزمین احترام گذاشته شود.

بدون شک، تحکیم وحدت و انسجام در کشور در سایه چند مراسم تکراری و رسمی در کشور تحقق پیدا نخواهد کرد. برای تحقق وحدت عملی و پایدار در جامعه، باید سیاست گذاریها در مسیری انجام گردد که همه اتباع و ساکنان این سرزمین به یک اندازه احساس ایرانی بودن داشته باشند.این مهم نیز از طریق تقسیم عادلانه امکانات و منابع در بخش های مختلف جامعه ایجاد خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن