آسیاجهان اسلام

پناهندگان افغان؛چنددستگی اروپا و شرط های عجیب آمریکا

تحلیل اسکای نیوز عربی از سرنوشت مبهم مهاجران افغان

آوای سنت : بدنبال حاکمیت طالبان بر کابل و تلاش تعداد زیادی از اتباع افغانستان برای مهاجرت از این کشور،یکی از مسائل مهم در رابطه با این کشور سرنوشت مهاجران از افغانستان است.

سایت خبری اسکای نیوز عربی در تحلیلی به بررسی سرنوشت مهاجران افغانستان پرداخته است.سرویس ترجمه آوای سنت این یادداشت را تقدیم کاربران خود می نماید.

اروپایی ها نسبت به بحران پناهندگان افغان که اکنون به حد انفجار رسیده و انتظار می رود اوضاع در آینده نزدیک بدتر هم شود،به ویژه پس از آنکه طالبان کنترل تمام افغانستان را در دست گرفت ،دچار اختلاف شده اند.

به نظر می رسد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که از پذیرش پناهندگان سوری در سال ۲۰۱۵ استقبال چندانی نکرد. دیدگاه او این است که بهتر است از افغان ها در کشورهای همسایه افغانستان پذیرایی شود.

به گزارش وب سایت رادیویی دویچه وله ،وی روز دوشنبه در جمع شرکت کنندگان در جلسه هیئت رئیسه حزب دموکرات مسیحی، از جامعه بین المللی خواست  کمک های مالی به این کشورها را با هدف جلوگیری از سفر مهاجران به اروپا افزایش دهند

امانوئل مکرون ،رئیس جمهور فرانسه نیز ابتکاری را برای جلوگیری از موج گسترده مهاجرت از افغانستان و کمک  به کشورهای همسایه در پذیرش پناهندگان ارائه کرد

پیش از این،وزارت خارجه آمریکا معیارهایی را برای پذیرش پناهندگان باهدف محدود کردن هجوم مهاجران اعلام کرده بود،از جمله اینکه افغان ها قبل از درخواست پناهندگی در ایالات متحده به کشور ثالث بروند.

با این حال ،آلمان ،فرانسه و ایالات متحده از افغان هایی که با نیروهای آنها در افغانستان همکاری کردند و آنها را مدافع حقوق بشرمی دانند استقبال کردند.

در اتریش وزیر کشور اتریش اعلام کرد که کشورش روز چهارشنبه،ایجاد مراکزی برای پذیرش پناهندگان در کشورهای همسایه افغانستان را به شورای داخلی اتحادیه اروپا پیشنهاد می دهد

در مقابل ،پائولو جنتیلونی،کمیسراقتصادی اتحادیه اروپا ،از اروپا خواست تا برای جلوگیری از جریان های کنترل نشده،کریدورهای بشردوستانه را برای پذیرش پناهندگان فراری از افغانستان ایجاد کند.

طارق فهمی، استاد علوم سیاسی معتقد است که همگان خطر هجوم افغان ها و همچنین  تروریستها حامی داعش در سوریه،عراق و منطقه ساحل و صحرا را احساس می کنند.

فهمی به اسکای نیوز عربی گفت ترس باعث شد تا اروپا اقدامات پیشگیرانه ای را در پیش بینی بازگشت پدیده گرگهای تنها انجام دهد.منظور او انجام عملیات تروریستی است که توسط افراد تحت تأثیر ایدئولوژی سازمان های تروریستی انجام می شود و با توجه به اینکه اغلب آنها عضو این سازمانها نیستند ،بنابراین تشخیص آنها دشوار است.حسین خضر ،معاون شورای مهاجرت فدرال حزب سوسیال دموکرات در آلمان ، انتظار دارد که اروپا شاهد موج گسترده ای از پناهندگان باشد.

وی با ابراز نگرانی از تکرار مدل پناهجویان سوری ،به اسکای نیوز عربی گفت: ما از تکرار شکست هایی که در طول جنگ سوریه رخ داد می ترسیم زیرا اروپا آمادگی پذیرش سوری ها را نداشت، این امر مستلزم اتحاد قوا  برای پذیرش مسئولیت پذیرش پناهندگان افغان است.

در حالی که رسانه های فرانسوی به اختلاف اروپا در مورد مهاجران افغان  اشاره کردند،آلمان،اتریش،دانمارک،یونان،هلند و بلژیک از بازگشت داوطلبانه و اجباری به افغانستان حمایت کردند.

با این حال،خضر خواستار آن است که مرزهای اروپا برای کسانی که از خشونت گریخته اند باز بماند ،در حالی که حق بازگردان  کسانی که به طور غیرقانونی وارد اروپا می شوند برای کشورهای اروپایی محفوظ است

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن