حقوق زنان در اسلام

اقدام طالبان درمنع تحصیل دختران پذیرفتنی نیست

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت نوغاب سیاست دولت طالبان در ممانعت از تحصیل زنان را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولانا خلیل الله مرتضایی طی سخنانی در تشریح مقام و جایگاه زن در جایگاه اسلامی، اشارات قرآن کریم درباره بانوان مسلمان و خدمات ایشان در طول تاریخ انبیا و خصوصا در آغازین روزهای بهثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم گفت: عام الحزن یادآور واقعه غمناک وفات خدیجه الکبری است.  بانویی که با همه وجودش از نبی امت حمایت کرد و نگذاشت تا شعله نوری که در ابتدا بسیار ضعیف بود به خاموشی درآید. این یک پیام واضع به کسانی است که زن را ناچیز و کم اهمیت می دانند تا بفهمند وفات یک زن مومنه تاثیرگزار می تواند طول یکسال را تحت شعاع قرار دهد.

در روایتی سفارش آن حضرت به اصحاب گرانقدر است که نصف دین را از ام المومنین عایشه صدیقه جویا شوند. مفهومی آشکار بدان معنا که تا قیام قیامت نمی توان استعدا زنان در فراگیری علوم مختلف را انکار نمود.

مولانا مرتضایی با انتقاد از سیاست های دولت طالبان در محدود کردن فعالیت های زنان و بویژه ممانعت از تحصیل در دانشگاه ها افزود: تحصیل علم نیز مانند غذای جسم از ضروریات است و هیچ حاکمی نباید جلوی تحصیل دختران و زنان را بگیرد. در یک اجتماع اسلامی همانطور که برای مردان شرایط تحصیل مهیا می شود برای زنان هم باید بسترهای تحصیل مناسب را فراهم کرد. همچنانکه در هنگام تولد نوزاد پسر آتیه خوشی را برای وی در زندگی فردی و اجتماعی در نظر می گیریم، دختران هم از آینده باید سهم و فضای ایفای نقش داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت نوغاب،  وراثت شامل اصل، نسب و خانواده را از ساختارهای تکامل شخصیت انسان به تعبیر روانشناسان دانست و اظهار داشت: آموزش و فرهنگ و محیطی که در آن بزرگ می شویم به این تکامل کمک شایانی می رسانند. در صدر اسلام اهل بیت رسول الله (ص) شباهت زیادی به ایشان داشتند. آنها از بهترین پدر و مادر دنیا در یک محیط آموزشی سالم بهره مند بودند. در خانه ای بزرگ شدند که بعنوان تنها مسکن در روی زمین با عرش الهی ارتباط داشت. در این دنیا رنج ها و سختی های بسیاری را تحمل کردند. رنج پدر را به چشم دیدند و به همراه آن حضرت گرسنگی در شعب ابی طالب را به جان خردیدند. مشق روزگار در عالی ترین مکتب نبوی، دختر بزرگوار ایشان یعنی حضرت فاطمه سلام الله را به بانوی زنان دو عالم تبدیل کرد.

مولانا مرتضایی روحیه ایثار، فداکاری و مقاومت را از مشخصات دختران نبی اکرم (ص) در همراهی با ایشان و تلاش برای اعتلای وحدانیت در جامعه وقت عنوان کرد و تاکید ورزید: تا مادامی که انسان در کارزارهای سخت تجربه پیدا نکند به مقام قرب الهی نخواهد رسید. هیچ یک از دختران نبی ازدواج نکردند مگر آنکه اولا حکم خدای متعال در آن قرار داشت و ثانیا خود ایشان به تقدیر رضایت دادند. امروز متاسفانه شنیده می شود برخی از والدین دختران شان را بدون مشورت با آنها به ازدواج دیگری در می آورند. ازدواج بدون مشورت منجر به نارضایتی دختر شده و مشکلاتی را در زندگی مشترک وی ایجاد می کند.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: نهایتا همان مشکلات دامان پدر و مادر را هم می گیرد. پس در نظر بگیریم این دختر ما است که باید یک عمر در کنار شوهر زندگی کند و رضایت وی به ازدواج جزو شرط اصلی پایداری زندگی آینده اش می باشد. از آنچه که در پیرامون مان می گذرد درس عبرت بگیریم. اگر دختر در مکتب فرآنی بزرگ شده باشد انتخابش اصلح خواهد بود و تحصیل این امکان را می دهد تا بتواند خوب و بد را از هم بشناسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن