گفتگو و مصاحبه

اسلام رعایت بهداشت را سفارش کرده است

گلدی آخوند کمالی: برای عبور از بحران کرونا باید توصیه های جدی را جدی گرفت

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه امانلی از توابع جرگلان خراسان شمالی مقابله بر ویروس کرونا را مستلزم عزم و اراده همگانی دانست.

به گزارش آوای سنت گلدی آخوند کمالی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به تعطیلی فعالیت ها و مناسبت های جمعی در همه متاطق استان خراسان شمالی گفت: ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی در اقصی نقاط عالم پهناور شیوع یافته و از آن بعنوان بلای خانمان سوز یاد می شود. در این شرایط دشوار باید امید به رحمت خدای متعال داشته باشیم، چرا که خالق بی همتا نسبت به بندگان خود بسیار رئوف و مهربان بوده و جملگی را در پناه رحمت خود قرار می دهد.

وی افزود: با فراگیر شدن بیماری کرونا که افزایش تعداد مبتلایان را به دنبال داشته است، هر یک از امت اسلامی وظیفه دارند تا به توصیه ها و رهنمودهای مسوولان امور بهداشتی عمل کرده و خودشان را از گزند این بیماری خطرآفرین مصون دارند. خوشبختانه همه ما در یک مملکت اسلامی سکونت داریم و همه تصمیماتی که در شرایط دشوار اتخاذ می‌شوند منطبق با فرامین الهی است.
کرونا همه کارها از جمله اداری و غیر اداری را از نظم طبیعی خارج کرده و برخی امور را به تعطیلی کشانده است. لذا علمای دین و مسوولین مراکز بهداشتی و بیمارستان ها توصیه هایی را به مردم ارائه کرده اند.

آخوند کمالی ادامه داد: خدای متعال انسان را به علوم مختلف از جمله علم معنوی و دنیوی مسلح کرده و وی را در مقایسه با سایر موجودات افضل قرار داده است. هر شخصی که به فرایض معنوی خود عمل کرده و در کنار آن عمل به علوم دنیوی را واجب بداند، بی گمان هم در دنیا و هو در آخرت رستگار خواهد شد. مواردی از علوم دنیوی شامل اهمیت به سلامت و نظافت شخصی و عمومی است که در آموزه های دین اسلام نیز بدانها تاکید شده است.

مدیر حوزه علمیه امانلی شیوع ویروس کرونا را امتحان و آزمایشی از جانب ایزد متعال خواند و تاکید ورزید: بیماری کرونا عمومیت دارد و همه اقشار جامعه را تهدید می کند. این نوع بیماری ها طبقه خاصی از جامعه را شامل نمی شوند و هم غنی و هم فقیر ممکن است در اثر بی احتیاطی و سهل انگاری به آن دچار شوند.کرونا در این ایام روی عبادات ما نیز تاثیر گذاشته است به طوری که مساجد جامع موقتا بسته شده اند. توصیه متخصصین بهداشتی بر این است که باید از هرگونه اجتماع عمومی پرهیز شود.
وقتی توصیه بر عدم اجتماع می شود، هیچ فرقی نمی کند که این اجتماع بخاطر یک امر کاری باشد و یا به برای مراسم نماز جمعه و جماعت صورت بگیرد. هر دوی این افعال در زمان شیوع بیماری سلامت جامعه را تهدید می کنند.

آخود کمالی اسلام را دینی با قابلیت های فراوان و نامحدود توصیف کرد و بیان نمود: ما در مرحله جنگ با کرونا قرار داریم. این بیماری تاکنون جان تعدادی از هموطنانمان را گرفته است و مهلک می باشد. برای مبارزه با کرونا عزم ملی و اراده قوی لازم است و در این بین پزشکان و پرستاران با تلاش های شبانه روزی و کار طاقت فرسا، نقش خود را به خوبی ایفا می نمایند. این ویروس خطرناک در سایر کشورها نیز شیوع دارد و قربانی می گیرد. کرونا عمده برنامه ها را به تعطیلی کشانده و دولت های مختلف اهدافی را در راستای مبارزه با آن برنامه ریزی کرده اند.

این عالم اعل سنت ترکمن یادآور شد: هر زمان که موضوع سلامت اشخاص در میان باشد باید توصیه ها را جدی گرفت و شرع دین اسلام با آنچه که با سلامتی ارتباط پیدا می کند مخالفت نمی ورزد. از عادات پسندیده مومنان و مسلمانان این است که به هنگام دیدار، به یکدیگر دست داده و اظهار محبت و دوستی می نمایند. مومنین به هنگام اقامه نماز جماعت در صف های بهم فشرده قرار می گیرند. انجام همه این افعال در شرایط فعلی به ضرر اشخاص و جامعه می باشد و خودداری از اجتماعات دینی و کاری مهمترین وظیفه مردم در روزهای سخت و طاقت فرسا بشمار می رود. با همدلی و اتحاد می توانیم کاری کنیم تا ویروس خطرناک کرونا از میان برچیده شود.

آخوند کمالی تصریح کرد: فراموش نکنیم کرونا نیز یک مخلوقات همچون سایر مخلوقات و فرستاده شده از سوی خالق یکتا است تا انسان را به آزمایش و امتحان بگذارد. هر پدیده در اشکال خوب و بد، قادر به انجام هیچ کاری نیستند، مگر آنکه این قدرت بهذآنها داده شود. چنانچه اراده خالق نباشد کرونا و هیچ بیماری دیگری امکان انتقال به دیگران را پیدا نمی کند‌.
این تلاش و عزمی که دانشمندان را به تکاپو وا می دارد تا هر چه سریع تر داروی کرونا را کشف کنند، نعمتی از جانب خدای متعال به انسان می باشد. قدرت تفکر و خلق فناوری و سایر موارد، همه و همه علومی هستند که باریتعالی به بنده خود عطا نموده است و ما باید به این مسائل ایمان کامل داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن